Ostatni moment na zobaczenie wystawy „Idę w świat i trwam.”!
W ramach wystawy „Idę w świat i trwam. Obrazy Jacka Malczewskiego z Lwowskiej Narodowej Galerii Sztuki”, można zobaczyć 34 dzieła Jacka Malczewskiego, obejmujące zarówno ukończone obrazy, niedokończone projekty, jak i szkice. Te cenne dzieła znalazły schronienie przed wojną w Muzeum Narodowym w Poznaniu, gdzie obecnie są bezpiecznie eksponowane.
To już ostatnie dni wystawy — można ją zobaczyć jedynie do najbliższej niedzieli, 1 października. W ostatni weekend wystawy przygotowaliśmy dodatkowo aż 5 oprowadzań kuratorskich. Sprawdź szczegóły na stronie internetowej i odwiedź nasze Muzeum. Czekamy na Ciebie!
– Mamy obowiązek chronić dziedzictwo kulturowe, będące świadectwem przeszłości, ale i nośnikiem pokoju dla przyszłości – oznajmiła Audrey Azoulay, dyrektor generalna UNESCO. Niszczenie przez Rosjan dzieł sztuki, świątyń czy miejsc pamięci to jawne pogwałcenie „Konwencji haskiej o ochronie dóbr kulturalnych w razie konfliktu zbrojnego”, ratyfikowanej w 1954 r. Dewastowanie obiektów o wadze historycznej i artystycznej oficjalnie zalicza się do zbrodni wojennych. Stanowi ono krzywdę wyrządzoną dziedzictwu kulturowemu nie tylko Ukrainy, lecz także całej ludzkości, bowiem – jak podaje „Konwencja haska” – „każdy naród ma swój udział w kształtowaniu kultury światowej”.
Wystawa Idę w świat i trwam. Obrazy Jacka Malczewskiego z Lwowskiej Narodowej Galerii Sztuki jest gestem pomocy i solidarności w ochronie dziedzictwa. Twórczość Jacka Malczewskiego będąca świadectwem i krytyczną analizą burzliwej i dramatycznej historii Polski, współcześnie staje się świadkiem (doświadczającym) barbarzyństwa wojny. Symbolicznie podróż tych obrazów jest jak wojenna tułaczka w poszukiwaniu bezpiecznego schronienia, jak Ukraińscy uchodźcy.
Twórczość Malczewskiego, jako sztuka autorefleksyjna, podszyta nierzadko ironią, dystansem, humorem opowiada nie tylko o historii, ale i o roli miejsc i powinności artysty uwikłanego w złożony splot odniesień wobec tego co było, co jest i co będzie. Główną osią narracyjną nie jest jednak opowieść o romantycznych, czy symbolicznych interpretacjach sztuki Jacka Malczewskiego, a przypomnienie i ukazanie jak bardzo współcześnie są aktualne pytania, które artysta zadawał sobie i innym. Nie odbierając godności sztuce Mistrza, a podkreślając znaczenie dziedzictwa, którym się opiekujemy i zachowujemy dla przyszłych pokoleń. Jego wartość widziana jako części naszej tożsamości i dziedzictwa – także światowego, wartości, która w obliczu wojny może zostać wzięta w nawias, ukryta, zniszczona…
Wystawa opowiada o kruchości dziedzictwa oraz jego wartości, przedstawiona jako opowieść o solidarności, o pracy muzealnika, artysty w czasie wojny, o ratowaniu dziedzictwa, o tym czym jest dziedzictwo oraz co i z jakich powodów należy chronić. Są to znaczenia, które jeszcze mocniej uwypuklają się w obliczu wojny.
Tytuł wystawy zaczerpnięty został z wiersza Reinera Maria Rilkego. Odnosi się on do tego co ruchome, kruche i niepewne, ale i do tego co wieczne i ważne. Drugim utworem spinającym klamrą narrację wystawy jest wiersz Wisławy Szymborskiej Koniec i początek.
Po każdej wojnie
ktoś musi posprzątać
Jaki taki porządek
sam się przecież nie zrobi.
…
Kurator: Paweł Napierała
Aranżacja: Wojciech Luchowski
Projekt identyfikacji wizualnej wystawy: Marcin Markowski
Nowy obraz w kolekcji Muzeum można oglądać jedynie do 8 października.
Trwa pokaz nowego obrazu w kolekcji Muzeum – „Wieczoru letniego” Józefa Chełmońskiego. Obraz powstał w legendarnej pracowni na poddaszu Hotelu Europejskiego w Warszawie – w tym samym miejscu i czasie Chełmoński stworzył jedno z najważniejszych polskich dzieł sztuki, ikonę modernizmu – „Babie lato”. Obraz ten, niezwykle ważny w twórczości artysty, przez 133 latach uznawany był za zaginiony, a jego powrót na rynek sztuki wzbudził wielką sensację. Po pokazie obraz zostanie oddany w ręce konserwatorów. Nie zwlekaj z wizytą w Muzeum!
17 czerwca 2023 r., na aukcji sztuki dawnej w Desa Unicum, Muzeum Narodowe w Poznaniu zakupiło dzieło Józefa Chełmońskiego Wieczór letni z 1875 r. (olej na płótnie, 84 × 117 cm). Józef Chełmoński jest jednym z najwybitniejszych polskich malarzy 2. poł. XIX i początku XX w. Obraz ten, niezwykle ważny w twórczości artysty, pojawił się na rynku sztuki po 133 latach nieobecności. Namalowany został w Pracowni w Hotelu Europejskim w najlepszym okresie twórczości Artysty (w tym samym czasie powstaje m.in. słynne Babie lato, własność Muzeum Narodowego w Warszawie). Wieczór letni jest wybitną kompozycją, która zawiera wiele historyczno-artystycznych kontekstów. Uderzająca jest oryginalność wątków ikonograficznych, poprzez splecenie w jednym dziele dwóch ważnych tradycji: obrazowania wnętrz, będących zawsze metaforą duszy oraz wyobrażenia otwartego okna – symbolizującego artystyczną twórczość. Obraz ten, wraz z Babim latem, jest także wybitną realizacją malarstwa realistycznego. Wizerunek młodziutkiej marzącej dziewczyny ukazanej na tle otwartego okna, jest kwintesencją polskiego XIX-wiecznego malarstwa, nasyconego zawsze pierwiastkiem romantycznym.
Pokaz jest czynny od 22.09 do 8.10.2023.
JEDEN BILET = DWA MUZEA
Wprowadzamy KARNET promocyjny – do zakupu w kasie biletowej przy Al. Niepodległości 9 oraz
w Muzeum Sztuk Użytkowych w Zamku Królewskim w Poznaniu, Góra Przemysła 1
- Cena karnetu w dniach 22.09-02.10.2023 r. wynosi 31 zł
- Cena karnetu w dniach 03.10-08.10.2023 r. wynosi 26 zł
Zakupiony karnet ma ważność przez jeden dzień (wg daty podanej na karnecie) i upoważnia do 1-krotnego wstępu na każdą z wyszczególnionych poniżej ekspozycji:
- Ekspozycja stała w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Poznaniu
- Ekspozycja stała w Muzeum Sztuk Użytkowych w Zamku Królewskim w Poznaniu
- Wystawa czasowa w Muzeum Sztuk Użytkowych w Zamku Królewskim w Poznaniu „Nie zmarnujcie niepodległości. Srebra Funduszu Obrony Narodowej. Silva rerum”
- Wystawa czasowa w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Poznaniu „O dzieleniu. Sztuka na granicy (polsko-niemieckiej)”
Karnety dostępne są w sprzedaży stacjonarnej w kasach biletowych.