poniedziałek, 8 września, 2025

Delirium Decadence

Kimba Frances Kerner urodziła się w Stanach Zjednoczonych, ale mieszka i pracuje w Warszawie.
W 2017 roku rozpoczęła studia doktoranckie w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i wtedy odkryła grafikę warsztatową, którą od tej pory się zajmuje. Wyspecjalizowała się w nowatorskim łączeniu ceramiki z grafiką (rozwija projekt naukowo-artystyczny poświęcony graficznym transferom na ceramikę).
Artystka tak opisuje swoją twórczość: „Korzystając z różnych mediów, przeplatam tematy psychologii, narracji i animizmu. Interesuje mnie zgłębianie własnej psychiki, podświadomości czy pamięci. Często sięgam do czasów dzieciństwa, baśni, mitów, które dekonstruuję, na tej podstawie budując własne historie”.
Kerner zafascynowana wywodzącym się z tradycji żydowskiej światem wykreowanym przez Isaaca Bashevisa Singera łączy w swojej twórczości zaczerpnięte z niego motywy z elementami różnych starożytnych mitologii i ludowych legend lub symbolami z dziedziny magii czy alchemii. Żeby zobaczyć, jak szeroki to panteon, galeria psychologicznych typów czy świat wyobraźni, wystarczy przytoczyć tytuły wybranych rzeźb eksponowanych na wystawie: Ziemski duszek, Strażnik pustyni, Muza elokwencji, Kitsune, Sukub, Golem, Dybuk, Obserwator, Chochlik, Dziewczynka duch, Outsider, Złoty cielec, Melancholia, Lilith, Zlateh, Diabeł. Artystka zwraca uwagę, że powtarzalność występujących w mitach motywów dowodzi niezmienności ludzkiej natury. Czerpie inspirację z rozmaitych źródeł i buduje na ich podstawie lub w dialogu z nimi swoje własne, nowe opowieści.
Na wystawę w Miejscu Projektów Zachęty przygotowała totalną instalację Delirium Decadence. Składają się na nią niewielkich rozmiarów ceramiczne rzeźby — osobiste bestiarium artystki, a także kolażowe grafiki na ceramicznych naczyniach i powielone na plastikowym podłożu (imitujące dawne tapety).
Artystka zestawia ze sobą dwa światy: na parterze galerii rozłożył się dekadencki salon zdający się reprezentować
schyłkową, zwyrodniałą fazę jakiejś kulturowej formacji (raczej rokoko niż barok). Epokę, w której zerwana została
więź człowieka z własnym ja i otaczającą przyrodą, przez co narażona jest ona na zniszczenie.
Podziemną część galerii Kerner przekształciła za to w mroczną jaskinię pachnącą ziemią po deszczu. Mali bohaterowie wyrzeźbieni przez artystkę zdają się wychodzić z ziemi na podobieństwo kiełkujących na wiosnę roślin. Zielone światło sączące się zza stalaktytów i stalagmitów może dawać nadzieję na odrodzenie ludzi, natury i całej planety.
Kimba Frances Kerner określa swoją wystawę jako metaforyczne przedstawienie światów: znanego (cielesnego) i nieujawnionego (duchowego), które w szczególnych momentach mogą się zetknąć. Tym samym oddaje w swojej twórczości cześć nieodkrywalnym tajemnicom.
tekst: Magda Kardasz

kuratorka: Magda Kardasz
produkcja wystawy: Pola Gadowski, Kacper Pielaszek,
Grzegorz Ostromecki i zespół
patron medialny: Art Info
14.04–25.06.2023 wtorek–niedziela 12–20
Miejsce Projektów Zachęty
ul. Gałczyńskiego 3, 00-362 Warszawa

Źródło: https://zacheta.art.pl/pl

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 w Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...

150 LAT MUZEALNICTWA ROLNICZEGO NA ZIE...

W 2025 roku przypada 150. rocznica pojawienia się idei muzealnictwa rolniczego ...

XI.Legenda STARa

11.LegendA STARa, to zlot pojazdów  zabytkowych organizowany przez Powiat ...

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 – Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...

Wyniki naboru do projektu “Projektowan...

Narodowe Centrum Kultury rozstrzygnęło nabór do programu szkoleniowego realizow...