Na szkolnych korytarzach pojawią się wystawy sztuki współczesnej. Nagradzany projekt „Formy podstawowe”
Mobilne instalacje artystyczne, rzeźbiarskie autoportrety i ekologiczne performanse zawitają do mazowieckich szkół podstawowych. Ich twórcami będą… uczennice i uczniowie tych szkół. Stworzą je, inspirując się dziełami przygotowanymi specjalnie dla nich przez międzynarodowe grono artystek i artystów. Rusza 3. edycja programu „Formy podstawowe”.
„Formy podstawowe” to cykliczny program skierowany do uczennic i uczniów od czwartej do ósmej klasy szkoły podstawowej, realizowany przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Edukacyjną Fundację im. Romana Czerneckiego. Ideą „Form podstawowych” jest stworzenie pudełka mieszczącego w sobie sztukę, która w każdej chwili może się zmaterializować w kształcie wybranym przez uczniów, wspieranych przez kadrę nauczycielską i zespół edukacji Muzeum. Dotychczas odbyły się dwie edycje „Form podstawowych”, w których wzięło udział 400 uczniów i uczennic oraz 25 nauczycielek i nauczycieli z różnych rejonów Polski.
Współkurator „Form podstawowych” Sebastian Cichocki komentuje: Za pomocą Form podstawowych stawiamy pytania: co możemy zrobić ze sztuką? Czym może być wystawa? Czego możemy się nauczyć od artystek i artystów? Czy poprzez kontakt ze sztuką powstaje wiedza? I w końcu: jak rozumieć sztukę lub jak czerpać przyjemność z jej nierozumienia?
Wśród artystów, którzy w tym roku, specjalnie na zaproszenie „Form podstawowych”, przygotowali swoje nietypowe dzieła sztuki, znalazło się 8 artystów i artystek z Polski
i zagranicy: Adriano Costa, Jarosław Fliciński, Veronika Hapchenko, Edith Karlson, Krzysztof Maniak, Ahmet Öğüt, Olivia Plender, Laure Prouvost.
Ich prace zapakowane zostały w specjalne zaprojektowane przez architekta Macieja Siudę pudełka-narzędziowniki (przypominające kształtem wielkie piórniki) i wysłano do 10 wybranych szkół podstawowych z miejscowości poniżej 30 tys. Mieszkańców w województwie mazowieckim i 4 instytucji kultury.
Pudełka i dzieła sztuki w nich zawarte są bazą do dalszych aktywności realizowanych w szkołach. To „uśpiona” sztuka, instrukcje i propozycje artystycznych działań i eksperymentów, które stanowią zaproszenie i inspirację dla uczniów i uczennic do wspólnej pracy nad przygotowaniem własnych dzieł sztuki oraz finałowych wystaw w przestrzeni szkół (w klasach, na korytarzach czy boisku). Pomogą im w tym ich nauczycielki i nauczyciele oraz odwiedzające szkoły edukatorki muzealne z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
Program „Formy podstawowe” nie jest zwykłą wystawą. To wyjątkowa okazja, aby uczennice i uczniowie mogli odkrywać i tworzyć we własnych szkołach. To projekt, który przenosi sztukę współczesną z tradycyjnych muzealnych przestrzeni na korytarze szkół, gdzie staje się częścią szkolnej codzienności – mówi Helena Czernecka, członkini zespołu kuratorskiego programu.
Sztuki nie trzeba się uczyć – po prostu należy ją robić, jednocześnie pilnie zdobywając wiedzę na temat wielu innych zagadnień – dodaje Ahmet Öğüt, artysta i twórca jedne z prac w najnowszej edycji „Form podstawowych”.
Program „Formy podstawowe” promuje współpracę i wspólne tworzenie sztuki. Każdy uczestnik i każda uczestniczka projektu ma możliwość wyrażenia siebie i eksperymentowania z tworzeniem sztuki, co sprawia, że staje się ona bardziej dostępna i zrozumiała. To doskonały sposób na rozwijanie kreatywności, myślenia krytycznego, ale przede wszystkim działania zespołowego – mówi Marta Przybył, edukatorka z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
Dla wszystkich chętnych szkół z Warszawy, które nie uczestniczą w tegorocznej edycji „Form podstawowych”, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie przygotowało warsztaty „Sztuka w szkole”. Każda szkoła, która chciałaby gościć u siebie edukatorkę muzealną i wielki piórnik ze sztuką współczesną, może zgłosić się za pośrednictwem naszej strony internetowej: https://artmuseum.pl/pl/edukacja/dla-szkol/sztuka-w-szkole
O projekcie „Formy podstawowe”
„Formy podstawowe” to program realizowany przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie oraz Edukacyjną Fundację im. Romana Czerneckiego. Celem programu jest wprowadzenie sztuki współczesnej do szkół podstawowych, dając uczniom możliwość tworzenia własnych dzieł i wystaw oraz rozwijania kreatywności, współpracy i umiejętności myślenia krytycznego. Program otrzymał drugą nagrodę w kategorii „Procesy twórcze” podczas gali wręczenia Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej oraz jest nominowany do międzynarodowej nagrody Outstanding Museum Practice Award przyznawanej przez CIMAM, globalną sieć ekspertów w dziedzinie muzeów sztuki nowoczesnej i współczesnej.
Formy podstawowe | edycja trzecia
Zespół kuratorski: Helena Czernecka, Sebastian Cichocki
Projekt pudełka: Maciej Siuda, współpraca: Adrianna Gruszka
Projekt graficzny: Zofka Kofta
Koordynatorka produkcji: Marta Wójcicka, Stowarzyszenie Artanimacje
Koncepcja procesu edukacyjnego i koordynacja: Anna Grajewska, Anna Łukawska- Adamczyk, Marta Przybył
Konsultacja merytoryczna: Aleksandra Saczuk, Fundacja EFC
Teksty: Sebastian Cichocki, Helena Czernecka, Jakub Depczyński, Bogna Stefańska
Redakcja tekstów: Kinga Gałuszka
Tłumaczenia: Joanna Figiel Komunikacja: Jakub Drzewiecki
Nauczycielki i nauczyciele:
Renata Andraka, Aneta Bielska, Monika Byszewska, Marzena Kudelska, Beata Kulka, Monika Metera, Bożena Nowak, Janusz Nowak, Maria Nowak, Joanna Pec-Pawlik, Iwona Pieńkos, Marta Wesołowska, Agnieszka Wójcicka, Ewa Żydek
Edukatorki i edukatorzy:
Wiktor Bebacz, Alicja Czyczel, Aleksandra Górecka, Magdalena Kreis, Aleksandra Kubisztal, Justyna Łada, Maria Nowak, Paulina Pankiewicz, Marta Przybył, Natalia Skipirzepa, Marta Węglińska, Karolina Zięba, Gabriela Żylińska
Artystki i artyści:
Adriano Costa, Jarosław Fliciński, Veronika Hapchenko, Edith Karlson, Krzysztof Maniak, Ahmet Öğüt, Olivia Plender, Laure Prouvost
Szkoły i galerie biorące udział w 3. edycji „Form podstawowych”:
Szkoła Podstawowa im. gen. Józefa Dwernickiego w Rudzie Wolińskiej,
Zespół Szkolno-Przedszkolny w Młochowie,
Szkoła Podstawowa im. Wołyńskiej Brygady Kawalerii w Dębem Wielkim,
Publiczna Szkoła Podstawowa im. mjra Henryka Sucharskiego w Jelonkach,
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi w Dzierżeninie,
Szkoła Podstawowa im. prof. Jadwigi Kobendzy w Koczargach Starych,
Zespół Szkolno-Przedszkolny im. Kornela Makuszyńskiego w Wyszynie,
Szkoła Podstawowa im. Władysława Stanisława Reymonta w Maszewie Dużym
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Garwolinie,
Publiczna Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Chynowie,
oraz
Biuro Wystaw Artystycznych w Ostrowcu Świętokrzyskim,
Biuro Wystaw Artystycznych w Tarnowie,
Galeria Bielska BWA,
Gminne Centrum Kultury w Okuniewie.
Jakub Drzewiecki / Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie