wtorek, 29 kwietnia, 2025

Formy podstawowe

Na szkolnych korytarzach pojawią się wystawy sztuki współczesnej. Nagradzany projekt „Formy podstawowe”

Mobilne instalacje artystyczne, rzeźbiarskie autoportrety i ekologiczne performanse zawitają do mazowieckich szkół podstawowych. Ich twórcami będą… uczennice i uczniowie tych szkół. Stworzą je, inspirując się dziełami przygotowanymi specjalnie dla nich przez międzynarodowe grono artystek i artystów. Rusza 3. edycja programu „Formy podstawowe”.

„Formy podstawowe” to cykliczny program skierowany do uczennic i uczniów od czwartej do ósmej klasy szkoły podstawowej, realizowany przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i Edukacyjną Fundację im. Romana Czerneckiego. Ideą „Form podstawowych” jest stworzenie pudełka mieszczącego w sobie sztukę, która w każdej chwili może się zmaterializować w kształcie wybranym przez uczniów, wspieranych przez kadrę nauczycielską i zespół edukacji Muzeum. Dotychczas odbyły się dwie edycje „Form podstawowych”, w których wzięło udział 400 uczniów i uczennic oraz 25 nauczycielek i nauczycieli z różnych rejonów Polski.

Współkurator „Form podstawowych” Sebastian Cichocki komentuje: Za pomocą Form podstawowych stawiamy pytania: co możemy zrobić ze sztuką? Czym może być wystawa? Czego możemy się nauczyć od artystek i artystów? Czy poprzez kontakt ze sztuką powstaje wiedza? I w końcu: jak rozumieć sztukę lub jak czerpać przyjemność z jej nierozumienia?

Wśród artystów, którzy w tym roku, specjalnie na zaproszenie „Form podstawowych”, przygotowali swoje nietypowe dzieła sztuki, znalazło się 8 artystów i artystek z Polski

i zagranicy: Adriano Costa, Jarosław Fliciński, Veronika Hapchenko, Edith Karlson, Krzysztof Maniak, Ahmet Öğüt, Olivia Plender, Laure Prouvost.

Ich prace zapakowane zostały w specjalne zaprojektowane przez architekta Macieja Siudę pudełka-narzędziowniki (przypominające kształtem wielkie piórniki) i wysłano do 10 wybranych szkół podstawowych z miejscowości poniżej 30 tys. Mieszkańców w województwie mazowieckim i 4 instytucji kultury.

Pudełka i dzieła sztuki w nich zawarte są bazą do dalszych aktywności realizowanych w szkołach. To „uśpiona” sztuka, instrukcje i propozycje artystycznych działań i eksperymentów, które stanowią zaproszenie i inspirację dla uczniów i uczennic do wspólnej pracy nad przygotowaniem własnych dzieł sztuki oraz finałowych wystaw w przestrzeni szkół (w klasach, na korytarzach czy boisku). Pomogą im w tym ich nauczycielki i nauczyciele oraz odwiedzające szkoły edukatorki muzealne z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Program „Formy podstawowe” nie jest zwykłą wystawą. To wyjątkowa okazja, aby uczennice i uczniowie mogli odkrywać i tworzyć we własnych szkołach. To projekt, który przenosi sztukę współczesną z tradycyjnych muzealnych przestrzeni na korytarze szkół, gdzie staje się częścią szkolnej codzienności – mówi Helena Czernecka, członkini zespołu kuratorskiego programu.

Sztuki nie trzeba się uczyć – po prostu należy ją robić, jednocześnie pilnie zdobywając wiedzę na temat wielu innych zagadnień – dodaje Ahmet Öğüt, artysta i twórca jedne z prac w najnowszej edycji „Form podstawowych”.

Program „Formy podstawowe” promuje współpracę i wspólne tworzenie sztuki. Każdy uczestnik i każda uczestniczka projektu ma możliwość wyrażenia siebie i eksperymentowania z tworzeniem sztuki, co sprawia, że staje się ona bardziej dostępna i zrozumiała. To doskonały sposób na rozwijanie kreatywności, myślenia krytycznego, ale przede wszystkim działania zespołowego – mówi Marta Przybył, edukatorka z Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Dla wszystkich chętnych szkół z Warszawy, które nie uczestniczą w tegorocznej edycji „Form podstawowych”, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie przygotowało warsztaty „Sztuka w szkole”. Każda szkoła, która chciałaby gościć u siebie edukatorkę muzealną i wielki piórnik ze sztuką współczesną, może zgłosić się za pośrednictwem naszej strony internetowej: https://artmuseum.pl/pl/edukacja/dla-szkol/sztuka-w-szkole

O projekcie „Formy podstawowe”

„Formy podstawowe” to program realizowany przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie oraz Edukacyjną Fundację im. Romana Czerneckiego. Celem programu jest wprowadzenie sztuki współczesnej do szkół podstawowych, dając uczniom możliwość tworzenia własnych dzieł i wystaw oraz rozwijania kreatywności, współpracy i umiejętności myślenia krytycznego. Program otrzymał drugą nagrodę w kategorii „Procesy twórcze” podczas gali wręczenia Warszawskiej Nagrody Edukacji Kulturalnej oraz jest nominowany do międzynarodowej nagrody Outstanding Museum Practice Award przyznawanej przez CIMAM, globalną sieć ekspertów w dziedzinie muzeów sztuki nowoczesnej i współczesnej.

Formy podstawowe | edycja trzecia

Zespół kuratorski: Helena Czernecka, Sebastian Cichocki

Projekt pudełka: Maciej Siuda, współpraca: Adrianna Gruszka

Projekt graficzny: Zofka Kofta

Koordynatorka produkcji: Marta Wójcicka, Stowarzyszenie Artanimacje

Koncepcja procesu edukacyjnego i koordynacja: Anna Grajewska, Anna Łukawska- Adamczyk, Marta Przybył

Konsultacja merytoryczna: Aleksandra Saczuk, Fundacja EFC

Teksty: Sebastian Cichocki, Helena Czernecka, Jakub Depczyński, Bogna Stefańska

Redakcja tekstów: Kinga Gałuszka

Tłumaczenia: Joanna Figiel Komunikacja: Jakub Drzewiecki

Nauczycielki i nauczyciele:

Renata Andraka, Aneta Bielska, Monika Byszewska, Marzena Kudelska, Beata Kulka, Monika Metera, Bożena Nowak, Janusz Nowak, Maria Nowak, Joanna Pec-Pawlik, Iwona Pieńkos, Marta Wesołowska, Agnieszka Wójcicka, Ewa Żydek

Edukatorki i edukatorzy:

Wiktor Bebacz, Alicja Czyczel, Aleksandra Górecka, Magdalena Kreis, Aleksandra Kubisztal, Justyna Łada, Maria Nowak, Paulina Pankiewicz, Marta Przybył, Natalia Skipirzepa, Marta Węglińska, Karolina Zięba, Gabriela Żylińska

Artystki i artyści:

Adriano Costa, Jarosław Fliciński, Veronika Hapchenko, Edith Karlson, Krzysztof Maniak, Ahmet Öğüt, Olivia Plender, Laure Prouvost

Szkoły i galerie biorące udział w 3. edycji „Form podstawowych”:

Szkoła Podstawowa im. gen. Józefa Dwernickiego w Rudzie Wolińskiej,

Zespół Szkolno-Przedszkolny w Młochowie,

Szkoła Podstawowa im. Wołyńskiej Brygady Kawalerii w Dębem Wielkim,

Publiczna Szkoła Podstawowa im. mjra Henryka Sucharskiego w Jelonkach,

Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi w Dzierżeninie,

Szkoła Podstawowa im. prof. Jadwigi Kobendzy w Koczargach Starych,

Zespół Szkolno-Przedszkolny im. Kornela Makuszyńskiego w Wyszynie,

Szkoła Podstawowa im. Władysława Stanisława Reymonta w Maszewie Dużym

Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Garwolinie,

Publiczna Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Chynowie,

oraz

Biuro Wystaw Artystycznych w Ostrowcu Świętokrzyskim,

Biuro Wystaw Artystycznych w Tarnowie,

Galeria Bielska BWA,

Gminne Centrum Kultury w Okuniewie.

Jakub Drzewiecki / Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Optymalizacja zarządzania zbiorami muz...

Muzea na całym świecie stawiają czoła rosnącym wyzwaniom związanym z efektywnym...

Zdarzenia muzealne – Maj 2025

Serdecznie zapraszamy do uczestnictwa w zdarzeniach muzealnych odbywających się...

Wernisaż wystawy czasowej — „Mag...

Zapraszamy na rodzinną wystawę do Galerii Śluza!

Leonardo. Zbliżenia

Leonardo da Vinci to najbardziej znany artysta w historii. Ten wszechstronnie u...

EKSPOZEO – uniwersalny pomocnik ...

EKSPOZEO to wyposażony w wiele funkcjonalności system, który pomoże muzeom i in...