piątek, 12 września, 2025

Fotografia w Galerii Sztuki XIX wieku MNW

Od 10 czerwca br. Galeria Sztuki XIX Wieku Muzeum Narodowego w Warszawie zostanie wzbogacona o kameralną prezentację zdjęć. Gabinet Fotografii opowie o narodzinach nowego medium w XIX wieku i jego związkach z pozostałymi kwitnącymi wówczas dziedzinami sztuki. Pozwoli też poszerzyć obszar krytycznej refleksji nad prezentowanymi tuż obok dziełami malarskimi romantyzmu, realizmu czy symbolizmu.

Mistrzowie fotografii

Gabinet Fotografii w Galerii Sztuki XIX Wieku przybliży początki tego medium i biografie pierwszych polskich fotografów. Publiczność będzie miała możliwość zapoznania się z pracami m.in. Karola Beyera, Walerego Rzewuskiego, Konrada Brandla, Józefa Czechowicza, Michała Greima i Jana Bułhaka. Wszyscy oni uczestniczyli w polskim życiu kulturalnym i społecznym, w popularyzowaniu wiedzy o historii, sztuce i aktualnych wydarzeniach politycznych, utrwalali obraz współczesnego życia. Należeli do elity artystycznej i wraz z nią współtworzyli kulturę narodową. Na ekspozycji nie zabraknie również prac mistrzów fotografii z zagranicy, takich jak Giacomo Caneva, Gustave Le Gray, Camille Silvy, Carlo Naya i Frank M. Sutcliffe.

Pokrewieństwo sztuk

Galeria Sztuki XIX Wieku MNW to jedyna wystawa w Polsce, na której będzie można prześledzić związki między nowym medium a innymi dziedzinami sztuki – malarstwem i rzeźbą. W okresie 1840–1914 wpływy romantyzmu, realizmu, biedermeieru czy symbolizmu zaznaczyły się także w fotografii. Zestawienie obrazów malarskich i fotograficznych tamtego czasu wskazuje na liczne pokrewieństwa, choćby w wyborze tradycyjnych tematów: portretów czy pejzaży. Z jednej strony artyści chętnie fotografowali sceny z życia codziennego, z drugiej – dostrzegali potrzebę utrwalania zabytków przeszłości, co w ówczesnej sztuce polskiej służyło zachowaniu tożsamości narodowej.

Od dagerotypów do początków XX wieku

Gabinet Fotografii zabierze publiczność w fascynującą podróż historyczną. Ekspozycja zilustruje rozwój technik fotograficznych: od dagerotypii, przez kalotypie, po prace kopiowane z negatywów szklanych. Zostanie podkreślony przełom w sztuce fotografii, jakim było wprowadzenie w 1851 nowej metody negatywowo-pozytywowej, zwanej mokrym kolodionem. Gabinet opowie także m.in. o fotografiach stereoskopowych, o popularności wśród XIX-wiecznych elit albumów z reprodukcjami dzieł sztuki i widokami zabytków oraz o zmianach w technikach fotograficznych na przełomie XIX i XX wieku.

Muzealna kolekcja fotografii

Muzeum posiada wyjątkową w skali kraju kolekcję fotografii z XIX i początków XX wieku, pochodzących z całej Europy, Azji i Afryki Północnej. Te bogate zbiory powstały dzięki darom polskich kolekcjonerów oraz własnym zakupom. Wśród darczyńców można wymienić m.in. malarzy Aleksandra Lessera czy Józefa Brandta, a także, Leopolda Méyeta, Seweryna Smolikowskiego, księdza Józefa Mrozowskiego, Michała Federowskiego oraz wielu innych.

Od 1916 roku Muzeum systematycznie kupuje zdjęcia od autorów i kolekcjonerów, co do dziś należy do strategii budowania kolekcji. Dotąd fotograficzne zbiory MNW pokazywano wyłącznie na wystawach czasowych. Teraz zyskają stałe miejsce w galerii. Ze względów konserwatorskich zdjęcia nie mogą być długo eksponowane, dlatego prezentacje Gabinetu Fotografii będą się zmieniać kilka razy w roku. Cykl tematycznych odsłon według autorskich scenariuszy przygotowuje zespół Zbiorów Ikonograficznych i Fotograficznych MNW.

Mecenasem Galerii Sztuki XIX Wieku jest PGE Polska Grupa Energetyczna.

Fotografie:

  1. Józef Giwartowski (?), Autoportret (?), Warszawa, ok. 1855 r., odbitka fotograficzna na papierze solnym 18,8 x 14,6 cm, Muzeum Narodowe w Warszawie, fot. Muzeum Narodowe w Warszawie.
  2. Karol Beyer (1818-1877) „Widok Mostu tymczasowego pod Warszawą zdjęty z Nowego Zjazdu od strony lewej d. 9./21. Października 1860 r.” [z cyklu zdjęć z budowy mostu Kierbedzia na Wiśle w Warszawie] 21.10.1860 r. odbitka z negatywu szklanego kolodionowego na papierze  albuminowym 22,8 x 29,8 cm Muzeum Narodowe w Warszawie, fot. Piotr Ligier / Muzeum Narodowe w Warszawie.
  3. Autor nieznany, Portret dwóch mężczyzn grających w karty, Paryż, ok. 1845 – ok. 1850 r., dagerotypia, 1/2 płyty, Muzeum Narodowe w Warszawie, fot. Zbigniew Doliński / Muzeum Narodowe w Warszawie.
  4. Marcin Olszyński (1829–1904) , Portret Juliusza Kossaka (1824–1899), malarza, i Ferdynanda Klocha, rysownika Heroldii Królestwa Polskiego, późniejszego właściciela zakładu fotograficznego „Kloch i Dutkiewicz” w Warszawie, Warszawa, 1854 r., odbitka z negatywu szklanego kolodionowego na  papierze solnym, 17 x 13,5 cm, Muzeum Narodowe w Warszawie, fot. Jan Ligier / Muzeum Narodowe w Warszawie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Wystawa „Podzespoły czyli wnętrze Star...

Muzeum Przyrody i Techniki im. Jana Pazdura w Starachowicach zaprasza na wernis...

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 w Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...

150 LAT MUZEALNICTWA ROLNICZEGO NA ZIE...

W 2025 roku przypada 150. rocznica pojawienia się idei muzealnictwa rolniczego ...

XI.Legenda STARa

11.LegendA STARa, to zlot pojazdów  zabytkowych organizowany przez Powiat ...

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 – Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...