Grafiki Fredo Ojdy są w istotny sposób niesamoistne, nieautonomiczne – kierują bowiem uwagę nie tylko na siebie, lecz także na autorskie działania przeprowadzone wiele lat wcześniej w innych artystycznych mediach lub na elementy nieartystyczne istniejące wokół nas. Wszystkie są właściwie Przypomnieniami, jednak nie tylko zdarzeń ‒ przede wszystkim są Przypomnieniami tego, co można określić jako autorskie „wizualne refleksje” inspirowane tym, co wcześniej się wydarzyło lub zostało przez artystę dostrzeżone i domagało się wizualnego wyrażenia, zachowania, utrwalenia, zapamiętania.
Te wszystkie grafiki (i kilka fotografii) operują radykalnie ascetycznymi formami i przedstawieniami, emocjonalną powściągliwością, pod której powierzchnią kryje się głębokie i trwałe przekonanie artysty o ważności skupienia uwagi na tym, czego w pewnych specjalnych momentach doświadczamy. Radykalna estetyka uważności wyraża zarówno źródłową postawę artystyczną, jak i wybrany przez Fredo Ojdę sposób bycia w świecie, obecności w polu sztuki, lecz w równym stopniu także poza nim. Stosowane ‒ czasem oszczędne ‒ ingerencje kolorem (wywodzące swoją formę z cyklu abstrakcyjnych grafik artysty) wprowadzają naruszenia jednobarwności odcieni szarości i czerni, by przez to właśnie intensyfikować walory monochromatycznych powierzchni grafik.
Specyfika większości prac na wystawie wynika z tego, że głównym nurtem twórczości Fredo Ojdy, już od 1973 roku, były efemeryczne działania i akcje w przestrzeniach natury lub w obiektach postindustrialnych. Na bazie dokumentalnych fotografii z tych działań powstawały później grafiki, które są artefaktami pochodnymi wobec ulotnych akcji. Nie tyle je odtwarzają (bo jest to niemożliwie), co tworzą na ich bazie wizualne znaki-komunikaty. To fragmentaryczne zapisy istotnych doznań artysty, a także rodzaj kontynuowania przez niego procesu twórczego rozpoczętego wcześniej i w innych okolicznościach. Ten rodzaj artystycznych praktyk określany jest obecnie jako postawa transmedialna, gdyż działanie artystyczne jest swoistego rodzaju transpozycją jednego użytego medium artystycznego w inne. Niemniej, proponujemy także uzupełniające określenie – „grafiki niesamoistne”.
Zapraszamy do Galerii Test na wyjątkową wystawę prac FREDO OJDY
*
Grafiki niesamoistne
*
Wernisaż: środa, 27 marca 2024 r. o godz. 19:00
Wystawa dostępna od 27 marca (środa, 19.00) do 26 kwietnia 2024 r.
Galeria Test Mazowieckiego Instytutu Kultury