środa, 10 września, 2025

Galeria Sztuki Starożytnej MNK

Wystawa stała sztuki starożytnej z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie, mieszcząca się na pierwszym piętrze w Arsenale Muzeum Książąt Czartoryskich, ma na celu ukazanie kompleksowego obrazu sztuki kultur starożytnych.

Zwiedzanie Galerii Sztuki Starożytnej to podróż przez kraje basenu Morza Śródziemnego: Grecję, Italię, Egipt i Bliski Wschód. Zaczynamy od Egiptu, czyli zabytków najstarszych. Stamtąd przenosimy się w czasie i przestrzeni do Italii, gdzie poznajemy kulturę etruską. Dalej wędrujemy na południe, by zobaczyć zabytki południowej Italii – tam, gdzie działały warsztaty greckie. Kolejny krok to poznawanie kultury rzymskiej, czyli obiektów z epoki cesarstwa rzymskiego. Następnie przenosimy się do Grecji, a stamtąd wędrujemy na Bliski Wschód, gdzie znajdują się zabytki mezopotamskie, a także kartagińskie, czyli sztuka punicka. Na koniec wracamy do Egiptu w czasach późnorzymskich. Otwarta architektura ekspozycji daje nam możliwość porównania różnych kultur, poznajemy na przykład, w jaki sposób chowano zmarłych w Egipcie, Etrurii czy też na trenach rzymskich

mówi kurator wystawy dr Dorota Gorzelany-Nowak.

Trzon wystawy w Arsenale stanowi zbiór starożytności pozyskany przez księcia Władysława Czartoryskiego w drugiej połowie XIX w. Jego istotnym uzupełnieniem jest zespół 150 obiektów sztuki antycznej – rzymskich i greckich – Artura Potockiego, zakupiony od spadkobierców pod koniec ubiegłego roku. Zabytki rzeźby i rzemiosła artystycznego, którego najcenniejszą częścią są marmurowe posągi i fragmenty sarkofagów rzymskich pozyskane w 1830 r. w Rzymie, były przechowywane w pałacu w Krzeszowicach pod Krakowem do czasu II wojny światowej. W 1940 r., zanim Hans Frank przejął pałac, Pelagia Potocka, wówczas kustosz Muzeum Książąt Czartoryskich, aby uchronić kolekcję, sprowadziła ją do Krakowa. Część tego zbioru – w tym 150 dzieł sztuki antycznej, głównie rzeźby i płaskorzeźby rzymskie – znalazła schronienie w tymże Muzeum i jako depozyt przeszła w 1950 r. pod opiekę Muzeum Narodowego w Krakowie. W skali polskich zbiorów muzealnych stanowią one unikatowy zespół o wyjątkowym znaczeniu jakościowym, merytorycznym i kolekcjonerskim.

Łącznie na wystawie w Arsenale znajduje się 1000 obiektów – najstarsze pochodzą z III tysiąclecia p.n.e., a najmłodsze z VII w. n.e. Reprezentowane są wszystkie dziedziny rzemiosła starożytnego: kamienna rzeźba architektoniczna, dekoracyjna, portretowa i funeralna, rzeźba w drewnie, wyroby odlewane i wykuwane z brązu, srebra, złota oraz odciskane z gliny, malarstwo na drewnie, glina, ceramika, wyroby plecionkarskie.

Spośród zabytków egipskich wyróżnia się sarkofag z kartonażem i mumią Asetemachbit i sarkofag Tachenemti. Wyposażenie grobowe i przedmioty kultowe obejmują stele grobowe kamienne i drewniane, w tym stelę nomarchy Górnego Egiptu Merera z lat 2155–2040 p.n.e., zespół fragmentów papirusów z tekstami Księgi umarłych, fragmenty tkanin grobowych, kanopy i skrzynki grobowe, figurki uszebti, rzeźby drewniane i brązowe, naczynia kamienne, przedmioty kosmetyczne, kosze i sieć rybacką, biżuterię, amulety, skarabeusze oraz trzy mumie zwierzęce i dwa sarkofagi zwierzęce. Okres bizantyjski reprezentują fragmenty reliefów i tkanin koptyjskich.

Obszar Italii reprezentują zabytki etruskie, takie jak urna i trzy sarkofagi tuskańskie z III–II w. p.n.e., głowy wotywne, ceramika – w tym charakterystyczne dla tej kultury bucchero nero i impasto, wyroby brązowe obejmujące elementy uzbrojenia oraz typowe przedmioty kosmetyczne. Do najcenniejszych obiektów należą reliefowe lustro z Prometeuszem z połowy IV w. p.n.e. i dwie złote bransolety z VII w. p.n.e. W grupie zabytków greckich z terenów południowej Italii obok ceramiki i figurek terakotowych przykuwa uwagę złota biżuteria grecka i rzymska oraz naczynia brązowe.

Do najważniejszych zabytków kultury cesarstwa rzymskiego należą: zespół rzeźb i ich fragmentów, dwa portrety mumiowe, fresk sakralno-idylliczny datowany na IV styl pompejański, mozaika grobowa, fragmenty marmurowych sarkofagów rzymskich i wczesnochrześcijańskich, reliefy architektoniczne i ołtarzowe, naczynia szklane i ceramika terra sigilata wykonywana w warsztatach egipskich, Azji Mniejszej i Galii, figurki brązowe oraz inne drobne przedmioty codziennego użytku.

Jako dopełnienie głównej ekspozycji sztuki starożytnej zwiedzający może zobaczyć dwie wystawy w Basztach przylegających do budynku Arsenału: wybór monet w Gabinecie Numizmatycznym mieszczącym się w Baszcie Stolarskiej oraz zespół najlepszych i najbardziej charakterystycznych obiektów z terenu Polski pochodzących z kolekcji prehistorycznej księcia Władysława Czartoryskiego, zlokalizowany w Baszcie Ciesielskiej.

O remoncie Arsenału

Remont Arsenału wraz z aranżacją Galerii Sztuki Starożytnej kosztował 18,5 mln zł i trwał siedem lat. Środki na jego prowadzenie pochodziły z trzech źródeł: Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa i Gminy Miejskiej Kraków. Prace rozpoczęły się w 2014 roku wymianą pokrycia dachu Arsenału oraz Baszt: Stolarskiej i Ciesielskiej. Wykonano wtedy też remont konserwatorski elewacji zewnętrznej budynku i pionową izolację zewnętrzną. Natomiast w latach 2017-2020 przeprowadzono kompleksowy remont wnętrz Arsenału wraz z przebudową dachu. Przywrócono wówczas historyczny, czterospadowy dach autorstwa Maurycego Ouradou – architekta księcia Władysława Czartoryskiego. Dzięki temu przestrzeń uzyskała dodatkowe 30% powierzchni na biura i pomieszczenia techniczne. Jeśli chodzi o przestrzeń ekspozycyjną to została powiększona o dwa miejsca w Basztach: Stolarskiej i Ciesielskiej. Te dwie przestrzenie są już dostępne dla zwiedzających razem z Galerią Sztuki Starożytnej na I piętrze. Piętro niżej jest sala wystaw czasowych, a docelowo ma być tu przeniesiona Galeria „Broń i Barwa w Polsce”. Dzięki zainstalowaniu windy Arsenał stał się po raz pierwszy dostępny dla osób z niepełnosprawnościami. Obiekt został też zaopatrzony w najważniejsze i najnowocześniejsze systemy obsługi muzealnej: przeciwpożarowy, ochrony zbiorów, kontrolę dostępu, wentylację i klimatyzację. Wcześniej nie było żadnych wentylowanych i klimatyzowanych pomieszczeń. Dzięki tym zmianom przestrzeń w Arsenale zyskała zupełnie nową jakość.

Serdecznie zapraszamy na filmowy spacer po wystawie „Źródła. Galeria Sztuki Starożytnej”, podczas którego prezentowane są wybrane z kolekcji obiekty: https://playkrakow.com/vods/vod.1081

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 w Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...

150 LAT MUZEALNICTWA ROLNICZEGO NA ZIE...

W 2025 roku przypada 150. rocznica pojawienia się idei muzealnictwa rolniczego ...

XI.Legenda STARa

11.LegendA STARa, to zlot pojazdów  zabytkowych organizowany przez Powiat ...

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 – Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...

Wyniki naboru do projektu “Projektowan...

Narodowe Centrum Kultury rozstrzygnęło nabór do programu szkoleniowego realizow...