Dominika Jarosz i Hubert Zemler w premierowym spektaklu HI-HAT LODA HALAMA! Wszechstronna performerka i wybitny perkusista wystąpią na jednej scenie w spektaklu będącym wariacją na temat twórczości Lody Halamy – artystki, która swoim talentem podbiła artystyczną Warszawę okresu dwudziestolecia międzywojennego.
Stowarzyszenie Sztuka Nowa i Mazowiecki Instytut Kultury zapraszają na premierowy pokaz spektaklu Hi-Hat Loda Halama. Pod względem formalnym jest to instalacja‐monodram na jedną performerkę i perkusję na żywo, oparty na analizie procesu dojrzewania Lody Halamy do miana artystki totalnej. Dzieło wskrzesza klimat dawnej Warszawy, jej ówczesny styl, kulturę i repertuar, ale też pokazuje wielość realizowanych przez Lodę Halamę estetyk tanecznych, kamienie milowe jej kariery, a także promowany przez nią dorobek pozaeuropejskich kultur. Hi-hat Halama to rewia na aktorkę i rytm. Minimalizm w spojrzeniu na biografię Lody przenika się z rozmachem rewii – gatunku nieistniejącego dziś w dawnym formacie. To dekonstrukcja i poszukiwanie nowego języka. To performatywne przetwarzanie tradycji. To artystyczny hologram, impresja utrwalonej pamięci po Halamie.
Pomysł na spektakl wziął się z osobistej fascynacji Dominiki Jarosz postacią wybitnej tancerki. Formuła spektaklu łączy to, co w ekspresji ruchowej artystyczne z tym, co lżejsze i służące rozrywce. Twórcy łączą wymagającą choreografię z estetyką jazzową i piosenką popularną uprawianą przez Halamę (A ja mam nogi, Lim-pam-pom). W twórczości Lody Halamy ważną rolę odgrywały inspiracje wieloma kulturami, z których czerpała przekładając je na własny język artystyczny. Spopularyzowała w ówczesnej Warszawie tańce latynoamerykańskie, japońskie, kaukaskie i wiele innych. Charyzmatyczna Halama otaczając się artystyczną śmietanką Warszawy, współtworzyła ducha kulturalnej stolicy tamtych czasów. Życie artystki było podporządkowane nieustannemu procesowi rozwoju artystycznego, przełamującego bariery kulturowe i szukającego nowych synkretycznych jakości. Pod wieloma względami biografia Halamy przypomina wyzwanie, jakie podejmuje performer(-ka) podążając w swych impresjach za wewnętrznym głosem i występując wobec zagadnienia, z którym szczególnie rezonuje.
Świat przedstawiony spektaklu został powołany do życia za sprawą ucieleśnionych fantazmatów i ekspresji artystycznych twórców spektaklu. Dominika Jarosz – performerka, wokalistka, tancerka i aktorka. Ukończyła szkołę muzyczną I. stopnia w klasie fletu poprzecznego. Absolwentka wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie. Posiada ogromne doświadczenie w zakresie teatru fizycznego, improwizacji, śpiewu solowego i chóralnego. Hubert Zemler – perkusista, kompozytor i improwizator swobodnie przemieszczający się pomiędzy muzycznymi kategoriami. Ceniony interpretator muzyki nowej, perkusista jazzowy, autor albumów solowych z pogranicza awangardy, elektroniki i muzyki etnicznej oraz twórca ścieżek dźwiękowych do filmów i animacji. Aktywny członek warszawskiej sceny muzyki niezależnej skupionej wokół stowarzyszenia LADO ABC. Współtworzy zespoły Melatony, Magneto, Opla (z Piotrem Bukowskim), CEL (duet z Felixem Kubinem). Współpracuje również z zespołem muzyki współczesnej „Hashtag Ensemble” oraz grupą Mitch & Mitch. reżyseria: Dawid Żakowski performerka: Dominika Jarosz muzyka i perkusja: Hubert Zemler dramaturgia: Patrycja Babicka choreografia: Daniela Komędera-Miśkiewicz kostiumy: Jagoda Komorowska reżyseria światła: Tadeusz Perkowski produkcja: Iwa Ostrowska / Stowarzyszenie Sztuka Nowa.
Szczególne podziękowania dla Anny Lisieckiej, autorki książki Loda Halama. Pierwsze nogi drugiej Rzeczypospolitej, Melody Lee, Conrada Gołębiowskiego, Tomasza Zadróżnego i Teatru Baza. Organizatorzy: Stowarzyszenie Sztuka Nowa, Mazowiecki Instytut Kultury, m.st. Warszawa dofinansowanie: m.st. Warszawa
HI-HAT LODA HALAMA. Rewia na aktorkę i rytm | SZTUKA NOWA X MIK 23 listopada (czw.), 19:00
Mazowiecki Instytut Kultury | Warszawa, ul. Elektoralna 12
Mazowiecki Instytut Kultury