Od 21 maja w muzeum Nowojorskiego Towarzystwa Historycznego będzie można oglądać wystawę poświęconą życiu i karierze Katharine Graham (1917-2001), która przeszła do historii stojąc na czele Washington Post w punkcie zwrotnym dla współczesnej Ameryki. Zbiegająca się w czasie z 50. rocznicą publikacji dokumentów Pentagonu wystawa Cover Story: Katharine Graham przedstawia, jak zmieniła się trajektoria życia Graham po śmierci jej męża. Stała się wówczas jedną z najbardziej wpływowych osób w świecie amerykańskiego dziennikarstwa, biznesu i polityki.
Decyzje, które Graham podejmowała jako wydawca Washington Post, ożywają dzięki licznym fotografiom, listom, kostiumom i przedmiotom codziennego użytku. Wśród prezentowanych na wystawie eksponatów znalazły się m.in. stylowe stroje z legendarnego czarno-białego balu maskowego, jaki Truman Capote wydał na cześć Graham w 1966 roku, w hotelu Plaza. Bal ten został później okrzyknięty „przyjęciem stulecia”.
mówi dr Louise Mirrer, prezes i dyrektor generalny New-York Historical.
Związki Katharine Meyer Graham z dziennikarstwem były głębokie. Jej ojciec kupił Washington Post w 1933 roku, a matka była kiedyś dziennikarką. Sama Graham rozpoczęła swoją karierę jako „kopistka” w Post, a później pracowała jako reporterka w San Francisco News. Nigdy jednak nie przypuszczała, że zostanie prezesem, wydawcą i dyrektorem generalnym Washington Post. Rolę tę pełnił jej mąż – aż do przedwczesnej, samobójczej śmierci w 1963 roku. Zrozpaczona K. Graham obiecała wówczas Radzie Dyrektorów Post, że zatrzyma gazetę w rodzinnych rękach i będzie ją prowadzić zgodnie z duchem i zasadami ojca i męża.
W tamtym czasie kobiety zajmujące się dziennikarstwem były zwykle relegowane do „sekcji kobiecych” gazet, skupiających się na plotkach i tzw. „czterech f” – jedzeniu, modzie, wyposażeniu domów i rodzinie. Pod kierownictwem Graham Washington Post stał się pierwszą dużą gazetą, która w 1969 roku zastąpiła swoje staromodne strony poświęcone kobietom nową sekcją o nazwie „Styl”. Opisywano w niej modę, sprawy społeczne i sposoby spędzania wolnego czasu, poruszano także tematy związane ze sztuką i rozrywką.
Część wystawy opisuje drogę, jaką przeszły amerykańskie dziennikarki. Pokazuje ją przedstawiając biografie wielu wybitnych przedstawicielek tego zawodu, m.in. dziennikarki śledczej i aktywistki Idy B. Wells-Barnett, korespondentki wojennej magazynu LIFE Clare Booth Luce, pierwszej czarnej kobiety zatrudnionej przez Washington Post w 1961 roku Dorothy Butler Gilliam czy felietonistki Charlotty Curtis.
Nieznana poza Waszyngtonem Katharine Graham pojawiła się na scenie krajowej, kiedy autor In Cold Blood Truman Capote uhonorował ją wystawnym balem maskowym w hotelu Plaza w 1966 roku. Wydarzenie to trafiło na pierwsze strony gazet i uczyniło z Graham celebrytkę. Do najważniejszych atrakcji wystawy w muzeum NTH należą artefakty pochodzące z tego legendarnego wydarzenia, w tym wieczorowa suknia i maska K. Graham, smoking T. Capote oraz designerskie suknie noszone przez gości, m.in. Aileen Mehle i Brooke Astor.
Graham przeszła do historii mediów w 1971 roku, zajmując zasadnicze stanowisko w sprawie wolności prasy, kiedy zezwoliła na publikację przez Post tzw. Pentagon Papers: tajnego, 7000-stronicowego raportu dotyczącego zaangażowania Ameryki w wojnę w Wietnamie. Dwa lata później Graham wsparła dziennikarskie śledztwo Postu w sprawie afery Watergate. Jej ujawnienie doprowadziło do pierwszej w historii rezygnacji prezydenta z zajmowanego urzędu.
Wydawnictwa kierowane przez Graham były jednak często oskarżane o dyskryminację. W 1970 roku 46 pracownic Newsweeka reprezentowanych przez prawniczkę ACLU Eleanor Holmes Norton złożyło nawet w tej sprawie pozew zbiorowy. Notatki pisane przez Graham i jej zespół ilustrują różne wyzwania, przed którymi stawała wydawczyni. Na wystawie można też będzie zobaczyć list podpisany przez 39 reporterów, w którym wyrażają oni niezadowolenie z relacji i warunków pracy w Post, a także notatkę Graham przedstawiającą propozycję dotyczącą rekrutacji, oceny i awansowania kobiet.
Lata bycia jedyną kobietą na szczycie dziennikarskiego świata sprawiły, że Graham czuła się czasem „zmiażdżona”. Dobrze ilustruje to zdjęcie z posiedzenia zarządu Associated Press z 1975 roku, które przedstawia Graham w otoczeniu 22 mężczyzn. W wywiadzie wideo stworzonym specjalnie dla Cover Story, słynny inwestor Warren Buffet, który stał się głównym udziałowcem Post i bliskim doradcą Graham, opisuje jej brak wiary w siebie spowodowany seksizmem, z którym się zmagała. Z drugiej jednak strony – do 1991 r., kiedy odeszła z Washington Post Company, wartość akcji tej firmy była o ponad 3000 procent wyższa niż w chwili emisji w 1971 r. Redaktor Post Ben Bradlee napisał: „Niech Bóg błogosławi jej bezczelną duszę; będzie się śmiała jako ostatnia ze wszystkich wydawców i właścicieli, którzy byli wobec niej tak protekcjonalni”.
Wystawa Cover Story: Katharine Graham będzie czynna do 3 października.
O Nowojorskim Towarzystwie Historycznym
Najstarsze muzeum Nowego Jorku – Muzeum i Biblioteka Towarzystwa Historycznego Nowego Jorku – zostało założone w 1804 r. Biblioteka zawiera ponad 10 milionów pozycji. Muzeum prezentuje wystawy historyczne i artystyczne pokazujące szerokiej publiczności historię Nowego Jorku i jego mieszkańców.