14 STYCZNIA 2025 | WTOREK
12.00 | Muzeum Narodowe w Szczecinie | wstęp: 5 zł (bilet edukacyjny)
Prezentacja Pracowni Konserwacji Ceramiki Szkła i Kamienia | Program towarzyszący
wystawie „Zatrzymać czas, ukazać piękno. Prace konserwatorskie w MNS
Prowadzenie: Anna Szczucińska, Julia Soroko
17.00 | Muzeum Narodowe w Szczecinie | wstęp: 5 zł (bilet edukacyjny)
Spacer kuratorski po wystawie „Zatrzymać czas, ukazać piękno. Prace konserwatorskie
w Muzeum Narodowym w Szczecinie” | Prowadzenie: Przemysław Manna
16 STYCZNIA 2025 |CZWARTEK
12.00 | Muzeum Narodowe w Szczecinie | wstęp: 1 zł (bilet specjalny)
„Sztuka średniowieczna na Pomorzu” | Oprowadzanie po wystawie „Misterium Światła…”
Prowadzenie: dr Krystyna Milewska
17 STYCZNIA 2025 | PIĄTEK
17.00 | Centrum Dialogu Przełomy MNS | wstęp wolny
Projekcja filmu „Imperium Stoewerów. Od pralki do limuzyny”
18 STYCZNIA 2025 | SOBOTA
10.00 –18.00 | wszystkie gmachy MNS w Szczecinie | wstęp wolny
Bezpłatna sobota
11.00 | Muzeum Tradycji Regionalnych MNS | wstęp: 15 zł + obowiązkowe (!) zapisy
Akademia Brzdąca (3–4 lat ) | „Mamuty włochate zwierzaki epoki lodowcowej”
Prowadzenie: dr Krystyna Milewska
10.00 | Muzeum Narodowe w Szczecinie | wstęp: 15 zł + obowiązkowe (!) zapisy
Akademia Malucha (5–6 lat )| „Podróż sentymentalna. Z wizytą u dziadków i pradziadków.
Rzecz o duszach i kijankach – dawne pranie i prasowanie”
Prowadząca: Dorota Baumgarten-Szczyrska
10.00 | Muzeum Historii Szczecina MNS | wstęp: 15 zł + obowiązkowe (!) zapisy
„Wojowie, rycerze, żołnierze oraz strażnicy z kamienia i cegły. Obrońcy Szczecina”
Prowadząca: Ewa Kimak
16.00 | Muzeum Narodowe w Szczecinie | wstęp: 5 zł (bilet edukacyjny)
Akademii Historii Sztuki | „O ikonografii słów kilka, czyli o przedmiotach i ich znaczeniu
w malarstwie” | Prowadzenie: Renata Fabiańska-Grzybowska
19 STYCZNIA 2025 | NIEDZIELA
09.00 –16.00 | Wystawa Zachodniopomorskich Kolei Dojazdowych w Gryficach| wstęp wolny
Bezpłatna zwiedzanie plenerowego skansenu kolejowego
10.00 | Muzeum Sztuki Współczesnej MNS | wstęp: 15 zł + obowiązkowe (!) zapisy
Zabawy ze sztuką współczesną (6–10 lat) | „POD LUPĄ – koSmos sztuki”
Program edukacyjny wystawy czasowej „Ku geometrii organicznej”
Prowadzenie: Agata Kamińska
ZAPOWIEDŹ: 20-25 STYCZNIA 2025
9. rocznica otwarcia Muzeum Narodowego w Szczecinie – Centrum Dialogu Przełomy
Zapisy na Akademie i warsztaty bezpośrednio u prowadzących. Szczegóły: www.muzuem.szczecin.pl
PREZENTACJA PRACOWNI KONSERWACJI CERAMIKI SZKŁA I KAMIENIA
Zapraszamy na prezentację kolejnej Pracowni Konserwatorskiej na wystawie „Zatrzymać czas, ukazać piękno”.
Tym razem Pracownia Konserwacji Ceramiki Szkła i Kamienia (Anna Szczucińska, Julia Soroko) przedstawią proces konserwacji naczyń archeologicznych od stanu, w jakim archeolodzy dostarczają je do Działu Konserwacji Zbiorów, do efektów widocznych na wystawach. Ponadto zaprezentowane zostaną metody rekonstrukcji aplikacji kościanych (parawan japoński) oraz konserwacja naczyń ceramicznych (lokalne wyroby ceramiczne z XVII–XVIII w., tzw. towary szczecińskie).
Zapraszamy we wtorek, 14 stycznia 2024 roku o godzinie 12.00 do Muzeum Narodowego w Szczecinie przy Wałach Chrobrego.
Wstęp: 5 zł (bilet edukacyjny)
Tego samego dnia, o godzinie 17.00 odbędzie się spacer kuratorski po wystawie. Opowie o niej Przemysław Manna, Główny Konserwator MNS.
ZATRZYMAĆ CZAS, UKAZAĆ PIĘKNO: SPACER KURATORSKI
Zapraszamy na spacer kuratorski po wystawie czasowej „Zatrzymać czas, ukazać piękno. Prace konserwatorskie w Muzeum Narodowym w Szczecinie”.
Spotkanie odbędzie się we wtorek 14 stycznia 2025 roku o godzinie 17.00. Zapraszamy do Muzeum przy Wałach Chrobrego.
O wystawie opowie jej kurator – Przemysła Manna, Główny Konserwator MNS.
Wstęp: 5 zł (bilet edukacyjny).
WYSTAWA CZASOWA: ZATRZYMAĆ CZAS, UKAZAĆ PIĘKNO
Jednym z podstawowych zadań muzeów jest zachowanie dorobku kultury materialnej przeszłych pokoleń i przekazanie ich naszym potomkom. W realizacji tej misji kluczową rolę odgrywają pracownie konserwatorskie. Konserwatorzy działają na zapleczu muzeum, ich praca jest tym lepsza, im mniej widoczna. Z tego powodu trudno jest im zaistnieć w świadomości społecznej, ale ich działalność jest jednak trudna do przecenienia.
Wystawa Zatrzymać czas, ukazać piękno ukazuje prace konserwatorów w poszczególnych pracowniach. Odkrywa przed zwiedzającymi tajemnice warsztatu konserwatora oraz kolejne etapy konserwacji różnych obiektów.
Na wystawie będzie można poznać tajniki działalności pięciu pracowni.
1. Pracownia Konserwacji Ceramiki przedstawi proces konserwacji naczyń archeologicznych od stanu, w jakim archeolodzy dostarczają je do Działu Konserwacji Zbiorów, do efektów widocznych na wystawach. Ponadto zaprezentowane zostaną metody rekonstrukcji aplikacji kościanych (parawan japoński) oraz konserwacja naczyń ceramicznych (lokalne wyroby ceramiczne z XVII–XVIII w., tzw. towary szczecińskie).
2. Na ekspozycji Pracowni Konserwacji Papieru dowiemy się, jakie są najpoważniejsze zagrożenia dla obiektów papierowych oraz jak wygląda proces ich konserwacji (na przykładzie grafik, map i dokumentów).
3. W części wystawy poświęconej Pracowni Konserwacji Mebla i Broni będzie można obejrzeć film poświęcony konserwacji toporka średniowiecznego i zapoznać się z budową kuszy średniowiecznej. Dzięki nowoczesnym badaniom udało się ustalić, że konstrukcje kompozytowe wcale nie są wymysłem współczesnym!
4. Pracownia Konserwacji Malarstwa i Rzeźby Polichromowanej przedstawi aranżację warsztatu malarskiego z czasów, gdy artysta musiał sam przygotowywać farby i podłoża malarskie. Poznamy współczesne metody badawcze, pomagające odtworzyć proces malowania obrazu. Ponadto pokazane zostaną przykładowe efekty wykonywanych w pracowni konserwacji obrazów oraz ram.
5. Pracownia Konserwacji Drewna i Metalu przybliży nam proces konserwacji drewna archeologicznego – na przykładzie średniowiecznych łodzi. Obejrzymy też metalową figurkę Buddy, w trakcie konserwacji której udało się odkryć zwoje modlitewne ukryte wewnątrz statuetki. Ponadto zaprezentowany zostanie proces konserwacji buta średniowiecznego wydobytego na szczecińskim Podzamczu.
W Muzeum Narodowym w Szczecinie pracownicy konserwują rocznie od 350 do 550 zabytków. Czasem są to proste prace kosmetyczne, polegające na usunięciu zanieczyszczeń z powierzchni zabytku, innym razem – duże konserwacje, np. ołtarzy gotyckich lub łodzi archeologicznych, trwające nawet kilka lat.
Praca działu to nie tylko konserwacja. Do obowiązków pracowników należy także ocena stanu zachowania zabytków wypożyczanych pomiędzy muzeami. Dokumentacja sporządzana jest zarówno przed wypożyczeniem do innej instytucji, jak i po powrocie obiektu. Rocznie wykonuje się ok. 500 takich opracowań.
Obowiązkiem konserwatorów jest również monitorowanie warunków klimatycznych w salach wystawowych. Zadanie to realizowane jest dzięki czujnikom wilgotności i temperatury, zainstalowanych w różnych punktach pomieszczeń.
Wreszcie konserwacja dzieł sztuki to także specjalistyczne prace badawcze pozwalające lepiej poznać materiał, z którym mamy do czynienia, oraz podjąć właściwe decyzje dotyczące przebiegu procesu konserwatorskiego. Wykonane analizy przynoszą niekiedy ciekawe odkrycia z zakresu budowy i historii obiektu.
AKADEMIA SENIORA
SZTUKA ŚREDNIOWIECZNA NA POMORZU
Kolejne Spotkanie w ramach Akademii Seniora poświęcone będzie wystawie „Misterium Światła. Sztuka średniowieczna na Pomorzu”.
Opowie o niej dr Krystyna Milewska, kierownik Działu Edukacji MNS.
Zapraszamy w czwartek, 16 stycznia 2025 roku o godzinie 12.00 do Muzeum Narodowe w Szczecinie (ul. Wały Chrobrego 3).
Wstęp: 1 zł (bilet specjalny)
MISTERIUM ŚWIATŁA. SZTUKA ŚREDNIOWIECZNA NA POMORZU
„Misterium Światła” jest nową wystawą stałą Muzeum Narodowego w Szczecinie, prezentującą sztukę średniowieczną z terenu historycznego Pomorza od XII w., gdy w latach 20. zakończył się ostatecznie proces chrystianizacji, do kolejnej transformacji religijnej tych obszarów, związanej z przyjęciem reformacji w 1534 r.
Prezentowane na wystawie zabytki w zasadniczej części pochodzą z pomorskich kościołów. Niegdyś związane były ze sprawowaniem kultu i obrzędów religijnych, odzwierciedlały idee średniowiecznej myśli chrześcijańskiej, a także zaspokajały religijne i społeczne potrzeby wyznawców oraz fundatorów. Twórcy tych dzieł, dziś anonimowi, funkcjonowali w ramach warsztatów, wędrowali po Europie i rozpowszechniali trendy artystyczne lub ‒ co typowe dla późnego średniowiecza ‒ osiedlali się w miastach i zakładali cechy rzemieślnicze.
Odwiedzając wystawę, wkraczamy w nieco mroczną, lecz rozświetloną metafizycznym blaskiem odległą epokę, pełną tajemnic i fantastycznych wyobrażeń – świat średniowiecznego chrześcijaństwa. Wśród prezentowanych na wystawie dzieł wyróżniają się gotlandzkie kolumny z klasztoru cysterskiego w Kołbaczu, ukazujące mnichów podczas codziennych czynności, i słynnego czarta ciągnącego za kaptur jednego z zakonników. Odlana z brązu antaba kołobrzeska w kształcie głowy lwa czy skarb luksusowych ozdób znaleziony w Szczecinie odzwierciedlają bogactwo średniowiecznych ośrodków funkcjonujących w ramach Hanzy – potężnego związku miast północnej Europy.
Typową dla kultury średniowiecza formę religijności – kult świętych i związanych z nimi relikwii – przybliża galeria rzeźbionych i malowanych przedstawień świętych, niezwykłych bohaterów świata średniowiecznego. Wśród nich rozpoznamy św. Dorotę w wytwornej sukni i z koszem rajskich kwiatów, św. Jakuba ‒ patrona pielgrzymów ‒ z muszlą przegrzebki na kapelusz, czy św. Jerzego w zbroi rycerza pokonującego smoka.
Głównym akcentem wystawy jest imponujący rozmiarami, a zarazem subtelny w wyrazie Krucyfiks Kamieński – perła kolekcji sztuki średniowiecznej szczecińskiego muzeum. Umieszczony w centrum monumentalnej hali, podobnie jak niegdyś we wnętrzu kościoła, przypomina o uniwersalnym i powszechnym charakterze zbawienia dokonanego na krzyżu oraz wyznacza oś świata, wokół której koncentrowała się rzeczywistość epoki chrześcijańskiego średniowiecza. Znakomitym tłem dla tego wyjątkowego dzieła jest cykl obrazów poświęconych Marii i Chrystusowi na skrzydłach ołtarzowych poliptyku z kościoła św. Jana w Stargardzie, oddający szczególne dla średniowiecza zamiłowanie do intensywnych kolorów i blasku „niebiańskiego” złota.
PROJEKCJA FILMU „IMPERIUM STOEWERÓW. OD PRALKI DO LIMUZYNY”
Zapraszamy w piątek, 17 stycznia 2025 r., o godz. 18.00, do Muzeum Narodowego w Szczecinie – Centrum Dialogu Przełomy na pokaz filmu dokumentalnego pt. „Imperium Stoewerów. Od pralki do limuzyny” w reżyserii Heleny Kwiatkowskiej. Wstęp wolny.
W spotkaniu oprócz reżyserki wezmą udział: dr Andrzej Wojciech Feliński oraz Bartosz Jurgiewicz.
Film opowiada o barwnych i niezwykłych losach twórczej rodziny Stoewerów, która na przestrzeni 75 lat rozbudowała w Szczecinie koncern przemysłowy produkujący maszyny do szycia, pralki, rowery, samochody osobowe i dostawcze, autobusy, a nawet traktory. Dokument przybliża polsko-niemiecką historię rodu, rozsławiającego Szczecin na całym świecie, a także w ciekawy sposób ukazuje wspólne dziedzictwo kulturowe Pomorza Zachodniego.
W filmie zobaczymy m.in. unikatowe zdjęcia filmowe realizowane w Hamburgu, Szczecinie, Kulicach oraz Mielenku Drawskim, archiwalne materiały ikonograficzne i artefakty ze zbiorów Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie i prywatnych kolekcji.
Produkcja powstała w ramach projektu „Imperium Stoewerów. Od pralki do limuzyny. Historia rozwoju przemysłu motoryzacyjnego w Szczecinie i na Pomorzu Zachodnim”, dofinansowanego w ramach Programu Współpracy Interreg VIA Meklemburgia Pomorze Przednie / Brandenburgia / Polska 2021–2027 oraz z budżetu państwa.
Reżyseria i scenariusz: Helena Kwiatkowska
Współpraca scenariuszowa: dr Andrzej Wojciech Feliński
Zdjęcia i montaż: Bartosz Jurgiewicz
Narrator: Konrad Pawicki
Wystąpili: aktorzy Teatru Współczesnego w Szczecinie: Maciej Litkowski, Jacek Piątkowski, Wojciech Sandach, statyści z grup „Metrum” i „Retro Vibes”, eksperci: dr hab. Paweł Gut, dr Małgorzata Gwiazdowska, dr Wojciech Feliński, Jacek Ogrodniczak i Sabina Wacławczyk
Konsultacja Kostiumograficzna: Olga Dąbkiewicz, Małgorzata Zakrzewska
Film jest produkcją Stowarzyszenia SZTUKA – PROMOCJA – EDUKACJA we współpracy z Muzeum Techniki i Komunikacji w Szczecinie, Otto-Lilienthal-Museum w Anklam oraz firmą Remondis.
Helena Kwiatkowska
Absolwentka Wydziału Filologiczno-Historycznego Uniwersytetu Jagiellońskiego. Była dziennikarka TVP Szczecin (p.o. kierownika Redakcji Publicystyki). Autorka ponad 100 wyemitowanych programów telewizyjnych, reportaży i filmów dokumentalnych. Przez rok pełniła funkcję doradcy medialnego wojewody zachodniopomorskiego Marka Tałasiewicza. Etatowa dziennikarka „Kuriera Szczecińskiego”, z którym współpracuje do dzisiaj. Prowadziła zajęcia na Podyplomowym Studium PR w Zachodniopomorskiej Szkole Biznesu. Założycielka i wiceprzewodnicząca Zachodniopomorskiego Stowarzyszenia Public Relations. Przez 7 lat działała w Stowarzyszeniu Dziennikarzy Rzeczypospolitej Polskiej (wiceprzewodnicząca Zarządu). Autorka i scenarzystka benefisów znanych Szczecinian. Współautorka książki o dawnym wieżowcu telewizyjnym w Szczecinie. W ostatnich latach zrealizowała filmy dokumentalne emitowane na antenach TVP Historia i TVP3: „I był sobie wieżowiec”, „Babska sprawa” i „Johannes Quistorp”.
dr Andrzej Wojciech Feliński
Kustosz dyplomowany, Szef Działu Edukacji i Komunikacji Społecznej w Muzeum Techniki i Komunikacji – Zajezdnia Sztuki w Szczecinie. Kurator wystaw, twórca i koordynator muzealnych projektów edukacyjnych. Autor wielu cenionych publikacji naukowych.
Bartosz Jurgiewicz
Operator obrazu filmowego, montażysta, reżyser oraz producent w firmie Thurd Master Film. Absolwent kierunku „Realizacja Telewizyjna” w PWSFTViT w Łodzi. Ma na swoim koncie liczne projekty związane z filmem, w tym współpracę z takimi podmiotami, jak CANAL+ SPORT, TVP2 czy ALFA Wytwórnia Filmowo-Telewizyjna. Jego doświadczenie obejmuje także działalność jako operator kamery, montażysta oraz realizator projektów w branży motoryzacyjnej. Stały współpracownik Stowarzyszenia SZTUKA – PROMOCJA – EDUKACJA, odpowiedzialny za stronę wizualną wielu produkcji filmowych.
Daniel Źródlewski