Projekty mody stworzone przez Arkadiusa i Duet RAD zaskakują, zachwycają formą, ale także – przez poruszane tematy – mierzą się z historią i kulturową tożsamością Polski. Cztery kolekcje tych docenianych na świecie współczesnych projektantów trafiły właśnie do zbiorów Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.
Choć moda na dobre zagościła w takich światowych muzeach, jak MET w Nowym Jorku czy w londyńskim Victoria & Albert Museum, w Polsce wciąż bywa traktowana po macoszemu. Tę niszę z powodzeniem wypełnia Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, które jako jedno z nieliczny polskich muzeów zajmuje się kolekcjonowaniem projektów współczesnych polskich projektantów i organizacją wystaw im poświęconych, nawiązując tym samym do praktyk zagranicznych ośrodków.
Zbiory CMWŁ liczące ponad 4,5 tysiąca eksponatów, wzbogaciły się właśnie o trzy unikatowe kolekcje Arkadiusa: „Realizację projektów z okresu studiów w Central Saint Martins w Londynie”, „Queen of Sheba” oraz „Paulina”, a także kolekcję autorstwa Duetu RAD pt. „Wiesia”.
Cieszymy się, że do zakupionych w ubiegłym roku dwóch kolekcji Arkadiusa dołączą trzy kolejne jego autorstwa, a także nagradzana za granicą propozycja Duetu RAD. Kolekcje mody niezwykle rzadko są pokazywane w polskich muzeach, dlatego w niedalekiej przyszłości chcielibyśmy przygotować cykl wystaw poświęconych rodzimym i zagranicznym projektantom, którzy odegrali znaczącą rolę w rozwoju polskiej mody
mówi dyrektor CMWŁ Aneta Dalbiak.
Co łączy zakupione właśnie kolekcje? Z pewnością fascynacja ich autorów polskim folklorem i sztuką ludową. Realizacje projektów z okresu studiów na Central Saint Martins w Londynie ilustrują i dokumentują początki drogi twórczej i londyńskiej kariery Arkadiusa. To pierwsze projekty zauważone przez krytyków i znawczynie mody. Nawiązują do kultury ludowej, bazując jednocześnie na osobistych wspomnieniach projektanta o dzieciństwie spędzonym na Lubelszczyźnie. Tendencja do kontrastowych zestawień, tego co swojskie z wyrafinowaną sztuką rozwinęła się także w kolekcji „Paulina”, w której Arkadius pokrywał ubrania ręcznie malowanymi kwiatami. Podobne zabiegi stosuje Duet RAD – kolekcja „Wiesia” to współczesna wariacja na temat polskiego folkloru, inspirowana tradycją i wspomnieniami z dzieciństwa. Jasna „ekoskóra” i rzeźbiarskie formy upodabniają projekty do wzornictwa stosowanego na włocławskim fajansie. Granica między tkaniną a ceramiką zostaje umownie zatarta.
„Wiesia” to na wskroś polska kolekcja, która mogłaby zapoczątkować nurt współczesnego artystycznego polskiego haute couture. Jego źródeł można szukać w czasach PRL-u, w kolekcjach Mody Polskiej czy Telimeny, a na przełomie wieków XX i XXI – na londyńskich wybiegach Arkadiusa, który zaciekawił brytyjską scenę mody nawiązaniami do kultury Lubelszczyzny
dodaje Marcin Różyc, krytyk mody, kurator związany z Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.
Arkadiusz Weremczuk, znany jako Arkadius, to pierwszy z polskich projektantów mody, któremu udało się założyć i rozsławić swoją markę zagranicą. W świecie mody pojawił się w 1999 roku i szybko został okrzyknięty artystą ekstrawaganckim, ekscentrycznym i nieziemsko utalentowanym. Uznawany za nadzieję awangardowej mody i stawiany obok Alexandra McQueena czy Stelli McCartney. Ukończył Central Saint Martins College of Arts and Design w Londynie – uczelnię, należącą do czołowych europejskich instytucji kształcących projektantów mody. Jego prace znajdują się w zbiorach londyńskiego Victoria & Albert Museum. Pokazywano je także w Mode Museum w Hasselt, Mode Museum w Antwerpii, Goethe-Institut w Nowym Jorku i Centre Georges Pompidou w Paryżu.
Duet RAD tworzą Juliusz Rusin i Maciej Jóźwicki – absolwenci poznańskich uczelni artystycznych. Ich kolekcja „Wiesia”, która właśnie trafiła do zbiorów Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, zauważona została przez amerykańskie wydanie magazynu „Vogue”, a Massimiliano Giornetti, dyrektor florenckiej Polimody, prestiżowej włoskiej uczelni, ufundował Duetowi RAD nagrodę.
Projekty Arkadiusa i Duetu RAD tworzą wyjątkowy zbiór prac, będących efektem śmiałego eksperymentowania z formą i iluzją. To jedne z najciekawszych przykładów tego typu działań w dziejach polskiej mody. Kolekcje zostały zakupione w ramach programu grantowego Rozbudowa zbiorów muzealnych Narodowego Instytutu Muzealnictwa i Ochrony Zbiorów oraz ze środków Miasta Łodzi.