Finał 12. edycji Festiwalu Muzyki EMANACJE, który w bieżącym roku odbywa się pod hasłem „Współbrzmienia”, już w sobotę 31 sierpnia 2024 o godz. 18:00 w sali koncertowej Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. Wieczór uświetnią znakomici artyści: Orkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia pod dyrekcją Katarzyny Tomali-Jedynak wraz z solistą, jednym z najwybitniejszych skrzypków swojego pokolenia – Piotrem Pławnerem.
Neil Gaiman pisał: „Nie ma czegoś takiego jak koniec. Nigdy”. Zwieńczeniem festiwalu jest koncert finałowy z muzyką Marka Stachowskiego, Andrzeja Panufnika, Krzysztofa Pendereckiego i Grażyny Bacewicz. Zamykające festiwal EMANACJE współbrzmienie dzieł tych twórców wraz z mistrzowskimi wykonaniami to zachwycający akord wypełniony harmonią artystycznego kunsztu i szlachetnego rzemiosła.
Piotr Pławner należy do najwybitniejszych i najbardziej kreatywnych skrzypków swojej generacji. „Ten młody człowiek jest fenomenem, to prawdziwy geniusz. Jego gra jest fascynująca, przemyślana do ostatniego niuansu. O tej interpretacji można mówić tylko w superlatywach” – pisze o artyście gazeta „Stuttgarter Zeitung”. „The Times” okrzyknął go „wyjątkowym, nieskazitelnym talentem”. Z kolei Lord Yehudi Menuhin nazwał Piotra Pławnera „skrzypkiem o fenomenalnych zdolnościach oraz jednym z najbardziej obiecujących talentów nadchodzącej ery”. Gra na skrzypcach T. Balestrieri. Artysta dysponuje rozległym repertuarem, począwszy od baroku po dzieła kompozytorów współczesnych.
Orkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia jest jednym z wiodących zespołów kameralnych w Polsce. Specyfikę Orkiestry definiuje jej wszechstronność wykonawcza, precyzja i elastyczność, które z powodzeniem przenosi na skład symfoniczny. Sinfonietta Cracovia jest ceniona za wykonania muzyki współczesnej w różnych odmianach (od awangardowej po filmową). Poszukując nowych form, angażuje się w liczne przedsięwzięcia promujące muzykę nową i twórczość kompozytorów polskich. Słynie z interpretacji dzieł Krzysztofa Pendereckiego, mentora i patrona wielu przedsięwzięć Orkiestry.
Katarzyna Tomala-Jedynak jest absolwentką dyrygentury symfoniczno-operowej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego (2013) oraz studiów podyplomowych z zakresu zarządzania placówkami kultury na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu (2019). Umiejętności dyrygenckie doskonaliła podczas kursów mistrzowskich prowadzonych przez: Jina Wanga, Jormę Panulę, Sian Edwards, Marka Herona, Tadeusza Strugałę, Gabriela Chmurę oraz Rafała Delektę. Jej repertuar obejmuje zarówno muzykę symfoniczną, kameralną, operową, operetkową, baletową, jak i filmową czy musicalową. Jedną z ważnych gałęzi działalności artystki jest popularyzowanie muzyki klasycznej i udział w projektach edukacyjnych promujących uczestnictwo w życiu kulturalnym. Od roku 2022 pełni funkcję dyrektorki artystycznej i pierwszej dyrygentki Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia.
Bilety dostępne w serwisie Bilety24.pl
31 sierpnia 2024, sobota, godz. 18:00
Lusławice, sala koncertowa
Bilety: 20 zł / 30 zł
Wykonawcy:
Piotr Pławner – skrzypce
Sinfonietta Cracovia
Katarzyna Tomala-Jedynak – dyrygent
Program:
Marek Stachowski
Sinfonietta na orkiestrę smyczkową (1998)
Andrzej Panufnik
Koncert na skrzypce i orkiestrę smyczkową (1971)
* * *
Krzysztof Penderecki
Serenada (1996–1997)
Grażyna Bacewicz
Symfonia na orkiestrę smyczkową (1948)
Allegro
Andante
Vivo
Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach.