12 maja 2024 r., godz. 18.00,
Wielka Synagoga w Tykocinie, ul. Kozia 2
W tykocińskiej synagodze w ramach Festiwalu Muzyki Żydowskiej im. Rywki Tiktiner wystąpi zespół wokalny Match Match Ensemble pod dyrekcją Lilianny Krych wraz z Jakubem Stefkiem, którzy wykonają utwory polsko-żydowskich kompozytorek i kompozytorów. Wydarzenie ubogaci wykład dr Jakuba Stefka „Muzyczny świat przedwojennej muzyki synagogalnej”.
Wykonawcy:
Zespół wokalny MATCH MATCH ENSEMBLE pod dyrekcją Lilianny Krych
Jakub Stefek – organy
W programie:
- Jehan Alain (1911 – 1940) – L’anne liturgique Israelite
- Louis Lewandowski (1821 – 1894) – Preludium op. 37 nr 3 – Sochati lach
- Dawid Ajzensztadt (1890 – 1942) – Sh’chulo achulo, Tsomo l’cho nafshi, Ki lo noeh, L’cho dodi
- Gerszon Efros (1890 – 1978) – Pastorale hebraique, Ot’cha Edrosh, Hashkiwenu
Wydarzenie towarzyszące: wykład dr Jakuba Stefka (organisty i badacza muzyki żydowskiej) „Muzyczny świat przedwojennej muzyki synagogalnej”.
Lilianna Krych
Zajmuje się głównie operą, muzyką współczesną i dawną. Fascynuje ją przenikanie się dziedzin sztuki: opery, teatru, muzyki, sztuk wizualnych, a także praca w obszarze głosu, ciała i ruchu. Muzykę i teatr traktuje jako narzędzie do analizy i komentowania rzeczywistości. Nominowana do Paszportu Polityki 2022, w sezonie 2023/2024 uczestniczka programu Britten Pears Young Artists. Od 1 stycznia 2023 współprowadzi Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab. Ukończyła dyrygenturę symfoniczno-operową na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Marka Pijarowskiego (2011). Umiejętności dyrygenckie doskonaliła także u maestro Collina Mettersa, Jonatthana Bretta, Jerzego Salwarowskiego i Carlo Montanaro podczas kursów mistrzowskich. W latach 2013-2018 współpracowała z Teatrem Wielkim-Operą Narodową jako dyrygentka-asystentka m.in. Gabriela Chmury, Stefana Soltesza, Judith Yan, Carlo Montanaro, Łukasza Borowicza, Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego, Andrieya Yurkevicha. Jako dyrygentka współpracowała z Filharmonią Szczecińską, Dolnośląską, Świętokrzyską, Zielonogórską, Cappellą Regią Poloną i Sinfoniettą Polskiej Opery Królewskiej. Nagrywała muzykę Tomasza Opałki, która zabrzmiała w Polskim Pawilonie na Expo w Dubaju 2021-2022. Operę jako gatunek rozumie szeroko – dyryguje zarówno klasycznymi pozycjami („Cyrulik Sewilski” G. Rossiniego, „Don Giovanni” i „Bastien und Bastienne” W.A. Mozarta), klasyką XX wieku („The Rape of Lucretia” czy „The Turn of the Screw” B. Brittena, „Superflumina”, „Aspern”, „Luci mie traditrici” S. Sciarrino), jak i utworami, które na nowo definiują pojęcie opery (np. „Fake Opera” W. Błażejczyka). Ma też doświadczenie w niezależnym, pozainstytucjonalnym realizowaniu dzieł scenicznych i wielogatunkowych. Ma także doświadczenie w prowadzeniu operowych chórów i zespołów wokalnych – była kierowniczką tych ansambli w Warszawskiej Operze Kameralnej i Polskiej Operze Królewskiej. W obszarze muzyki współczesnej zadebiutowała na Festiwalu „Warszawska Jesień”, prowadząc pierwsze w Polsce sceniczne wykonanie opery Salvatore Sciarrino „Luci mie traditrici“ (2016). Spektakl został pokazany podczas New Opera Days Ostrava 2018. Od tej pory regularnie pojawia się na tym i innych festiwalach muzyki współczesnej w Polsce i za granicą. Współpracuje z zespołami specjalizującymi się w wykonawstwie muzyki nowej, takimi jak Ostravska Banda, Ensemble Via Nova, Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble i Hashtag Ensemble, którego stałą członkinią jest od października 2017. Współpracuje przy realizacji spektakli teatralnych z wiodącą rolą muzyki – z Teatrem Pieśń z Kozła (Wrocław, Chiny, Rumunia), w Teatrze Polskim w Poznaniu („Trojanki” 2016), z międzynarodową grupą Julianny Bloodgood (Little Thunder. Santa Catherina from Siena 2021-2022). Zajmuje się edukacją muzyczną na różnych szczeblach, prowadząc m. in. orkiestrę mieszaną w Państwowej Szkole Muzycznej im. Oskara Kolberga w Warszawie, warsztaty dla Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina czy festiwali muzycznych.
Wstęp wolny
JAKUB RAJECKI