poniedziałek, 23 grudnia, 2024

„Kondor” wylądował w Berlinie

Do Berlina dotarł unikalny kawałek historii niemieckiego lotnictwa. Przed hangarem nr 7 na terenie lotniska Tempelhof pojawił się zabytkowy samolot Focke-Wulf Fw 200 „Condor”, jedyny wciąż istniejący egzemplarz tego typu.

Części samolotu zostały przetransportowane na pięciu transporterach i sześciu ciężarówkach. Do 400-kilometrowego transportu z Wezery do Szprewy został on rozebrany na pięć dużych elementów, z których największym był ponad 20-metrowy kadłub, a także kilka mniejszych. Renowacja jest wspólnym projektem Niemieckiego Muzeum Techniki, Airbusa, Fundacji Deutsche Lufthansa Berlin i Rolls-Royce’a. 

Fw 200 „Condor” jest jednym z pierwszych czterosilnikowych, całkowicie metalowych samolotów. Opracowany i zaprojektowany w Bremie przez firmę Focke-Wulf, w 1938 r. ustanowił rekord wykonując prawie 25-godzinny lot non-stop między Berlinem a Nowym Jorkiem. Kolejne rekordy pobił latając między Berlinem a Kairem oraz Berlinem i Tokio. Era Fw 200 zakończyła się wkrótce po II wojnie światowej. Prawie wszystkie egzemplarze tego samolotu zostały zezłomowane.

Restauracja egzemplarza Fw 200, który będzie można oglądać w Berlinie, rozpoczęła się w 1999 roku. To wtedy zalany wrak „Condora” został uratowany u wybrzeży Norwegii. Akcja wydobycia, która odbyła się z inicjatywy Niemieckiego Muzeum Techniki, zakończyła się sukcesem, ale wrak rozpadł się na skutek silnej korozji. Ponieważ muzeum nie posiadało ani planów konstrukcyjnych, ani dokumentów dotyczących konserwacji, prace renowacyjne kadłuba samolotu zajęły niemal 20 lat. Prowadziło je około 150 wolontariuszy – głównie byłych techników i inżynierów Airbusa. Około 15 innych wolontariuszy – byłych inżynierów i techników Lufthansa Technik AG, wspieranych przez Fundację Deutsche Lufthansa Berlin – pracowało w Hamburgu przy restauracji podwozia, tylnego kadłuba i ogona samolotu. Kolejny zespół, złożony z byłych i obecnych pracowników oraz stażystów Rolls Royce’a odrestaurował w Oberursel cztery silniki. Zespół zakończył montaż Fw 200 „Condor” w maju tego roku w Bremie, a następnie ponownie rozłożył go na części, które można było przetransportować. Po złożeniu w całość samolot będzie pokazywany publiczności. Niemieckie Muzeum Techniki ma umowę o współpracy z Tempelhof Projekt GmbH na przechowywanie i prezentację trzech historycznych samolotów: Focke-Wulf 200 „Condor”, Ilyushin IL-14 i Douglas C54 (Raisin Bomber).

foto: Niemieckie Muzeum Techniki, CC BY 4.0

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

EKSPOZEO – uniwersalny pomocnik ...

EKSPOZEO to wyposażony w wiele funkcjonalności system, który pomoże muzeom i in...

Jarmark Bożonarodzeniowy w podpoznańsk...

Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie (gmina Kom...

Całe piękno świata

Poruszająca opowieść strażnika Metropolitan Museum of Art o sztuce i ...

Mistrzynie. Eseje o polskich artystkac...

Mistrzynie to stworzony przez Dagmarę Budzbon-Szymańską zbiór esejów na te...

Dwie dusze twórcy ludowego

Otwarcie wystawy: 4 listopada 2024 (wernisaż) wystawa dostępna dla zwiedzającyc...