Wystawa „Kwiaty wiśni – Samuraje” ukazuje uzbrojenie, przedmioty codziennego użytku oraz drzeworyty związane z niezwykłym i tajemniczym światem japońskich wojowników. Jej zadaniem jest pokazanie prawie 700-letniej historii supremacji wyjątkowo hermetycznej kasty społecznej jaką byli samurajowie.
Otwarcie wystawy: piątek, 1 września, godz. 17:00
Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu, Rynek 11
Kuratorką wystawy jest Katarzyna Jendrzejczyk
Wystawa będzie czynna do 10 grudnia 2023
Pierwsza części wystawy zaznajomi widza z kultami shintō – drogi bogów oraz butsudō – drogi buddy, które niezaprzeczalnie wpływały na kształtowanie się i wizerunek społeczności samurajów. Ciekawym tematem jest życie samurajów, począwszy od ich narodzin poprzez dzieciństwo aż do osiągnięcia dojrzałości. Opowiadając o codzienności tych wojowników i ich rodzin nie sposób nie zacząć od bushido – drogi samuraja, kodeksu zawierającego podstawowe prawa i zasady, jakimi powinien się kierować samuraj. Dla miłośników broni zostaną pokazane włócznie naginaty, yari, suyari, nie zabraknie również łuków z pięknymi lakowanymi kołczanami. Oprócz tego na ekspozycji znajdą się elementy zbroi samurajskich oraz ashigaru (lekko uzbrojeni piesi żołnierze) takie jak maski mempo, ochraniacze gardła yodare-kaké czy hełmy, no i oczywiście to, co przede wszystkim kojarzy się z samurajami – broń biała, w tym tachi, katany, wakizachi, małe nożyki kozuki/kogatana oraz części składowe miecza, zwłaszcza niezwykle dekoracyjne tsuby (jelce), będące jednym z najbardziej pożądanych przedmiotów kolekcjonerskich.
Wystawie towarzyszyć będą liczne spotkania przybliżające kulturę kraju kwitnącej wiśni, w tym ceremonia parzenia herbaty chanoju, sztuka zakładania kimona, warsztaty origami oraz pokazy sztuk walki.
Prezentowane eksponaty pochodzą ze zbiorów własnych Muzeum im. Jacka Malczewskiego w Radomiu oraz z Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, Muzeum Archeologicznego i Etnograficznego w Łodzi, Muzeum w Gliwicach, Muzeum Okręgowego w Toruniu, Muzeum Narodowego w Szczecinie, Muzeum Narodowego w Lublinie a także kolekcji prywatnych.
Autor grafiki i plakatu: Tomasz Płonka
Tekst: Daniel Adamczyk