środa, 14 maja, 2025

Legenda austriackiej kolei w wiedeńskim Muzeum Techniki

Jest to największa, najcięższa, najmocniejsza i najszybsza lokomotywa parowa, jaką kiedykolwiek zbudowano w Austrii. Teraz do Muzeum Techniki w Wiedniu wrócił pieczołowicie odrestaurowany model 12.10. Oprócz imponującego oryginału, legendę austriackiej kolei przybliża zwiedzającym interaktywna instalacja wideo.

Model 12.10 został zbudowany w 1936 roku w fabryce Floridsdorf. Lokomotywa i przyczepa mają łącznie 22,6 m długości i ważą 138 ton. Mając 2700 KM lokomotywa osiągała maksymalną prędkość 154 km/h, co było w tamtych czasach prędkością rekordową.

Z trzynastu lokomotyw, które zostały zbudowane w latach 1932-1936 jako seria 214 w fabryce lokomotyw Floridsdorf, zachował się tylko numer 10. Aby odrestaurować stalowego giganta, trzeba było pokonać wiele wyzwań. Jest to najcięższy obiekt w zbiorach Technisches Museum Wien, więc obsługę zlecono wyspecjalizowanej firmie, która potrafi przemieszczać takie ciężary i specjalizuje się w obsłudze pojazdów szynowych.

Renowacji poddano nie tylko wiele małych części, ale też części główne, w tym osie. To one wjechały do muzeum jako pierwsze i czekały na lokomotywę. Montaż całości odbył się już w muzealnej sali.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Wernisaż wystawy pt. „ Geometria Gaudi...

Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach zaprasza na wernisaż wystawy pt. „ ...

„Kwiatki Polskie” prosto ze Starachowi...

Ekipa programu „Kwiatki Polskie”, którego emisję można oglądać w Telewizji Pols...

Warsztaty archeologiczne „Żelazne Korz...

Przed nami kolejna edycja „Żelaznych Korzeni” – warsztatów archeologicznych org...

Udostępnienie zbiorów w internecie?

Jeśli posiadają Państwo system do ewidencji zbiorów i chcieliby udostępnić eksp...

Optymalizacja zarządzania zbiorami muz...

Muzea na całym świecie stawiają czoła rosnącym wyzwaniom związanym z efektywnym...