niedziela, 5 maja, 2024

Legenda austriackiej kolei w wiedeńskim Muzeum Techniki

Jest to największa, najcięższa, najmocniejsza i najszybsza lokomotywa parowa, jaką kiedykolwiek zbudowano w Austrii. Teraz do Muzeum Techniki w Wiedniu wrócił pieczołowicie odrestaurowany model 12.10. Oprócz imponującego oryginału, legendę austriackiej kolei przybliża zwiedzającym interaktywna instalacja wideo.

Model 12.10 został zbudowany w 1936 roku w fabryce Floridsdorf. Lokomotywa i przyczepa mają łącznie 22,6 m długości i ważą 138 ton. Mając 2700 KM lokomotywa osiągała maksymalną prędkość 154 km/h, co było w tamtych czasach prędkością rekordową.

Z trzynastu lokomotyw, które zostały zbudowane w latach 1932-1936 jako seria 214 w fabryce lokomotyw Floridsdorf, zachował się tylko numer 10. Aby odrestaurować stalowego giganta, trzeba było pokonać wiele wyzwań. Jest to najcięższy obiekt w zbiorach Technisches Museum Wien, więc obsługę zlecono wyspecjalizowanej firmie, która potrafi przemieszczać takie ciężary i specjalizuje się w obsłudze pojazdów szynowych.

Renowacji poddano nie tylko wiele małych części, ale też części główne, w tym osie. To one wjechały do muzeum jako pierwsze i czekały na lokomotywę. Montaż całości odbył się już w muzealnej sali.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

OTWARCIE SEZONU LETNIEGO W SZYMBARSKIM...

28 kwietnia 2024 Skansen w Szymbarku Rejestracja Zapraszamy w niedziel...

ŚWIAT DZIECIĘCY W RYSUNKU I GRAFICE MA...

25 kwietnia 2024 - 23 czerwca 2024 Dwór Karwacjanów Już od czwa...

GORLICKIE ULICE – 3 MAJA

Wernisaż wystawy "Gorlickie ulice - 3 Maja" odbędzie się w piątek 26 kwietnia o...

Chłop-niewolnik? Opowieść o pańszczyźn...

28 kwietnia – 10 październik 2024 r. Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu R...

Miecze japońskie to nie tylko broń, al...

Miecze Japońskie. Z kolekcji gen. Sławomira Petelickiego i Polskiej Sekcji Miec...