środa, 3 września, 2025

Malarstwo Magdaleny Shummer

Muzeum Etnograficzne w Warszawie otwiera drzwi do fantastycznego świata malarstwa Magdaleny Shummer

Koty i psy, krowy i papugi, krokodyle, jaguary, słonie, nietoperze… Magdalena Shummer, której monograficzną wystawę otwiera 19 kwietnia Państwowe Muzeum Etnograficznym w Warszawie, maluje przede wszystkim zwierzęta i towarzyszącego im człowieka w scenerii przyrody. Fantastyczny świat wyobraźni artystki zapełniają też mityczne opowieści, w tym anioły i demony, sceny z raju czy Arki Noego. Wielobarwne obrazy oraz blaszane wycinanki na wystawie „Świat nierealny, lecz poznawalny – malarstwo Magdaleny Shummer” składają się na ponad 130 prac ilustrujących m.in. relacje człowieka z naturą.

Pędzel to ja wzięłam do ręki w 1961 roku. Zaczęłam, i później nie przestałam. – tak o początku swojej drogi artystycznej mówi w filmie-wywiadzie zamieszczonym na wystawie, Magdalena Shummer. Wielbicielka pchlich targów, kolekcjonerka wyciskaczek do owoców i diabłów, a przede wszystkim artystka i miłośniczka zwierząt, urodziła się w 1930 r. w Lublińcu koło Częstochowy. Studiowała filozofię i historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim, a jej malarstwo zrodziło się spontanicznie, bez podpowiedzi czy nauk ze strony męża, profesjonalnego artysty malarza. Tworzy od ponad 60 lat.

Mam wielki podziw dla natury, dla zwierząt, kwiatów, a w szczególności dla drzew. Uczuciowo identyfikuję się z ich losem. Wystawa „Świat nierealny, lecz poznawalny – malarstwo Magdaleny Shummer” zaprasza do zanurzenia się w zabytkowym Młynie, domu-pracowni artystki, jego zielonym otoczeniu oraz aurze humoru i wrażliwości samej artystki. Jej ujmujący uśmiech, który na długo zapada w pamięć, słychać nawet w tytułach dzieł : „Papuga na czekoladowym torcie” (2015), „Spotkanie z krokodylem” (2012), „Obiad kotów” (2003), „Piknik w małpim gaju” (2018). Prezentowane na wystawie obrazy ukazują m.in. zwierzęce portrety, uczty i spotkania, także w towarzystwie ludzi.

Nie wiem, nie umiem tego powiedzieć dlaczego przychodzą mi takie rzeczy do głowy. Magdalena Shummer określa swój styl jako realizm poetycki, pełen fantazji, radości i koloru. Eksperci podkreślają jej niezwykłą dbałość o szczegóły, widoczną w fantazyjnych elementach roślin czy detalach wnętrz, stanowiących tło portretów czy scen. Zwierzęta i natura to najważniejsze motywy w malarstwie artystki. Światy człowieka, zwierząt i roślin przenikają się wzajemnie. Często portretuje również osoby i ich zwierzęcych przyjaciół ilustrując tym samym relacje człowieka z nieludzkimi towarzyszami oraz zacieranie się podziału między kulturą a naturą.

Używam blachy stalowej, z której wycinam różne kształty, a następnie gruntuję je i maluję farbami olejnymi. Blaszane wycinanki zawieszone na płaskich powierzchniach w przestrzeni wystawy, imitują oryginalny sposób ich wyeksponowania w domu artystki. Ta forma twórczości Magdaleny Shummer zrodziła się w okresie zamieszkiwania w nowojorskim Soho. Podczas penetrowania uwielbianych targów staroci artystka zwróciła uwagę na płaskie wycinanki z blachy. Były to główne reklamy, szyldy czy zawieszki, a niekiedy także figury ludzkie czy zwierzęce, które na amerykańskiej prowincji zdobiły przydomowe ogródki i wnętrza domów.

Dużą część życia spędziła zagranicą, stąd jej prace w pierwszej kolejności prezentowały galerie amerykańskie (Nowy Jork, galeria Mabels) oraz europejskie we Francji, Szwajcarii, Austrii czy Wielkiej Brytanii. Po 2000 r. ekspozycje jej prac zaczęły pojawiać się w Polsce.

Prezentowane na wystawie obrazy i wycinanki z blachy pochodzą  z kolekcji sztuki znajdującej się w zbiorach Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie, ze zbiorów artystki, prywatnych właścicieli i galerii Kolonia Artystyczna w Piasecznie. Wystawa monograficzna Magdaleny Shummer jest kolejną ekspozycją prezentującą dorobek wybitnych artystów z kręgu sztuki nazywanej nieprofesjonalną, na którą swoją publiczność zaprasza Muzeum Etnograficzne w Warszawie. Ekspozycje tego cyklu z ostatnich lat to m.in.: „Prymityw” z Powiśla. Leon Kudła; Malarki warszawskie. Szkice ze sztuki zwanej naiwną; Nikifor. Malarz nad malarzami.

Wystawa jest dostępna również w języku angielskim i ukraińskim. Opis wystawy, wybrane obiekty oraz film-wywiad z artystką są dostępne na ekspozycji w Polskim Języku Migowym i audiodeskrypcją. Najbliższe oprowadzania kuratorskie odbędą się 21.04. oraz 23.04., bilety są do kupienia online na stronie ethnomuseum.pl.

Wystawa sfinansowana ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego, organizatora Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie.

Ilona.Sikorska

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

XI.Legenda STARa

11.LegendA STARa, to zlot pojazdów  zabytkowych organizowany przez Powiat ...

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 – Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...

Wyniki naboru do projektu “Projektowan...

Narodowe Centrum Kultury rozstrzygnęło nabór do programu szkoleniowego realizow...

Dofinansowanie z Muzeum Historii Polsk...

Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach otrzymało kolejne dofinansowanie. M...

Pierwsze żniwa 1944. Maszyny z fabryki...

Muzeum Narodowe Rolnictwa w Szreniawie zaprasza: W sobotę, 26 lipca, proponu...