Serdecznie zapraszamy do Galerii Test na wydarzenia artystyczne związane z wystawę malarstwa:
MARCO ANGELINI
SUBLIMAZIONE
9 lipca, godz. 16.30 – oprowadzanie kuratorskie Jana Kozaczuka / tłumaczenie na Polski Język Migowy
10 lipca, godz. 18.00 – finisaż – oprowadzanie w Polskim Języku Migowym w ramach projektu Galerie bez Barier / projekcja filmu Maree della Memoria, reż. Luisa Mariani (główna nagroda „Gold Award” na Międzynarodowym Festiwalu Filmów w Nowym Jorku za najlepszy film krótkometrażowy w roku 2020)
Wystawa Sublimazione to rezultat owocnej współpracy między artystą Marco Angelinim a Anną Hlebowicz ‒ Kuratorką programową Galerii Test oraz Janem Kozaczukiem ‒ Kuratorem wystawy. Przez miesiąc w przestrzeni galerii prezentowany będzie wybór malarskich dzieł o zróżnicowanej tematyce i złożonej, zróżnicowanej technice. Wśród nich znajdą się nowe prace, które dotychczas nie były pokazywane. Widzowie będą mieli okazję zgłębić fascynujący świat egzystencji i emocji artysty.
Jako socjolog z wykształcenia, Marco Angelini eksploruje rolę emocji, procesy kognitywne i życie społeczne. Jego prace nie tylko stawiają pytania dotyczące natury emocji, ale również skłaniają widza do refleksji nad relacją między umysłem a ciałem oraz kontrolą nad emocjami i ich sublimacją.
W swojej filozoficznej postawie Angelini podąża za klasycznymi myślicielami, takimi jak Epiktet czy Kartezjusz, twierdząc, że ból może prowadzić do uzdrawiania poprzez scalenie się z pamięcią i przekształcenie w inny wymiar.
Prace artysty, choć poruszają temat bólu, nie niosą ze sobą negatywnych wibracji, ale przekazują oczyszczające i zbawienne przesłanie. Sublimazione w dziełach Marco Angeliniego ukazuje przeniesienie życiowej energii z obszarów zakazanych przez normy społeczne na społecznie akceptowalne obiekty, prowadząc widza przez skomplikowany świat wyobrażeń w sposób pozytywny i budujący.
W trakcie prezentacji warto zwrócić uwagę na niepokazywane dotąd prace: lightbox-y Angeliniego z roku 2021, m. in. kości i serce (40 x 35 cm, lightbox, technika mieszana), gdzie radiografie stają się źródłem eksploracji zjawiska światła i niewidzialności, oraz na serię obrazów zatytułowanych nieskończoność, wieczność (60 x 60 cm, technika mieszana na płótnie, 2017 r.), wyspy szczęśliwe (60 x 60 cm, technika mieszana na płótnie, 2017 r.), Elizjum (60 x 60 cm, technika mieszana na płótnie, 2017r.), nawiązujących do mitologii greckiej i rzymskiej, gdzie wola czy Elizjum stanowią metaforę ludzkich pragnień i marzeń. Malarstwo Angeliniego cechuje się charakterystycznymi środkami wyrazu, które włoski profesor i krytyk sztuki, Raffaele Gavarro, określił mianem ,,ramifikacji” formy. To pojęcie odnosi się do specyficznej, świadomej metody tworzenia, opracowanej i wykorzystywanej przez artystę w celu pogłębienia narracji.
Wystawa pt. Sublimazione to nie tylko prezentacja dzieł sztuki, lecz przestrzeń do refleksji nad rolą sztuki w życiu jednostki. Dzięki twórczości Marco Angeliniego widzowie mają okazję przenieść się w podróż przez labirynt ludzkiej psychiki, odkrywając nowe znaczenia i interpretacje świata wokół nas. Wystawa jest również dostępna dla osób niepełnosprawnych z powodu dysfunkcji narządu wzroku, które dzięki audiodeskrypcji w wykonaniu przez Jana Kozaczuka mogą doświadczyć i zrozumieć kreatywną naturę sztuki Angeliniego.
Marco Angelini urodził się w Rzymie w 1971 roku. Mieszka i pracuje w dwóch miastach – w Rzymie i Warszawie. Z wykształcenia jest socjologiem z tytułem magistra psychologii pracy. Jako artysta wizualny pasjonuje się podróżami po świecie, co w rzeczywistości przekłada się na jego sztukę, która jest osobistą podróżą w przeszłość i przyszłość – poprzez teraźniejszość.
Marco Angelini w swoich pracach bada metropolię jako zjawisko społeczne ulegające nieustannym procesom transformacji. Miasto stanowi dla niego scenerię, w której nieuświadomione pragnienia współistnieją z nowymi możliwościami, jakie daje rozwój technologii. Staje się tym samym ośrodkiem, a jednocześnie idealnym siedliskiem wszelkich ludzkich paradoksów i sprzeczności. Artysta używając w swoich pracach surowców pochodzących z recyklingu, pozornie niepotrzebnych przedmiotów, a także farby, rozmaitych pigmentów i klejów sprawia, że płaszczyzna malarska przeistacza się w miejsce spotkania form i materii, a także znaków oraz znaczeń. Angelini – daleki od krytyki i ideologizowania – mocno wierzy w to, że sztuka ma do odegrania ważną rolę społeczną: ma przywrócić widzialność rzeczom, zwracać uwagę i w ten sposób tworzyć nowe możliwości współdzielenia, porozumienia i zadawania pytań. Kolejne etapy poszukiwań artystycznych Angeliniego skupiają się na podwójności materii, zagadnieniu pamięci, relacji między materią a czynnikami, które ją zaburzają, a więc czasem, przestrzenią, miastem, Człowiekiem. W swoich badaniach zmierza się niejednokrotnie z różnymi stopniami trudności, które często zachodzą jednocześnie: pomiędzy sztuką i przyrodą, międzyreligijnym dialogiem i wymiarem sacrum, sztuką i nauką. W serii Solar Panels, artysta wykorzystał zużyte panele fotowoltaiczne, które nie dają już światła, jednak w pracach Angeliniego ich popękana, pełna chropowatości powierzchnia migocze i błyszczy, a kompozycja obrazów i zastosowane kolory nawiązują do fenomenu rozszczepienia światła. Wyraża różne interpretacje kwestii środowiskowych. Abstrakcyjna forma doskonale interpretuje jego płynną i zmienną poetykę, która sugeruje istnienie wielu rzeczywistości.
Sztuka Angeliniego cieszy się zainteresowaniem wielu kolekcjonerów, a jedno z jego dzieł należy do prestiżowej kolekcji prywatnej Fondazione Roma (Palazzo Sciarra). Od 2006 roku artysta zrealizował kilkanaście wystaw indywidualnych w wielu miastach Europy (w Rzymie, Mediolanie, Warszawie, Londynie i Bratysławie). Wziął udział w licznych wystawach zbiorowych zarówno w instytucjach publicznych, jak i w prywatnych galeriach, m.in. w Nowym Jorku, Waszyngtonie, Tel Awiwie, Warszawie, Zamościu, Szczecinie, Monachium, Essen, Londynie, Brukseli, Rzymie i w Lukka.
Wśród najważniejszych wystaw Angeliniego na uwagę zasługuje udział w 54. Biennale w Wenecji w 2011 roku (Pawilon/ Padiglione Italia nel mondo) dzięki wsparciu Włoskiego Instytutu Kultury w Warszawie; wystawa indywidualna w Museo Carlo Bilotti w Rzymie w 2015 roku; wystawy w Galerii XXI (2013) i Elektor (2021) w Warszawie zrealizowane we współpracy z Mazowieckim Instytutem Kultury (do 2014 roku Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki); wystawa Oksydan w ramach 11. Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Wizualnej inSPIRACJE w Szczecinie w 2016 roku; instalacja Solchi Urbani (Bruzdy Miejskie) w muzeum sztuki nowoczesnej i współczesnej Museion w Bolzano (Passage di Museion) w 2017 roku; wystawa indywidualna w Museo Laboratorio di Arte Contemporanea na rzymskim Uniwersytecie La Sapienza w marcu 2018 roku; wystawa indywidualna Pamięć form w listopadzie 2019 roku w Muzeum Bastion 23 – Palais des Raïs w Algierze z okazji 15. edycji Giornata del Contemporaneo zorganizowanej przez Ambasadę Włoch oraz Włoski Instytut Kultury w Algierze, we współpracy z Ministerstwem Kultury.
Wystawa Sztuka i energia. Poszukiwanie zbawienia jako zobowiązanie, w 2022 roku, którąopieką objął kurator Raffaele Gavarro, w galerii we Włoskim Instytucie Kultury w Santiago de Chile, zorganizowana przy wsparciu Enel i pod patronatem Ambasady Włoch w Chile. Na przełomie lat 2022/2023 została zrealizowanawystawa Angeliniego Każdy ma swój dzień / A ciascuno il suo giorno w Muzeum Dziedzictwa Przemysłowego w Bolonii, zaś w kwietniu i maju 2023 roku– wystawa indywidualna Rhizomes we Włoskim Instytucie Kultury w Marsylii.
Galeria Test