Matisse w latach 30. to pierwsza duża wystawa badająca transformacyjną dekadę jednego z gigantów sztuki XX wieku. Filadelfijskie Muzeum Sztuki to jedyne miejsce w USA, w którym prezentowana jest ta objazdowa wystawa. Będzie można ją oglądać od 20 października 2022 r. do 29 stycznia 2023 r., zanim wyruszy do Francji.
Matisse w latach 30. prześledzi wielką odnowę artysty, która nastąpiła po jego brzemiennej w skutki wizycie w Filadelfii w 1930 roku. Zorganizowana we współpracy z Musée de l’Orangerie w Paryżu i Musée Matisse Nice wystawa zaprezentuje 143 prace wypożyczone z kolekcji publicznych i prywatnych w Stanach Zjednoczonych i Europie – począwszy od obrazów i rzeźb, poprzez rysunki i druki, aż po ilustracje do książek. Na wystawie zostaną omówione metody pracy, które ożywiły styl Matisse’a w owym czasie, a także jego współczesne interpretacje wątków mitologicznych. Znajdą się na niej także rzadkie fotografie i filmy dokumentalne.
Muzeum przygotowało też bogaty program wydarzeń towarzyszących wystawie: rozmowy z kuratorami wystaw, zajęcia rodzinne, spektakle taneczne i programy wirtualne.
O Matisse’ie w latach 30.
Do roku 1930 Henri Matisse (1869–1954) osiągnął znaczącą międzynarodową sławę, pojawiając się nawet na okładce magazynu Time, a mimo to doznał głębokiego załamania kreatywności. Kilkanaście lat wcześniej przeniósł się z Paryża do Nicei. Tam w swojej twórczości skupił się na temacie modelek skąpanych w niezmiennym, krystalicznym świetle Morza Śródziemnego. W obliczu takiego dorobku niektórzy krytycy zastanawiali się, czy Matisse, który był tak radykalną siłą we współczesnym malarstwie, stracił swój charakter. W późnych latach dwudziestych sam Matisse miał wątpliwości i przez kilka lat prawie nie tworzył nowych obrazów.
Punkt zwrotny nastąpił jesienią 1930 roku, kiedy artysta odwiedził Fundację Barnesa na przedmieściach Filadelfii i otrzymał zamówienie na trzyczęściowy mural The Dance. Matisse wykorzystał to zlecenie, aby odrodzić swoją twórczość. Powrócił do malarstwa sztalugowego, zaczął też systematycznie wykorzystywać fotografię, aby dokumentować proces tworzenia swoich motywów i testować na bieżąco własne reakcje.
W Matisse w latach 30. historia rozwija się chronologicznie i tematycznie – mamy tu prolog, pięć głównych części i epilog, którego tematem jest punkt zwrotny w życiu artysty.