Pawilon nr 2 Międzynarodowych Targów Poznańskich stał się siedzibą Muzeum Motoryzacji – miejsca dla pasjonatów motoryzacji i historii. Zwiedzający będą mieli okazję obejrzeć tu ponad 100 pojazdów pochodzących z kolekcji członków Automobilklubu Wielkopolski.
Pomysł utworzenia muzeum zrodził się dzięki wieloletniej współpracy z Automobilklubem Wielkopolski. Podobne miejsce mieściło się wcześniej w podziemiach ronda Kaponiera, ale ze względu na jego przebudowę zostało zamknięte. Zabytkowe pojazdy od lat gościły na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich przy okazji organizacji wydarzeń motoryzacyjnych takich jak Poznań Motor Show, czy Retro Motor Show. Niestety, ze względu na zaistniałą sytuację spowodowaną pandemią koronawirusa Covid-19, targi Retro Motor Show nie mogły odbyć się w 2020 roku. Na szczęście klasyki powrócą ponownie na teren MTP, tym razem w nieco innej formie – muzeum.
mówi Tomasz Kobierski, prezes zarządu Grupy MTP.
dodaje Bartosz Bieliński, prezes Automobilklubu Wielkopolski.
Wystawa została podzielona na kilka stref tematycznych: zaczynając od początku masowej motoryzacji z linią produkcyjną Henry’ego Ford’a poprzez amerykańskie klasyki, wśród których wyjątkowym eksponatem jest 113-letni REO Gentelman’s Roadster aż po inne wyjątkowe pojazdy z całego świata.
Na stoisku Włoch wśród prezentowanych egzemplarzy będzie można obejrzeć pięknie zachowanego Fiata 118H/1500 Cabriolet z 1966 roku oraz perełkę w postaci Fiata 514 z 1929 roku a także dobrze znane motorowery – Vespy. Francja oczaruje zwiedzających m.in. pięknem Renault NN Torpedo z 1925 roku, ale przede wszystkim najstarszym eksponatem na całej wystawie – rowerem Clement Safety prosto z XIX-wiecznego Paryża z 1888 roku oraz innymi, nieco młodszymi, pojazdami.
W strefie brytyjskiej pośród pięknie zachowanych klasyków nie mogło zabraknąć
MG TA wyprodukowanego w 1937 roku z 4-cylindrowym rzędowym silnikiem. Nie lada gratką będzie autobus L4C marki Saurer z 1956 roku z wysokoprężnym silnikiem, pochodzący ze Szwajcarii jednak wykorzystywany również w komunikacji angielskiej.
W części muzeum dedykowanej naszym zachodnim sąsiadom zobaczymy podział motoryzacji na RFN i NRD, rozdzielonej murem berlińskim. Perełkami w tej części są: Mercedes W108/280SE z 1971 roku, BMW E9 z 1973 roku czy DKW F-5 z 1936 roku oraz ciekawa kolekcja trabantów.
Nie zabraknie oczywiście kultowych samochodów z czasów PRL-u, takich jak: Warszawy, Fiaty 125p, 126p, Tarpany czy Żuki. W otoczeniu trzepaka, campingu i innych przedmiotów z lat 60, 70 i 80-tych tworzą wyjątkowy klimat wystawy.
Oprócz klasycznych samochodów osobowych znajdziemy również wojskowe pojazdy opancerzone oraz motocykle wykorzystywane podczas II wojny światowej.
Muzeum zostanie otwarte, gdy tylko zostaną zniesione ograniczenia dotyczące działalności instytucji kulturalnych.
Więcej informacji można znaleźć na stronie www.muzeumklasykow.pl.