niedziela, 10 grudnia, 2023

Muzea w sieci – jak korzystać, by skorzystać?

W ubiegłym roku firma Droplabs przeprowadziła badania mające na celu sprawdzenie, czy muzea i centra nauki wykorzystują w swojej pracy media społecznościowe i działania SEO. Raport podsumowujący te badania jest już dostępny na stronie Droplabs. Jego autorzy podpowiadają też, jak tworzyć materiały publikowane w mediach społecznościowych, by odniosły one należyty skutek.

Głównym założeniem twórców raportu była weryfikacja praktyk stosowanych przez najlepszych w branży. Zawiera on także krótki przegląd najpopularniejszych mediów społecznościowych oraz informacje o roli SEO w promocyjno – marketingowej działalności muzeów. Nie brak też konkretnych wskazówek, jak wykorzystać to narzędzie, by publikowane przez nas informacje dotarły do jak największej liczby użytkowników.

W raporcie przeanalizowane zostały ruch SEO, jaki generują muzea i centra nauki, a także ich zaangażowanie na Facebooku i Instagramie. Dodatkowo uwzględniono obecność placówek w innych mediach społecznościowych i omówiono najlepsze praktyki prowadzenia profili na Facebooku, Instagramie, Youtube i Spotify.

Raport zawiera analizę działań internetowych 744 obiektów z branży muzealnej. W bazie znalazły się muzea publiczne i prywatne oraz centra nauki, które posiadają stronę internetową. Badania wykazały, że najczęściej wybieranym przez muzea medium społecznościowym jest Facebook (swoje działania promuje tu 94% placówek). Dużo mniej, bo 41% placówek, korzysta z kanału na platformie Youtube, a 36% – z Instagrama. Komunikację za pomocą Twittera prowadzi 15% muzeów. Z pozostałych mediów (Spotify, Pinterest, Linkedin, TikTok itd.) korzysta tylko kilka procent badanych placówek.

W raporcie znajdziemy listę placówek, które znalazły się na najwyższych pozycjach w wynikach organicznych w wyszukiwarce Google. Dane były zbierane i weryfikowane w okresie od października do listopada 2021 roku. Okazało się, że trzy placówki o największym ruchu SEO to muzea publiczne: Muzeum Historii Polski w Warszawie, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie oraz Muzeum Auschwitz. W rankingu obiektów o największej liczbie polubień na Facebook’u na podium znalazły się: Muzeum Auschwitz, Muzeum Powstania Warszawskiego i Centrum Nauki Kopernik. Największą liczbą obserwujących na Instagramie mogą pochwalić się Muzeum Auschwitz, Muzeum Fryderyka Chopina oraz Muzeum Narodowe w Warszawie. W raporcie pokrótce omówiono strony internetowe tych instytucji oraz prowadzone przez nie profile w mediach społecznościowych.

Uzupełnieniem raportu jest rozmowa z Kingą Kozień, specjalistką ds. komunikacji internetowej i promocji Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK, która opowiada o wyzwaniach stojących przed muzeami w najbliższym czasie oraz możliwościach, jakie daje wykorzystanie social mediów.

pełna wersja raportu do pobrania

Patroni medialni raportu: MuzeOn i Muzeo.

ŹródłoDroplabs

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Niedzielne zwiedzanie wystaw z archeol...

26 listopada (niedziela), g.11:00-12:00 - ”Niedzielne zwiedzanie wystaw z arche...

Artykuł dr Anny Pluszyńskiej publikowa...

"O zarządzaniu własności intelektualną w muzeum można by mówić językiem korzyśc...

Rok polski (przyroda, kultura, praca, ...

Wystawa „Rok polski (przyroda, kultura, praca, święta i obyczaje w malarstwie p...

Familijny dzień bursztynu w muzeum

Muzeum Północno-Mazowieckie w Łomży zaprasza w sobotę 18 listopada, w godz...

Śladami polskich pionierów badań staro...

Prezydent Miasta Krakowa - Jacek Majchrowski oraz Dyrektor Muzeum Archeologiczn...