W 2021 r. Miejsce Pamięci odwiedziło nieco ponad 563 tysiące osób. W porównaniu z poprzednim rokiem to niewielki wzrost. Pamiętać jednak trzeba, że w okresie przed pandemią COVID-19 Muzeum odwiedzało rocznie ponad dwa miliony osób.
– Sytuacja cały czas jest trudna, bowiem taki spadek liczby odwiedzających, a także wiele ograniczeń wynikających ze stanu pandemii wpływają na różne aspekty pracy Muzeum. Niemniej jednak, zwłaszcza w miesiącach wakacyjnych, można było dostrzec wyraźny wzrost frekwencji rok do roku, sięgający nawet 60-70 procent. Mam nadzieję, że to pewna oznaka stopniowego powrotu do normalnej działalności – powiedział dyrektor Muzeum Auschwitz dr Piotr M. A. Cywiński.
Z powodu COVID-19 Muzeum było całkowicie zamknięte dla odwiedzających przez 98 dni roku.
W statystykach nadal dostrzec można efekt trwających ograniczeń w podróżowaniu. Co prawda liczba osób przyjeżdżających do Miejsca Pamięci z zagranicy wzrosła, jednak stanowili oni 51 procent wszystkich odwiedzających. W okresie przed pandemią było to zwykle ok. 80 procent.
Zdecydowana większość odwiedzających, bo aż 84 procent, poznawała historię Auschwitz dzięki przewodnikom-edukatorom oprowadzającym po ekspozycji Muzeum.
– Pomimo pandemii i wyjątkowo długiego okresu, w którym Muzeum pozostawało niedostępne dla odwiedzających, liczba przewodników współpracujących z Muzeum utrzymała się na poziomie z lat ubiegłych. Obecnie z Muzeum współpracuje 340 przewodników, oprowadzających w 21 językach. Co prawda wielu musiało znaleźć dodatkowe zatrudnienie, jednak otwarcie Muzeum w drugiej połowie roku sprawiło, że przewodnicy stopniowo powracają do pracy z odwiedzającymi – powiedział Andrzej Kacorzyk, dyrektor Międzynarodowego Centrum Edukacji o Auschwitz i Holokauście.
W trudnej sytuacji epidemicznej udało się zorganizować w Miejscu Pamięci prawie 250 różnego rodzaju działań edukacyjnych, w tym warsztatów, prezentacji, prelekcji i wykładów. Jedną z odpowiedzi na wyzwanie doby pandemii był widoczny rozwój dodatkowych zajęć prowadzonych online.
Nowością było wprowadzenie możliwości odbycia pobytu studyjnego online, w których wzięło udział 41 grup.
Ponad 1,7 miliona osób korzysta z treści publikowanych na oficjalnych kontach Miejsca Pamięci w mediach społecznościowych. Liczba obserwujących angielskojęzyczne konto Muzeum na Twitterze przekroczyła 1,2 miliona, a w całym 2021 r. tweety publikowane przez Muzeum wyświetlono 1 miliard 670 milionów razy.
Ponad 16,5 miliona odsłon odnotowano w 2021 r. na muzealnej stronie internetowej. Istotnym elementem nauczania w czasie pandemii są lekcje internetowe dostępne na stronie lekcja.auschwitz.org. Główna z nich, poświęcona całościowej historii Auschwitz, dostępna jest już w dwunastu językach.
Nowym sposobem upowszechniania wiedzy o historii Auschwitz online jest cykl dwujęzycznych podcastów „O Auschwitz” dostępny na wszystkich najważniejszych światowych serwisach. Wśród poruszanych dotychczas tematów były: transformacja Birkenau w ośrodek zagłady, los Romów i Sinti w Auschwitz, czy historia obozu Auschwitz III-Monowitz. Dotychczas 14 odcinków odtworzono prawie 120 tysięcy razy.