czwartek, 11 września, 2025

Muzeum Inżynierii i Techniki z nagrodą za identyfikację wizualną

Nowa identyfikacja wizualna Muzeum Inżynierii i Techniki została nagrodzona pierwszą nagrodą na 5. Przeglądzie Muzeum Widzialne 2022. 24 października 2022 r. w Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej, oddziale Muzeum Narodowego we Wrocławiu, odbyło się uroczyste podsumowanie konkursu, ogłoszenie laureatów i wręczenie nagród.

Nowy System Identyfikacji Wizualnej MIT związany był z przeprowadzoną w marcu 2022 roku zmianą nazwy instytucji na Muzeum Inżynierii i Techniki. Miała ona na celu głównie podkreślenie profilu różnorodnych zbiorów muzealnych. „Techniczność” podkreślona jest pionowym, prostym logotypem, a także siatką cienkich linii zainspirowaną rysunkiem technicznym.

Przez „techniczną siatkę” patrzymy na zabytki – które są sercem instytucji i z których wiele ma dziś status obiektów kultowych (syrenka, mały fiat, pralka Frania i in.). Przy czym siatka modułowa używana jest zarówno by pokazać cały obiekt, jak i zbliżenia szczególnie interesujących detali.

Komunikacja wizualna MIT oparta została głównie na zdjęciach. Jednorodna linia kolorystyczna wspiera przekaz i pozwala na szybką identyfikację MIT wśród innych druków promocyjnych. Podkreśla i odróżnia również oddziały muzealne, przypisując im odpowiednio: jasnoniebieski dla Zajezdni, jasnozielony dla Ogrodu Doświadczeń i jasnożółty dla Hangaru Czyżyny. Wspólnym kolorem MIT jest jasnoszary.

Autorem identyfikacji jest Studio Otwarte, a osobą prowadzącą projekt był Marcin Wolny. Odbierając nagrodę Katarzyna Łaput – Zastępczyni Dyrektora ds. Edukacji i Promocji podkreśliła, że współpraca była wyjątkowo udana, a w proces twórczy zostali włączeni także pracownicy Muzeum, którzy podczas warsztatów wieli okazję porozmawiać z twórcami identyfikacji, przekazując im nie tylko swoje doświadczenie, ale także kierunki przyszłego rozwoju instytucji. To sprawiło, że nowa identyfikacja została przyjęta od razu jako „swoja” – ta, która najlepiej prezentuje wizję i misję MIT.


Celem Przeglądu Muzeum Widzialne jest wyróżnienie tych muzeów, które umiejętnie wykorzystują język graficzny do budowania swojego wizerunku oraz skutecznie i nowatorsko realizują kampanie promocyjne i prowadzą media społecznościowe. Do udziału w Przeglądzie, organizowanym przez NIMOZ co dwa lata od 2013 r., zapraszane są wszystkie muzea oraz współpracujące z nimi firmy zajmujące się projektowaniem graficznym.

W tegorocznej edycji, na którą wpłynęło ponad 100 muzealnych projektów, jury pod przewodnictwem prof. Marka Grzyba przyznało nagrody i wyróżnienia w pięciu kategoriach konkursowych.

Identyfikacja muzeum

I MIEJSCE: Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie – Identyfikacja wizualna MiT

II MIEJSCE: Muzeum Pamięci Sybiru – Identyfikacja wizualna Muzeum Pamięci Sybiru

III MIEJSCE: Muzeum Getta Warszawskiego – Identyfikacja wizualna Muzeum Getta Warszawskiego

Identyfikacja wystaw czasowych

I MIEJSCE: Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi – System identyfikacji wizualnej wystawy Ziemia (P)oddana

II MIEJSCE: Muzeum Miasta Gdyni – System identyfikacji wizualnej wystawy Legenda Radmoru

III MIEJSCE: Muzeum Architektury we Wrocławiu – System identyfikacji wizualnej wystawy Jan Szpakowicz. Przestrzeń Elementarna

WYRÓŻNIENIE: Muzeum Miasta Gdyni -System identyfikacji wizualnej wystawy Janusz Kaniewski. Polskie Projekty Polscy Projektanci

Grafika strony internetowej

I MIEJSCE: Muzeum Miasta Gdyni – Szkło Metal Detal. Gdyński modernizm w sieci, szklometaldetal.pl

II MIEJSCE: Openform design & digital studio/Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN – Strona internetowa. „OD KUCHNI. Żydowska kultura kulinarna”, whatscooking.art

III MIEJSCE: Muzeum Narodowe w Gdańsku – Strona internetowa Hans Memling: Sąd Ostateczny (1467–1473), sadostateczny.mng.gda.pl

Kampanie promocyjno-marketingowe

I MIEJSCE: Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN – Kampania promocyjno-marketingowa projektu Akcja Żonkile 2021

II MIEJSCE: Muzeum Miasta Gdyni – Kampania promocyjno-marketingowa projektu Rok Tadeusza Wendy

III MIEJSCE: Muzeum Narodowe w Poznaniu – Kampania promocyjno-marketingowa wystawy Vilhelm Hammershøi. Światło i cisza

WYRÓŻNIENIE: Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie – Kampania promocyjno-marketingowa Pieski też. Muzeum Przyjazne dla zwierząt.

Zarządzanie profilami społecznościowymi

I MIEJSCE: Muzeum Sztuki w Łodzi – Sztuka mediów społecznościowych

II MIEJSCE: Muzeum Zamek na Wawelu – Zarządzanie mediami społecznościowymi #WawelOtwarty

III MIEJSCE: Muzeum Narodowe w Warszawie – TikTok Muzeum Narodowego w Warszawie

WYRÓŻNIENIE: Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu – Zarządzanie mediami społecznościowymi Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 w Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...

150 LAT MUZEALNICTWA ROLNICZEGO NA ZIE...

W 2025 roku przypada 150. rocznica pojawienia się idei muzealnictwa rolniczego ...

XI.Legenda STARa

11.LegendA STARa, to zlot pojazdów  zabytkowych organizowany przez Powiat ...

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 – Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...

Wyniki naboru do projektu “Projektowan...

Narodowe Centrum Kultury rozstrzygnęło nabór do programu szkoleniowego realizow...