Nowa identyfikacja wizualna Muzeum Inżynierii i Techniki została nagrodzona pierwszą nagrodą na 5. Przeglądzie Muzeum Widzialne 2022. 24 października 2022 r. w Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej, oddziale Muzeum Narodowego we Wrocławiu, odbyło się uroczyste podsumowanie konkursu, ogłoszenie laureatów i wręczenie nagród.
Nowy System Identyfikacji Wizualnej MIT związany był z przeprowadzoną w marcu 2022 roku zmianą nazwy instytucji na Muzeum Inżynierii i Techniki. Miała ona na celu głównie podkreślenie profilu różnorodnych zbiorów muzealnych. „Techniczność” podkreślona jest pionowym, prostym logotypem, a także siatką cienkich linii zainspirowaną rysunkiem technicznym.
Przez „techniczną siatkę” patrzymy na zabytki – które są sercem instytucji i z których wiele ma dziś status obiektów kultowych (syrenka, mały fiat, pralka Frania i in.). Przy czym siatka modułowa używana jest zarówno by pokazać cały obiekt, jak i zbliżenia szczególnie interesujących detali.
Komunikacja wizualna MIT oparta została głównie na zdjęciach. Jednorodna linia kolorystyczna wspiera przekaz i pozwala na szybką identyfikację MIT wśród innych druków promocyjnych. Podkreśla i odróżnia również oddziały muzealne, przypisując im odpowiednio: jasnoniebieski dla Zajezdni, jasnozielony dla Ogrodu Doświadczeń i jasnożółty dla Hangaru Czyżyny. Wspólnym kolorem MIT jest jasnoszary.
Autorem identyfikacji jest Studio Otwarte, a osobą prowadzącą projekt był Marcin Wolny. Odbierając nagrodę Katarzyna Łaput – Zastępczyni Dyrektora ds. Edukacji i Promocji podkreśliła, że współpraca była wyjątkowo udana, a w proces twórczy zostali włączeni także pracownicy Muzeum, którzy podczas warsztatów wieli okazję porozmawiać z twórcami identyfikacji, przekazując im nie tylko swoje doświadczenie, ale także kierunki przyszłego rozwoju instytucji. To sprawiło, że nowa identyfikacja została przyjęta od razu jako „swoja” – ta, która najlepiej prezentuje wizję i misję MIT.
Celem Przeglądu Muzeum Widzialne jest wyróżnienie tych muzeów, które umiejętnie wykorzystują język graficzny do budowania swojego wizerunku oraz skutecznie i nowatorsko realizują kampanie promocyjne i prowadzą media społecznościowe. Do udziału w Przeglądzie, organizowanym przez NIMOZ co dwa lata od 2013 r., zapraszane są wszystkie muzea oraz współpracujące z nimi firmy zajmujące się projektowaniem graficznym.
W tegorocznej edycji, na którą wpłynęło ponad 100 muzealnych projektów, jury pod przewodnictwem prof. Marka Grzyba przyznało nagrody i wyróżnienia w pięciu kategoriach konkursowych.
Identyfikacja muzeum
I MIEJSCE: Muzeum Inżynierii i Techniki w Krakowie – Identyfikacja wizualna MiT
II MIEJSCE: Muzeum Pamięci Sybiru – Identyfikacja wizualna Muzeum Pamięci Sybiru
III MIEJSCE: Muzeum Getta Warszawskiego – Identyfikacja wizualna Muzeum Getta Warszawskiego
Identyfikacja wystaw czasowych
I MIEJSCE: Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi – System identyfikacji wizualnej wystawy Ziemia (P)oddana
II MIEJSCE: Muzeum Miasta Gdyni – System identyfikacji wizualnej wystawy Legenda Radmoru
III MIEJSCE: Muzeum Architektury we Wrocławiu – System identyfikacji wizualnej wystawy Jan Szpakowicz. Przestrzeń Elementarna
WYRÓŻNIENIE: Muzeum Miasta Gdyni -System identyfikacji wizualnej wystawy Janusz Kaniewski. Polskie Projekty Polscy Projektanci
Grafika strony internetowej
I MIEJSCE: Muzeum Miasta Gdyni – Szkło Metal Detal. Gdyński modernizm w sieci, szklometaldetal.pl
II MIEJSCE: Openform design & digital studio/Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN – Strona internetowa. „OD KUCHNI. Żydowska kultura kulinarna”, whatscooking.art
III MIEJSCE: Muzeum Narodowe w Gdańsku – Strona internetowa Hans Memling: Sąd Ostateczny (1467–1473), sadostateczny.mng.gda.pl
Kampanie promocyjno-marketingowe
I MIEJSCE: Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN – Kampania promocyjno-marketingowa projektu Akcja Żonkile 2021
II MIEJSCE: Muzeum Miasta Gdyni – Kampania promocyjno-marketingowa projektu Rok Tadeusza Wendy
III MIEJSCE: Muzeum Narodowe w Poznaniu – Kampania promocyjno-marketingowa wystawy Vilhelm Hammershøi. Światło i cisza
WYRÓŻNIENIE: Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie – Kampania promocyjno-marketingowa Pieski też. Muzeum Przyjazne dla zwierząt.
Zarządzanie profilami społecznościowymi
I MIEJSCE: Muzeum Sztuki w Łodzi – Sztuka mediów społecznościowych
II MIEJSCE: Muzeum Zamek na Wawelu – Zarządzanie mediami społecznościowymi #WawelOtwarty
III MIEJSCE: Muzeum Narodowe w Warszawie – TikTok Muzeum Narodowego w Warszawie
WYRÓŻNIENIE: Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu – Zarządzanie mediami społecznościowymi Muzeum Wsi Mazowieckiej w Sierpcu