czwartek, 2 stycznia, 2025

Najlepszy jarmark bożonarodzeniowy w Europie żegna się do przyszłego roku

Za nami 32 dni cudownych przeżyć i rekordów na Jarmarku Bożonarodzeniowym w Gdańsku. Razem z wystawcami i odwiedzającymi ponownie udało się stworzyć magiczne miejsce, które zostało rozsławione jako najlepszy jarmark bożonarodzeniowy w Europie. Dziękujemy za piękny czas i już teraz zapraszamy w 2025 roku.  

Jarmark Bożonarodzeniowy 2024 w Gdańsku dobiegł końca. Przez ponad cztery tygodnie Targ Węglowy, ul. Bogusławskiego i Tkacka, Wielka Zbrojownia Sztuki oraz Zespół Przedbramia tętniły życiem, przyciągając mieszkańców i turystów, którzy w jego wyjątkowej atmosferze mogli poczuć magię zbliżających się świąt Bożego Narodzenia. Stoiska z rękodziełem, aromatyczne potrawy, świąteczne dekoracje oraz liczne atrakcje artystyczne stworzyły niezapomnianą atmosferę, która na długo pozostanie w pamięci uczestników. Tegoroczna edycja Jarmarku okazała się kolejnym sukcesem, łączącym tradycję z nowoczesnością. Z radością wspominamy te magiczne chwile i już czekamy na przyszły rok. 

Best Christmas Market in Europe 2025 

Jarmark Bożonarodzeniowy w Gdańsku po raz trzeci został zgłoszony do konkursu Best Christmas Markets in Europe. I można z pełną odpowiedzialnością napisać: do trzech razy sztuka. W internetowym głosowaniu na Best Christmas Market in Europe 2025 gdański jarmark zdobył rekordową w historii konkursu liczbę 92 283 głosów i dzięki temu stał się tym najlepszym – wcześniej zajmował 3. (2020 r.) oraz 2. (2022 r.) miejsce. Tym samym pobił zeszłoroczny wynik Budapesztu o 35 proc. To także pierwsze takie wyróżnienie dla Gdańska, jak i dla Polski. A oto powody, dlaczego Jarmark Bożonarodzeniowy w Gdańsku jest najlepszy na Starym Kontynencie.  

Widać to było wśród odwiedzających. Na jarmarkowych ulicach, poza Polakami, pojawili się goście m.in. z Anglii (linia Jet2.com uruchomiła specjalne połączenia z Wielkiej Brytanii na czas jarmarku w Gdańsku), Niemiec, Szwecji, Norwegii, Stanów Zjednoczonych, Francji Hiszpanii czy Japonii i Australii. Odczuli to także m.in. lokalni hotelarze, którzy już przed wydarzeniem sygnalizowali, że dni weekendowe i około weekendowe są w całości wyprzedane. 

Rekordowe, niemal pół miliona osób odwiedziło oficjalną stronę jarmarku www.bożonarodzeniowy.pl. Tutaj narodowości najczęściej odwiedzających niemal pokrywały się z osobami, które pojawiły się na Jarmarku. Łącznie na stronie informacji szukali obywatele ze 154 krajów, także z tych egzotycznych, jak: St. Martin, St. Lucia, Martynika, Majotta, Wyspy Dziewicze czy Wyspa Jersey. 

Odwiedzający i nie tylko docenili… 

O Jarmarku Bożonarodzeniowym głośno było w międzynarodowych i polskich mediach, takich jak: National Geographic, Vogue, ELLE, Onet, Wirtualna Polska, Interia, Gazeta.pl, Forbes, Wyborcza.pl, a także telewizyjne: TVN, Polsat, TVP Info, Polsat News, TVN24.  

Jarmark zauważali również twórcy takich profili w Social Mediach, jak: Make Life Harder, Make Life Easier, Latex Coach, Voyage Provocateur, Donald Tusk czy Visit Poland. 

Jarmark Bożonarodzeniowy w Gdańsku odwiedzili w tym roku m.in.: Iga Świątek, Martyna Wojciechowska, Jarosław Boberek czy Wojciech Modest Amaro.  

W jarmarkowych Social Mediach pojawiło się ponad 200 postów o wydarzeniu. Profile na Facebooku oraz Instagramie zanotowały rekordowe wzrosty obserwujących – odpowiednio 38 i 56 proc. Rekordowa była także współpraca z influencerami, wśród których znaleźli się: foodlovepeople, dusiowakuchnia, whynotgdansk, panizpomeranii, dziecko_w_trojmiescie, przerwa_weekendowa, damian.tkaczuk, 44stt, gdziewpolscenaweekend i miejscawgdansku. 

Jarmark Bożonarodzeniowy to przede wszystkim handel – rzemiosło, rękodzieło, gastronomia. W trakcie wydarzenia, drugi rok z rzędu odbyło się przyznanie nagród w konkursach Grand Prix oraz Świąteczna Skarbnica Pomysłów. Pierwszy z nich dotyczył trzech kategorii: Dobry Pomysł, Dobry Smakołyk oraz Dobry Smak. W kategorii Dobry Pomysł nagrodę Grand Prix przyznano Just Candles z Malborka, za naturalne świece sojowe w unikalnych aranżacjach prezentowych. W kategorii Dobry Smakołyk Grand Prix trafiło do Art – Żywilla Okła, Ale Pierniki.pl, za misternie zdobione pierniczki w formie chatki z piernika. W nowej kategorii Dobry Smak Grand Prix przyznano Lobster House Gdańsk za wyśmienite brioche z krewetkami, przegrzebkami i ośmiorniczkami.  

Warto dodać, że wśród gastronomicznych stanowisk, wspominane brioche były jednym z hitów także wśród odwiedzających. Kolejki ustawiały się również tradycyjnie do langoszy, jak i po owoce w czekoladzie, gdańskie pączusie, czy wenezuelskie arepasy. Odwiedzający wypili gorących napojów z ponad 230 tys. kubeczków papierowych. Do tego, na potrzeby Jarmarku wyprodukowano 7000 kubeczków ceramicznych.  

Ogromnym zainteresowaniem ponownie cieszyła się Świąteczna Skarbnica Pomysłów. Dzięki głosom odwiedzających wybrano najlepsze prezenty oraz inspiracje prezentowe znajdujące się w gablocie wystawowej w Zbrojowni. Nagroda główna, za minerał-malachit, symbolizujący sukces i obfitość, trafiła do firmy Anamir.  

Jarmarkowe nowości 

Na Jarmarku Bożonarodzeniowym 2024 w Gdańsku znalazło się 198 stoisk, czyli ponad 20 więcej niż rok wcześniej. Jednym z powodów zwiększenia liczby wystawców było wydłużenie Jarmarku na ul. Bogusławskiego – do ul. Ogarnej. Tam znalazły nowe miejsce Brama Adwentowa, jak i strefa gastronomiczna. Dzięki nowej przestrzeni mógł powstać kolejny jarmarkowy zakątek nazwany Adwentowym.  

Wracając do strefy gastronomicznej, w niej debiuty miały kuchnie: afgańska, wenezuelska, libańska, uzbecka, meksykańska i włoska oraz takie produkty, jak: owoce morza w tempurze i w brioche, makaron w parmezanie, podpłomyk czy prosię z rożna. 

Inny układ stoisk można było zaobserwować w Wielkiej Zbrojowni Sztuki. Tam też odbyły się nowe wydarzenia towarzyszące, jak Smaki Pomorza organizowane przez Samorząd Województwa Pomorskiego czy akcja KOWR – #KUPUJSWIADOMIE. Po raz pierwszy na stoisku handlowym oraz w programie znaleźli się dobrze znani z Jarmarku św. Dominika kolekcjonerzy. Goście mogli również posłuchać opowieści o historii porcelany, bombek czy o srebrze. Odbyło się również spotkanie międzypokoleniowe z Seniorami ze Stowarzyszenia Waga. Także w Zbrojowni powiększona została przestrzeń handlowa, która znalazła się w sali z tronem Mikołaja. 

Nowe miejsce znalazł Anielski Zakątek, którego główną atrakcją są świecące skrzydła anielskie. Goście zaglądali do niego do Katowni.  

Jarmark kulturalnie i warsztatowo 

Od wtorku do niedzieli można było bezpłatnie uczestniczyć w wydarzeniach kulturalnych odbywających się na terenie Jarmarku. Na Scenie Głównej pojawiał się św. Mikołaj, były konkursy, występy artystyczne czy teatralne. Największą widownię przyciągnął pokaz ekstremalnej akrobatyki, który 3 grudnia odbył się na ściennie Katowni – „Historie wylatane” w wykonaniu Teatru Młodych z Gdańska. Był to jednocześnie element świętowania zwycięstwa w konkursie Best Christmas Markets 2025. Na Scenie Głównej pojawił się wówczas również zespół DownTown Brass, który zagrał m.in. świąteczne utwory.  

Łącznie podczas 32 dni Jarmarku odbyły się 132 wydarzenia kulturalne. Były to m.in. odwiedziny św. Mikołaja z Laponii, silent disco w Zespole Przedbramia, które zakończyło się wspólnym odtańczeniem Poloneza, występ Zespołu Tańca Ludowego NEPTUN, Zespołu Pieśni i Tańca Gdańsk oraz Akademickiego Chóru Uniwersytetu Gdańskiego na balkonach Zespołu Przedbramia – głosy ponad 25 studentów. Jarmark odwiedził Orszak św. Łucji ze Szwecji i wykonał piękne szwedzkie piosenki świąteczne. Pojawił się także Jarosław Boberek z Treflikami, mieliśmy koncert Zespołu 5/6 – złożony z absolwentów Akademii Muzycznej z Gdańska. Od 1 grudnia otwierano okienka Kalendarza Adwentowego wspólnie z gośćmi specjalnymi: ZUT, Chór UG, Sinsay, Caritas, PKP Intercity i Lechia Gdańsk. 

Podczas Jarmarku Bożonarodzeniowego w Gdańsku odbywały się także różnego rodzaju warsztaty, których celem było kultywowanie świątecznych tradycji, edukacja oraz rozwijanie umiejętności manualnych w świątecznej atmosferze – bez względu na wiek. Pozwalały na integrację międzypokoleniową oraz twórcze spędzenie czasu w okresie przedświątecznym. 

W Zbrojowni odbyło się łącznie 20 warsztatów, które trwały ponad 50 godzin, a liczba uczestników przekroczyła 2000. Goście jarmarku mieli do wyboru: warsztaty międzypokoleniowe z seniorami – tworzenie świec decoupage, bombek oraz kartek świątecznych; warsztaty piernikarskie, podczas których prezentowano recepturę sprzed 500 lat i przygotowanie pierników w tradycyjnych drewnianych formach; warsztaty artystyczne, podczas których uczestnicy własnoręcznie projektowali unikalne torby oraz zakładki do książek. 

Także w Zbrojowni miały miejsce różnego rodzaju wydarzenia. Jednym z nich było rozdawanie paczek przygotowanych na warsztatach międzypokoleniowych pod hasłem „Nieś dobrą nowinę, osobie która nie wychodzi z domu”. Celem akcji było odwiedzenie osoby starszej i dostarczenie jej paczki z prezentem. Seniorzy ze Stowarzyszenia Waga wykonali ponad 50 ozdób świątecznych, świec oraz bombek dla potrzebujących. W wydarzeniu wzięła udział także Młodzieżowa Rada Miasta Gdańska. Odbył się również Dzień Migranta – inicjatywa mająca na celu wspieranie osób w trudnych sytuacjach, w tym migrantów i uchodźców. Wydarzenie zorganizowane przez Fundację LWF w Polsce, Miasto Gdańsk, Centrum Wsparcia Imigrantów i Imigrantek, Bibliotekę Ukraińską w Gdańsku, Fundację RC, Animal Helper, Stowarzyszenie WAGA, Radę Imigrantów i Imigrantek oraz Fundację Gdańską. Fundacja LWF w Polsce przeprowadziła w dwa dni ponad 10 różnych warsztatów, takich jak: warsztaty z tworzenia zabawek antystresowych, Flagi świata –wspólny projekt malowania, tworzenie świątecznych kartek dla dzieci ze szkoły w Dnieprze, warsztaty kultur świata. Dodatkowo, podczas wydarzenia towarzyszyła kamera, do której chętni mogli złożyć życzenia z okazji Dnia Migranta.  

Jarmark Bożonarodzeniowy wspierał akcję promocyjną Zakładu Utylizacyjnego pod hasłem: „Pod choinką ekologia”, która składała się z różnych działań edukacyjnych i promujących ekologiczne rozwiązania w czasie Świąt. Zorganizowano również akcję promocyjną Ostoi „Edukacja dotycząca dzikich zwierząt”. Organizacja prowadziła prelekcje, które mały na celu przybliżenie odwiedzającym wiedzy na temat dzikich zwierząt żyjących w Polsce oraz ich naturalnego środowiska. 

Nie zabrakło również akcji edukacyjnej Pieczy Zastępczej organizowanej przez Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie „Daj przyszłość”, mającej na celu wsparcie osób znajdujących się w trudnych sytuacjach życiowych, szczególnie dzieci, młodzieży i rodzin w kryzysie.  

Odbyły się również warsztaty dla szkół, w których wzięło udział 439 uczniów z 20 szkół podstawowych (najwięcej ze Śródmieścia). Zorganizowane były one w formie escaperoomu, mając charakter edukacyjny oraz zabawy świątecznej, podczas której uczniowie tworzyli breloki, spotkali św. Mikołaja i skorzystali z atrakcji jarmarkowych: sanie VR lub spinning coaster. 

Mieliśmy także jedno nadprogramowe wydarzenie – niespodziankę na Scenie Głównej – zaręczyny pary, która na gdański jarmark przyjechała z Wielkopolski. 

Marcin Dajos

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

EKSPOZEO – uniwersalny pomocnik ...

EKSPOZEO to wyposażony w wiele funkcjonalności system, który pomoże muzeom i in...

Jarmark Bożonarodzeniowy w podpoznańsk...

Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie (gmina Kom...

Całe piękno świata

Poruszająca opowieść strażnika Metropolitan Museum of Art o sztuce i ...

Mistrzynie. Eseje o polskich artystkac...

Mistrzynie to stworzony przez Dagmarę Budzbon-Szymańską zbiór esejów na te...

Dwie dusze twórcy ludowego

Otwarcie wystawy: 4 listopada 2024 (wernisaż) wystawa dostępna dla zwiedzającyc...