Muzeum Narodowe w Gdańsku będzie miało nową identyfikację wizualną. Po raz pierwszy w historii instytucji w sposób systemowy objęła ona różne oddziały. Wiąże się to zarówno ze stworzeniem nowego głównego logotypu, jak i znaków zależnych, a także szeregu związanych z nimi elementów wizualnych. Za projekt odpowiedzialne jest gdańskie TOFU Studio.
Nowa identyfikacja to koherentny system, który pozwala w nowoczesny sposób komunikować ofertę muzealnych oddziałów o bardzo różnych profilach, nie tracąc przy tym silnego skojarzenia z marką główną. Przyjęte rozwiązanie wychodzi też naprzeciw potrzebom języka współczesnych nośników informacji.
Obok marki głównej nowe logotypy w ramach kompleksowego systemu identyfikacji wizualnej zyskały również oddziały muzeum, a więc: Oddział Sztuki Dawnej przy ul. Toruńskiej, Zielona Brama przy Długim Targu, Oddział Sztuki Nowoczesnej w oliwskim Pałacu Opatów, pobliski Oddział Etnografii, a także dwa oddziały zlokalizowane poza Gdańskiem: Muzeum Hymnu Narodowego w Będominie oraz Muzeum Tradycji Szlacheckiej w Waplewie Wielkim.
Opracowanie nowej identyfikacji poprzedziły kilkumiesięczne badania oraz analiza historii znaków Muzeum Narodowego w Gdańsku, warsztaty z muzealnikami i analiza potrzeb zmieniającej się instytucji. Dział Marketingu muzeum przeprowadził także badania publiczności – zarówno odwiedzającej siedziby muzeum, jak też korzystającej z jego treści wirtualnych – pytając o ocenę dotychczasowych rozwiązań wizualnych oraz oczekiwania wobec potencjalnych zmian.
– Po dłuższym namyśle, wychodząc od historii muzeum, ale pamiętając również o teraźniejszości i przyszłości, przyjęliśmy rozwiązanie, które, pomimo swej minimalistycznej formy, nie zrywa całkiem z dotychczasowym znakiem muzeum. Odwołując się do wizerunku okna umieszczonego w logotypie od kilkudziesięciu lat, zdecydowaliśmy się na twórczą kontynuację tego motywu. W nowej interpretacji nie jest to już jednak gotyckie okno, które sygnalizowało jedynie wąski zakres aktywności naszego muzeum, ale okno mniej dosłowne, przywołujące format współczesnych, mobilnych nośników informacji, które dziś dla większości z nas są oknem na świat, także na świat sztuki – podkreśla dyrektor Muzeum Narodowego w Gdańsku prof. Jacek Friedrich.
– Prace nad tym projektem, które trwały ponad 8 miesięcy traktowaliśmy bardzo priorytetowo, także ze względu na złożoność całego procesu – mówi Anna Małecka, dyrektorka artystyczna TOFU Studio. – Musieliśmy, z jednej strony, wkroczyć bardzo mocno w proces poznawania specyfiki działalności Muzeum, a z drugiej myśleć o graficznym rozwiązaniu, które znacząco uaktualni jego wizerunek. W założeniu chcieliśmy przygotować system identyfikacji wizualnej, który będzie spójny, a jednocześnie da pewną autonomię wizerunkową wszystkim muzealnym oddziałom – dodaje. – Największym wyzwaniem przy tym projekcie było połączenie wszystkich placówek muzealnych, zajmujących się diametralnie różnymi dziedzinami sztuk wizualnych, w jeden spójny system graficzny – mówi Weronika Cyganik, projektantka w TOFU Studio. – Finalnie powstało rozwiązanie systemowe, które w żaden sposób nie narzuca, ani nie zawęża odbioru konkretnego oddziału muzealnego do wybranej gałęzi sztuki. Znak oraz jego pochodne są na tyle elastyczne, że mogą zostać dostosowane praktycznie do każdego kontekstu komunikacyjnego. I ta cecha jest największym wyróżnikiem opracowanej przez nas identyfikacji wizualnej.
Muzeum Narodowe w Gdańsku w najbliższych miesiącach planuje wdrożenie nowego systemu wizualnego instytucji, a także opartą na nim kampanię wizerunkową. Elementami tej zmiany będą m.in. budowa nowej strony internetowej i sklepu online oraz produkcja linii muzealnych pamiątek i gadżetów.