Gabinet Grafiki Działu Sztuki Dawnej Muzeum Narodowego w Szczecinie wzbogacił się o cenne cztery widoki Szczecina wykonane techniką litografii na barwnym tle zakupione w handlu antykwarycznym. Dokumentują one wygląd Szczecina na początku jego szybkiego przemysłowego rozwoju od połowy XIX wieku, jeszcze przed zabudową przedmieść czynszowymi kamienicami.
Są to grafiki szczecinianina Wilhelma Loeillota (1804/1805 Szczecin – 1891 Berlin) według rysunków gdańszczanina Juliusa Gottheila (1810–1868)
– Widok Szczecina z ogrodu Loży (czyli z terenu obecnego Teatru Polskiego)
– Widok założenia Loży od strony Odry (Loży masońskiej pod trzema cyrklami, czyli terenu obecnego Teatru Polskiego)
– Widok Szczecina ze Wzgórza Kupały na Golęcinie
– Widok Teatru Letniego zwanego Elizjum czyli raj, znajdującego się kiedyś na Niebuszewie, w tzw. Niecce Niebuszewskiej (obecnie teren handlowy z targowiskiem Manhattan i budynkami pozostałymi po browarze).
Grafiki pochodzą z wydawnictwa pod tytułem „Albumu Szczecina i okolicy. Cykl znakomitych oryginalnych widoków Szczecina i jego okolic” wydanych w Szczecinie w 1857 roku przez Zakład Litograficzny Waldowa (oryginalny tytuł: Album von Stettin und Umgebung. Eine Reihe der vorzüglichsten Original-Ansichten von Stettin und seiner Umgebung).
Dzięki temu zakupowi Muzeum posiada już jedenaście widoków z tej publikacji. Spośród widoków Szczecina brakuje tylko dwóch: Widoku Szczecina zza Mostu Kolejowego i Widoku Nabrzeża Statków Parowych w Szczecinie, których dawne fotografie znajdują się w Archiwum Fotograficznym Działu Sztuki Dawnej Muzeum Narodowego w Szczecinie.
Opracowanie: dr Ewa Gwiazdowska, Gabinet Grafiki MNS