Westerplatte jest dla Polaków jednym z najważniejszych symboli II wojny światowej, miejscem kojarzonym z heroiczną walką polskich żołnierzy we wrześniu 1939 r. Wielu turystów przybywa tu nie tylko z kraju, lecz także z zagranicy. Do tej pory brakowało na Westerplatte punktu informacji turystycznej, który pomógłby zaplanować im zwiedzanie tego rozległego terenu.
Powstający budynek obsługi ruchu turystycznego Pola Bitwy Westerplatte ma zaspokoić podstawowe potrzeby turystów, ale też wskazać im, jak zwiedzać półwysep, które obiekty są najcenniejsze i jak najefektywniej poznać historię Westerplatte – realizacja ostatniego zadania będzie możliwa dzięki nowoczesnej ekspozycji zlokalizowanej w dawnej Elektrowni Wojskowej Składnicy Tranzytowej.
W budynku obsługi ruchu turystycznego o powierzchni użytkowej około 1800 m kw. zwiedzający znajdą m.in.: punkt informacyjny, sklep z pamiątkami, restaurację, tarasy widokowe oraz toalety. Na dachu zainstalowano panele fotowoltaiczne, które wesprą funkcjonowanie obiektu. Elewacja pokryta została płytami ceramicznymi, a ściana przy wejściu głównym – przyciągającą uwagę konstrukcją z napisem „Pole Bitwy Westerplatte”.
Na terenie budynku przewidziano 20 miejsc dla autokarów oraz 168 miejsc postojowych dla samochodów osobowych. Wydzielone zostały specjalne miejsca dla rodzin i osób z niepełnosprawnościami. Znajdą się tam także stanowiska do ładowania samochodów elektrycznych.
W pierwotnym projekcie zakładano o 6 miejsc postojowych więcej, w trakcie budowy odkryto jednak opaskę kamienną. Wzniesiona na początku XX w. konstrukcja miała chronić półwysep przed destrukcyjnym działaniem fal morskich. W porozumieniu z Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków zadecydowano o pozostawieniu dwóch fragmentów tego obiektu w oryginalnym kształcie.
W pozostałej części obiektu zlokalizowano pomieszczenia techniczne, biura oraz sale edukacyjne, które posłużą do prowadzeniu spotkań, lekcji muzealnych i warsztatów.
– O Westerplatte myślimy nie w sposób konkurencyjny, a kooperacyjny. Tworzymy szeroką sieć współpracy. Liczymy na dobre, partnerskie relacje z Muzeum Gdańska, które opiekuje się nie tylko wartownią nr 1 na Westerplatte, lecz także niedaleką Twierdzą Wisłoujście – tłumaczy Mateusz Jasik, zastępca dyrektora ds. popularyzacji.
W zakresie edukacji i popularyzacji wiedzy historycznej Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku współpracuje również ze szkołami, Zarządem Morskiego Portu Gdańsk, Urzędem Miejskim w Gdańsku, Gdańską Organizacją Turystyczną, Strażą Graniczną i Siłami Zbrojnymi Rzeczpospolitej Polskiej.
Agnieszka Stawrosiejko