W 2024 roku planujemy otwarcie czterech wystaw.
Dwie z nich to pokazy indywidualne: Bogusława Bachorczyka („Odzyski-obiekty. Bogusław Bachorczyk”, marzec – kwiecień) i Michała Korty („Linia cienia. Michał Korta”, kwiecień – czerwiec).
Na wiosnę pokażemy także obrazy, rzeźby i grafiki z Muzeum Sztuki w Odesie („Odesa. Długi wiek XX w sztuce”, maj – wrzesień). Będą to dzieła ukraińskiej awangardy i modernizmu, a także prace twórców współczesnych, poruszające temat rosyjskiej agresji na Ukrainę.
W drugiej połowie roku z kolei na wystawie „Socmodernizm. Architektura za żelazną kurtyną” będzie można zobaczyć zdjęcia i makiety socmodernistycznych budynków z różnych krajów Europy Środkowej (październik – styczeń).
6 marca – 14 kwietnia 2024 Wystawa „Odzyski-obiekty. Bogusław Bachorczyk”
26 kwietnia – 2 czerwca 2024 Wystawa „Linia cienia. Michał Korta”
17 maja – 1 września 2024 „Odesa. Długi wiek XX w sztuce”
4 października 2024 – 19 stycznia 2025 „Socmodernizm: Architektura za żelazną kurtyną”
„Odzyski-obiekty. Bogusław Bachorczyk”
6 marca – 14 kwietnia 2024
kuratorka: dr Monika Rydiger
miejsce: średniowieczne piwnice
Czy obiekty, czasem wręcz śmieci, wyrzucone na brzeg przez morskie fale mogą stać się dziełami sztuki? Bogusław Bahorczyk w swoich najnowszych pracach wykorzystuje właśnie takie przedmioty. Układa je w nowe, zaskakujące kombinacje, łącząc elementy naturalne ze sztucznymi. Ekspozycja będzie odnosić się do szerszej kwestii swoistej „kultury odpadów” w jakiej żyjemy, strategii upcyclingu i zrównoważonego rozwoju.
Bogusław Bachorczyk jest profesorem Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, gdzie prowadzi III Pracownię Interdyscyplinarną na Wydziale Malarstwa. Prace powstały między innymi w czasie rezydencji artystycznych w Ustce w 2023 roku.
„Linia cienia. Michał Korta”
26 kwietnia – 2 czerwca 2024
kuratorka: Natalia Żak
miejsce: średniowieczne piwnice
Linia cienia to fotograficzna opowieść o przekraczaniu granic, zmysłach, świecie zwierząt (i ludzi). Na cykl czarno-białych fotografii składają się ujęcia wykonane po zapadnięciu zmroku: „poruszone” sylwetki zwierzęce oraz metodyczne i precyzyjne zdjęcia studyjne. Projekt wykracza poza czysto wizualne kontrasty i jest wyrazem wrażliwości charakterystycznej dla ery końca antropocentryzmu.
„Odesa. Długi wiek XX w sztuce”
17 maja – 1 września 2024
kuratorki: dr Żanna Komar, Julia Berdiyarova, Valeria Plekhotko
miejsce: Galeria MCK
XX wiek to dla Odesy burzliwy okres. Miasto przechodziło z rąk do rąk. Mieszkańcy, szczególnie w II połowie lat 30., doświadczali terroru i represji. Jak wpłynęło to na rozwój odeskiej sztuki? Na wystawie będzie można zobaczyć dzieła ukraińskiej awangardy i modernizmu, które niejednokrotnie stawały się narzędziem oporu i krytycznej refleksji. Pokażemy także prace twórców współczesnych, poruszające temat rosyjskiej agresji na Ukrainę.
Na ekspozycji znajdą się obrazy, rzeźby i grafiki z Muzeum Sztuki w Odesie. Wystawa jest częścią polsko-ukraińskiego projektu, który przewiduje wywóz dzieł, reprezentujących historię sztuki odeskiej, na czas działań wojennych w Ukrainie.
Ekspozycji będzie towarzyszyć dwujęzyczna, polsko-angielska publikacja.
„Soc. Modernizmy za żelazną kurtyną”
4 października 2024 – 19 stycznia 2025
kuratorzy: Łukasz Galusek, dr Michał Wiśniewski
miejsce: Galeria MCK
Słowem socmodernizm posłużył się po raz pierwszy Adam Miłobędzki w 1995 roku.
Użył go jako synonimu wielkiej płyty i fabryk domów — setek realizowanych przez państwo osiedli mieszkaniowych blokowisk wcielających w życie dogmat komunistycznej inżynierii społecznej. Wystawa odpowiada na pytanie, jak dziś rozumiemy socmodernizm w odniesieniu do najciekawszych realizacji z różnych krajów Europy Środkowej. Na zdjęciach i makietach – oprócz osiedli – znalazły się m. in. pomniki, wieże telewizyjne, cmentarze, kościoły i domy pogrzebowe, ale także biblioteka i dworzec kolejowy. Wystawa pokazuje też, jak w ciągu ostatnich lat zmieniło się podejście do socmodernistycznej architektury.
Ekspozycji będzie towarzyszyć dwujęzyczna, polsko-angielska publikacja.
Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie