czwartek, 28 sierpnia, 2025

Obraz w obrazie po rekonstrukcji

Centralnym punktem wystawy „Johannes Vermeer. Vom Pausing” prezentowanej od 10 września w Galerii Obrazów Starych Mistrzów będzie światowej sławy obraz „Dziewczyna czytająca list przy otwartym oknie” Johannesa Vermeera. Publiczność zobaczy go po raz pierwszy w takiej formie, w jakiej został namalowany.

Obraz, który powstał ok. 1657–1659 r., w 1742 r. trafił do kolekcji saskiego elektora Fryderyka Augusta II. Od tego czasu był stałym elementem drezdeńskiej Galerii Obrazów. Kiedy w 1979 roku został prześwietlony, okazało się, że na znajdującej się w tle pokoju ścianie jest całkowicie zamalowany obraz z nagim Kupidynem. Badający tę sprawę naukowcy założyli, że ​​Vermeer odrzucił pomysł umieszczenia obrazu Kupidyna z powodu zmiany kompozycji i sam zamalował tylną ścianę pokoju.

W ramach rozpoczętego w 2017 roku projektu restauracyjnego i badawczego, wspieranego przez międzynarodową komisję ekspertów, w ostatnich latach wykonano lub ponownie przeanalizowano zapisy rentgenowskie i reflektograficzne w podczerwieni oraz badania mikroskopowe. Ponadto dokonano szczegółowej analizy płótna obrazu oraz badań nad historią restauracji. Z obrazu Vermeera pobrano kilka próbek kolorów. Zostały one przeanalizowane w laboratorium archeologii na Uniwersytecie Sztuk Pięknych w Dreźnie. Badania te wykazały, że do przemalowania doszło co najmniej kilkadziesiąt lat po powstaniu obrazu i długo po śmierci artysty. Przeprowadzone w 2017 r. przy wsparciu Rijksmuseum Amsterdam pełnopowierzchniowe badanie fluorescencji obrazu w promieniowaniu rentgenowskim potwierdziło nowe odkrycia.

Na początku 2018 roku Staatliche Kunstsammlungen Dresden, poparta przez komisję ekspertów, podjęła decyzję o usunięciu warstwy farby. Całościową renowacją obrazu zajął się Christoph Schölzel, konserwator SKD.

Po zakończeniu renowacji na początku 2021 r. obraz zasadniczo zmienił swój wygląd. W tle wyeksponowany został stojący bóg miłości z łukiem, strzałami i dwiema maskami. Zdobi on tylną ścianę pokoju jako „obraz w obrazie”. Depcząc leżące przed nim na ziemi maski symbolizuje szczerą miłość, która przezwycięża oszustwo i hipokryzję. Jego obecność w tej kompozycji jest wymownym komentarzem i podkreśla przesłanie obrazu.

Wystawę „Johannes Vermeer. Vom Pausing ” będzie można oglądać do 2 stycznia 2022 roku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

XI.Legenda STARa

11.LegendA STARa, to zlot pojazdów  zabytkowych organizowany przez Powiat ...

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 – Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...

Wyniki naboru do projektu “Projektowan...

Narodowe Centrum Kultury rozstrzygnęło nabór do programu szkoleniowego realizow...

Dofinansowanie z Muzeum Historii Polsk...

Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach otrzymało kolejne dofinansowanie. M...

Pierwsze żniwa 1944. Maszyny z fabryki...

Muzeum Narodowe Rolnictwa w Szreniawie zaprasza: W sobotę, 26 lipca, proponu...