czwartek, 7 listopada, 2024

Obraz w obrazie po rekonstrukcji

Centralnym punktem wystawy „Johannes Vermeer. Vom Pausing” prezentowanej od 10 września w Galerii Obrazów Starych Mistrzów będzie światowej sławy obraz „Dziewczyna czytająca list przy otwartym oknie” Johannesa Vermeera. Publiczność zobaczy go po raz pierwszy w takiej formie, w jakiej został namalowany.

Obraz, który powstał ok. 1657–1659 r., w 1742 r. trafił do kolekcji saskiego elektora Fryderyka Augusta II. Od tego czasu był stałym elementem drezdeńskiej Galerii Obrazów. Kiedy w 1979 roku został prześwietlony, okazało się, że na znajdującej się w tle pokoju ścianie jest całkowicie zamalowany obraz z nagim Kupidynem. Badający tę sprawę naukowcy założyli, że ​​Vermeer odrzucił pomysł umieszczenia obrazu Kupidyna z powodu zmiany kompozycji i sam zamalował tylną ścianę pokoju.

W ramach rozpoczętego w 2017 roku projektu restauracyjnego i badawczego, wspieranego przez międzynarodową komisję ekspertów, w ostatnich latach wykonano lub ponownie przeanalizowano zapisy rentgenowskie i reflektograficzne w podczerwieni oraz badania mikroskopowe. Ponadto dokonano szczegółowej analizy płótna obrazu oraz badań nad historią restauracji. Z obrazu Vermeera pobrano kilka próbek kolorów. Zostały one przeanalizowane w laboratorium archeologii na Uniwersytecie Sztuk Pięknych w Dreźnie. Badania te wykazały, że do przemalowania doszło co najmniej kilkadziesiąt lat po powstaniu obrazu i długo po śmierci artysty. Przeprowadzone w 2017 r. przy wsparciu Rijksmuseum Amsterdam pełnopowierzchniowe badanie fluorescencji obrazu w promieniowaniu rentgenowskim potwierdziło nowe odkrycia.

Na początku 2018 roku Staatliche Kunstsammlungen Dresden, poparta przez komisję ekspertów, podjęła decyzję o usunięciu warstwy farby. Całościową renowacją obrazu zajął się Christoph Schölzel, konserwator SKD.

Po zakończeniu renowacji na początku 2021 r. obraz zasadniczo zmienił swój wygląd. W tle wyeksponowany został stojący bóg miłości z łukiem, strzałami i dwiema maskami. Zdobi on tylną ścianę pokoju jako „obraz w obrazie”. Depcząc leżące przed nim na ziemi maski symbolizuje szczerą miłość, która przezwycięża oszustwo i hipokryzję. Jego obecność w tej kompozycji jest wymownym komentarzem i podkreśla przesłanie obrazu.

Wystawę „Johannes Vermeer. Vom Pausing ” będzie można oglądać do 2 stycznia 2022 roku.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Pierwsze z cyklu spotkań – prele...

To wydarzenie w Międzyzdrojach otwiera serię spotkań-prelekcji poświęconych szt...

Dwie dusze twórcy ludowego

Otwarcie wystawy: 4 listopada 2024 (wernisaż) wystawa dostępna dla zwiedzającyc...

Ogień. Opowieść o Janis Joplin

Powieść ukazuje burzliwe życie Janis Joplin. W tej wciągającej historii na...

Regionalne Centra Konserwatorsko-Magaz...

20 listopada 2024 r.  10.00–17.00,  Forty Kleparz w Krakowie, ul. Kam...

Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowski...

Temat strat wojennych jest niezwykle ważnym elementem badań nad polskim dziedzi...