Już tylko do 12 grudnia w warszawskim Muzeum POLIN można rozsmakować się w żydowskiej kulturze kulinarnej, obejrzeć nowe dzieła sztuki współczesnej oraz wziąć udział w licznych wydarzeniach finisażowych. To za sprawą wystawy „Od kuchni”, która w atrakcyjny sposób przedstawia charakterystyczne potrawy, sposoby ich przyrządzania, pochodzenie i znaczenie. Wskazuje elementy wspólne tradycyjnej kuchni polskiej i żydowskiej. I udowadnia, że stół to doskonała platforma spotkania i dialogu kultur, o czym przekonało się już ponad 70 tysięcy zwiedzających ekspozycję.
Do 12 grudnia Muzeum POLIN zaprasza na odmienioną wystawę czasową, poszerzoną o nową pracę – instalację Moniki Drożyńskiej – oraz odświętny, chanukowy program wydarzeń finisażowych dla dorosłych i dla dzieci.
Podobnie, jak przez cały okres prezentacji wystawy, tak i w jej finale (piątek-sobota, 9-11 grudnia) Muzeum POLIN przygotowało bogaty program towarzyszący. Znalazły się w nim między innymi: ostatnia w tym roku uroczysta, chanukowa kolacja szabatowa w holu muzeum, kulinarne spacery z degustacją potraw, oprowadzania kuratorskie, a także słodkie obchody Chanuki* z rodzinnymi warsztatami kulinarnymi, muzealno-kulinarną grą w przestrzeniach POLIN i pamiątkowymi zdjęciami wykonywanymi w muzealnej fotobudce oraz finisażowym smakowaniem pączków.
W ostatnich dniach wystawy w Muzeum POLIN zagości też instalacja zapachowa „Bottanicum” Moniki Opieki-Nowak – inspirowana aromatycznymi przyprawami kuchni żydowskiej oraz wierzeniami i historią judaizmu, (sobota-niedziela, 10-11 grudnia).
Muzeum zaprosi również widzów do stołu przygotowanego przez kolektyw osób migranckich i uchodźczych Słuszna Strawa/Kobiety Wędrowne, aby wyrazić solidarność z osobami szukającymi schronienia w Polsce (niedziela, 11 grudnia, godz. 18:00).
O wystawie „Od kuchni. Żydowska kultura kulinarna”
Kultura kulinarna jest bardzo istotnym elementem żydowskiej tożsamości: umacnia poczucie przynależności do wspólnoty, a jednocześnie stanowi wyznacznik odrębności. Kształtowała się na przestrzeni tysiącleci w różnych szerokościach geograficznych i dlatego jest dziś tak bardzo różnorodna. Wystawa „Od kuchni” ukazuje tę złożoność. Przedstawia religijny fundament spajający żydowską kuchnię, czyli zasady koszerności związane z przygotowaniem posiłków i jej produktami, ale również współczesne odchodzenie od tradycji i międzykulturowej wymiany. Mówi o tym, jak dzięki migracjom wędrowały także potrawy i produkty – dochodziło do niezwykłych fuzji różnych tradycji. Jest to więc opowieść zarówno o specyfice żydowskiej kuchni, jak i o tym, dlaczego dziś tak trudno jest zamknąć ją w sztywnych ramach.
Wystawa prezentuje obiekty, zdjęcia, a nawet gotowe przepisy na dania. Towarzyszą im wywiady z ekspertami kulinarnymi, historykami i osobami, których działania w praktyce wiążą się z żydowską kuchnią. Wszystkie rozwijają główne idee ekspozycji podzielonej tematycznie na: Tradycję, Diasporę, Nowoczesność i Wspomnienia.
Wystawa ma też swoją współczesną ścieżkę artystyczną – cztery instalacje-stoły stworzone przez Annę Królikiewicz, artystkę, dla której kultura kulinarna i jej wielowymiarowość stanowią ważny wątek twórczości.
Nowym zabiegiem artystycznym jest instalacja Moniki Drożyńskiej, artystki i aktywistki, prekursorki technik hafciarskich w sztuce współczesnej oraz tkaniny w przestrzeni publicznej. Jej praca z serii „Obrusy” – wyjściowo przygotowana jako interwencja artystyczna na wystawie – została włączona do ekspozycji i można ją teraz oglądać do końca trwania wystawy. Artystka, posługując się techniką haftu ręcznego, przygotowała białą tkaninę pokrytą białym haftem. W ten sposób oddała ograniczenia, jakich w poznawaniu kultury żydowskiej doświadczają osoby spoza żydowskiego świata. Napisany na tkaninie, prawie niewidoczny haft, jest komentarzem do często nieuświadomionej obecności kuchni żydowskiej w codziennym życiu w Polsce.
Tkanina dokumentuje spotkania artystki z przedstawicielkami społeczności żydowskiej oraz jej prywatne poszukiwania. Można próbować odczytać na niej fragmenty wypowiedzi dotyczące żydowskiej kuchni, nazwy wybranych potraw oraz słów, które – zapożyczone z żydowskiego świata kulinariów – zakotwiczyły się w polskim słowniku.
Do 12 grudnia Muzeum POLIN zaprasza na spotkanie przy wspólnym stole.
*Chanuka – nazywana także Świętem Świateł lub Świętem Ognia – przypada w grudniu i jest jednym z najpiękniejszych żydowskich świąt. Upamiętnia zwycięstwo słabszych i uciskanych nad agresorami próbującymi narzucić im swoją kulturę i religię oraz cudowne rozmnożenie oliwy, potrzebnej do zapalenia światła w Świątyni.