czwartek, 7 listopada, 2024

Nieznane rysunki w „Madonnie” Edvarda Muncha

Na jednym z najsłynniejszych obrazów Edvarda Muncha, Madonnie, odkryto nieznane wcześniej rysunki. Odkrycia – przy użyciu reflektografii w podczerwieni – dokonali konserwator Thierry Ford i fotograf Børre Høstland z Muzeum Narodowego Norwegii.

Reflektografia w podczerwieni to technika, która pozwala konserwatorom zobaczyć warstwy pod powierzchnią obrazów. Madonna przeszła badania i konserwację w ramach przygotowań do ekspozycji w Sali Muncha w nowym budynku Muzeum Narodowego, który zostanie otwarty w Oslo 11 czerwca 2022 roku.

Obraz przedstawia kobietę wyginającą się w łuk, z jedną ręką za głową, a drugą za plecami. Rysunki pokazują, że Munch próbował innej kompozycji, zanim ostatecznie zdecydował się na pozycję ramion, której używał do późniejszych obrazów Madonny.

Edvard Munch w latach 1894-1897 namalował pięć (podobnych rozmiarów) wersji Madonny. Żaden z obrazów nie był przez niego datowany. Do tej pory uważano, że obraz ze zbiorów Muzeum Narodowego pochodzi z 1894 lub 1895 roku. Odkrycie dokonanych przez Muncha poprawek potwierdza wcześniejsze teorie, że wersja, która znajduje się w Muzeum Narodowym, jest pierwszą z namalowanych przez Muncha.

– Nowe odkrycia, wraz z wcześniejszymi badaniami, pozwalają stwierdzić, że Edvard Munch ukończył tę pierwszą wersję Madonny w 1894 roku. Dają nam też ciekawe informacje o tym, jak artysta pracował nad kompozycją. Widzimy, że eksperymentował z ułożeniem obu rąk. Wraz z innymi wczesnymi szkicami podobnych motywów, rysunki na obrazie mówią nam, że wahał się, jak umieścić ramiona swojej Madonny – mówi Vibeke Waallann Hansen, kurator w Muzeum Narodowym Norwegii.


Kobieta jest głównym i powracającym tematem w sztuce Muncha, a jego przedstawienia kobiet są przeważnie niejednoznaczne i pełne sprzeczności. Tytuł Madonna, powszechnie kojarzony z matką Jezusa, kontrastuje zarówno z postacią, jak i z alternatywnym tytułem Elskende kvinde (Kobieta kochająca). Figurka ma aureolę, ale jest ona czerwona, a nie złota, jak na obrazie religijnym.

– Przedstawienie przez Edvarda Muncha „kobiety kochającej” było czymś zupełnie nowym w Norwegii. W czasach Muncha nie było tradycji motywów erotycznych w sztuce norweskiej. Kiedy obraz został pokazany w Kristianii w 1895 roku, był przedmiotem zaciekłej debaty – dodaje Vibeke Waallann Hansen.

Nowe Muzeum Narodowe Norwegii posiada kolekcję kilku najbardziej znanych obrazów Edvarda Muncha, takich jak Krzyk i Taniec życia, które będą prezentowane w nowej sali Muncha od 11 czerwca 2022 roku.

foto: Borre Hostland/Norweskie Muzeum Narodowe, CC BY 3.0

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Pierwsze z cyklu spotkań – prele...

To wydarzenie w Międzyzdrojach otwiera serię spotkań-prelekcji poświęconych szt...

Dwie dusze twórcy ludowego

Otwarcie wystawy: 4 listopada 2024 (wernisaż) wystawa dostępna dla zwiedzającyc...

Ogień. Opowieść o Janis Joplin

Powieść ukazuje burzliwe życie Janis Joplin. W tej wciągającej historii na...

Regionalne Centra Konserwatorsko-Magaz...

20 listopada 2024 r.  10.00–17.00,  Forty Kleparz w Krakowie, ul. Kam...

Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowski...

Temat strat wojennych jest niezwykle ważnym elementem badań nad polskim dziedzi...