niedziela, 12 stycznia, 2025

Nieznane rysunki w „Madonnie” Edvarda Muncha

Na jednym z najsłynniejszych obrazów Edvarda Muncha, Madonnie, odkryto nieznane wcześniej rysunki. Odkrycia – przy użyciu reflektografii w podczerwieni – dokonali konserwator Thierry Ford i fotograf Børre Høstland z Muzeum Narodowego Norwegii.

Reflektografia w podczerwieni to technika, która pozwala konserwatorom zobaczyć warstwy pod powierzchnią obrazów. Madonna przeszła badania i konserwację w ramach przygotowań do ekspozycji w Sali Muncha w nowym budynku Muzeum Narodowego, który zostanie otwarty w Oslo 11 czerwca 2022 roku.

Obraz przedstawia kobietę wyginającą się w łuk, z jedną ręką za głową, a drugą za plecami. Rysunki pokazują, że Munch próbował innej kompozycji, zanim ostatecznie zdecydował się na pozycję ramion, której używał do późniejszych obrazów Madonny.

Edvard Munch w latach 1894-1897 namalował pięć (podobnych rozmiarów) wersji Madonny. Żaden z obrazów nie był przez niego datowany. Do tej pory uważano, że obraz ze zbiorów Muzeum Narodowego pochodzi z 1894 lub 1895 roku. Odkrycie dokonanych przez Muncha poprawek potwierdza wcześniejsze teorie, że wersja, która znajduje się w Muzeum Narodowym, jest pierwszą z namalowanych przez Muncha.

– Nowe odkrycia, wraz z wcześniejszymi badaniami, pozwalają stwierdzić, że Edvard Munch ukończył tę pierwszą wersję Madonny w 1894 roku. Dają nam też ciekawe informacje o tym, jak artysta pracował nad kompozycją. Widzimy, że eksperymentował z ułożeniem obu rąk. Wraz z innymi wczesnymi szkicami podobnych motywów, rysunki na obrazie mówią nam, że wahał się, jak umieścić ramiona swojej Madonny – mówi Vibeke Waallann Hansen, kurator w Muzeum Narodowym Norwegii.


Kobieta jest głównym i powracającym tematem w sztuce Muncha, a jego przedstawienia kobiet są przeważnie niejednoznaczne i pełne sprzeczności. Tytuł Madonna, powszechnie kojarzony z matką Jezusa, kontrastuje zarówno z postacią, jak i z alternatywnym tytułem Elskende kvinde (Kobieta kochająca). Figurka ma aureolę, ale jest ona czerwona, a nie złota, jak na obrazie religijnym.

– Przedstawienie przez Edvarda Muncha „kobiety kochającej” było czymś zupełnie nowym w Norwegii. W czasach Muncha nie było tradycji motywów erotycznych w sztuce norweskiej. Kiedy obraz został pokazany w Kristianii w 1895 roku, był przedmiotem zaciekłej debaty – dodaje Vibeke Waallann Hansen.

Nowe Muzeum Narodowe Norwegii posiada kolekcję kilku najbardziej znanych obrazów Edvarda Muncha, takich jak Krzyk i Taniec życia, które będą prezentowane w nowej sali Muncha od 11 czerwca 2022 roku.

foto: Borre Hostland/Norweskie Muzeum Narodowe, CC BY 3.0

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Profesjonalna ewidencja zbiorów

Każdy pracownik muzeum doskonale zdaje sobie sprawę, jak ważna jest dokładna i ...

Pierwsze z cyklu spotkań – prelekcji d...

Prelekcja trwała 90 min. Obok traktatów o czarownictwie, które były czytane prz...

EKSPOZEO – uniwersalny pomocnik ...

EKSPOZEO to wyposażony w wiele funkcjonalności system, który pomoże muzeom i in...

Jarmark Bożonarodzeniowy w podpoznańsk...

Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie (gmina Kom...

Całe piękno świata

Poruszająca opowieść strażnika Metropolitan Museum of Art o sztuce i ...