Wielkie otwarcie Ogrodów Królewskich Zamku Królewskiego na Wawelu zainauguruje wystawa „Kontrasty”
25 kwietnia 2024 – 29 września 2024
Wystawa „Kontrasty” prezentująca rzeźby Pawła Orłowskiego, wpisuje się w zainicjowany cykl plenerowych ekspozycji w ogrodach Zamku Królewskiego na Wawelu, stanowiąc przykład synergii sztuki dawnej i współczesnej. Po raz pierwszy w historii otworzymy dla wszystkich zwiedzających niedostępne na co dzień tajemnicze przejście do Ogrodów z dziedzińca arkadowego przez sień studzienną prowadzące na imponujący taras, skąd roztacza się niezapomniany widok na Kraków.

– Od 2020 roku to już tradycja, że sezon wiosenno-letni na Wawelu otwieramy zaproszeniem do Ogrodów Królewskich, gdzie prezentujemy rzeźby artystów XX i XXI wieku. W ubiegłych latach podziwialiśmy prace Józefa Wilkonia, Bronisława Chromego i Zdzisława Beksińskiego. Dziś zawitały do nas dzieła Pawła Orłowskiego, które w zetknięciu z historycznym miejsce będą z pewnością wywoływać emocje wśród naszych Gości – mówi prof. Andrzej Betlej, dyrektor Zamku Królewskiego na Wawelu.
Uwagę gości przyciągać będą nie tylko historyczne detale architektoniczne Wawelu podziwianego z ogrodów, ale również intrygujące rzeźby Pawła Orłowskiego wykonane z metalu i brązu. Dr Bogumiła Wiśniewska kuratorka wystawy „Kontrasty”, kustosz Zamku Królewskiego na Wawelu, zwraca szczególną uwagę, że dzięki zestawieniu 17 dzieł Orłowskiego z zabytkową tkanką architektoniczną Zamku formy przestrzenne artysty nabierają nowego znaczenia.
– Wybór kubizujących rzeźb, które nawiązują do dorobku mistrzów sztuki dawnej, sięgają po inspiracje antyczne, lecz są poddane komputerowemu modelowaniu, wskazuje na zmianę postrzegania formy i bryły we współczesnej rzeźbie. Orłowski sięga równocześnie po innowację i tradycję, odwołuje się do popularnej formuły pomników jeźdźców konnych i nadaje im własną formę, którą z rozmachem prezentujemy w ogrodach królewskich, pozwalając na budowanie indywidualnych skojarzeń i interpretacji – mówi dr Bogumiła Wiśniewska.

Paweł Orłowski dodaje: – Moja twórczość odzwierciedla codzienność, zależy mi, aby była ona pretekstem do dyskusji, do rozważań nad tematami poruszanymi w tworzonych przeze mnie rzeźbach. Mówi się, że artysta w każdej pracy opowiada trochę o sobie, że każde dzieło jest w jakimś sensie autoportretem.
Dr Bogumiła Wiśniewska podkreśla: – Wybrane dzieła Orłowskiego łączą w sobie abstrakcję i realizm, nowoczesność i tradycję, forma pobudza wyobraźnię, celowo stosowane uproszczenia bryły stają się przestrzenią twórczą artysty, a kolor definiuje jej znaczenie.
Kubizujące rzeźby, które zobaczymy w Ogrodach są formalnym, przestrzennym zapisem współczesności. Artysta postrzega je również jako awatary przyszłości. Równocześnie to formy, które są tu i teraz, zatrzymane w czasie i wyrażone za pomocą bryły myśli o sztuce.

Zwiedzający doświadczą zatem wyjątkowej przestrzeni wystawienniczej. – Przed nami otoczenie imponującej architektury rezydencji królewskiej Jagiellonów, feeria barw i zapachów roślinności nawiązującej układem do historycznych ogrodów. Wspólnie tworzymy miejsce, gdzie sztuka dawna doskonale koresponduje ze sztuką współczesną, otwiera się na nowe znaczenia i dyskursy, a odbiorców przygotowuje na nowe doznania i zachwyca obcowaniem z dziedzictwem kulturowym – mówi dr Wiśniewska.
Opr. Urszula Wolak-Dudek
Fot. Jeremi Dobrzański