Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zaprasza na wernisaż wystawy Bez mistrza, bez pana. Ruchomy obraz i feministyczne tworzenie światów.
Wystawa prezentuje filmy o kobietach zrobione przez kobiety. Składają się na nią stylistycznie zróżnicowane prace z gatunku non-fiction, w tym film dokumentalny, eksperymentalny, sztuka wideo, film edukacyjny i eseje filmowe. Twórczynie osadzone są w różnorodnych kontekstach geograficznych: północna i południowa Ameryka, Azja, Australia, Europa Zachodnia, kraje dawnego bloku wschodniego. Większość prac powstawała od lat 70. do 90., w czasach, gdy ruch wyzwolenia kobiet zyskiwał międzynarodowy zasięg. Wiele z nich – jako wyraz feministycznego aktywizmu, inne – poza jakimkolwiek zorganizowanym ruchem społecznym. Jeszcze inne zostały stworzone przez kobiety, które nie identyfikowały się z feminizmem, nawet jeśli w swoich filmach poruszały istotne dla niego zagadnienia. Wystawa składa hołd pionierkom kina kobiecego, a kwestie, które ich prace poruszają, przypominają o palących problemach współczesności.
Piątek 12.05.2023, Wybrzeże Kościuszkowskie 22, Warszawa
18:00–22:00 otwarcie wystawy
21:00–24:00 after party w Palomie
Symboliczną matronką wystawy jest Trinh T. Minh-ha – pochodząca z Wietnamu i mieszkająca w Stanach Zjednoczonych reżyserka, pisarka i teoretyczka kina. To ze zbioru jej esejów When the Moon Waxes Red zapożyczony został angielski tytuł wystawy No Master Territories, co w dosłownym tłumaczeniu oznacza „terytoria bez pana/mistrza”. Fraza ta przywołuje obraz pana i niewolnika, odnosząc tematykę wystawy do kolonialnego wyzysku i niewolnictwa. Wybrzmiewa w nim również sposób widzenia świata, który jest wolny od podziału na osobne konkurujące ze sobą terytoria. Trinh T. Minh-ha odrzuca „mistrza” – wszechwiedzący autorytet – który zdominował powojenny świat kina, by oddać pole twórczości inspirowanej kobiecym aktywizmem, często kolektywnej, powstałej we wzajemnej współpracy.
Wystawa nie dąży do tworzenia historii kina kobiet w miejsce historii kina mężczyzn. Siłą napędową prezentowanych praktyk artystycznych jest marzenie o radykalnej przemianie i odrzucenie autorytetu przyjętych norm. Artystki traktują obrazy tworzone za pomocą kamery nie tylko jako sposób wchodzenia w relację ze światem, ale także narzędzie do jego przekształcania.
Artystki:
Peggy Ahwesh; Helena Amiradżibi-Stawińska; Marjorie Beaucage & Rebecca Belmore; Ann Carney & Barbara Phillips; Gardi Deppe, Barbara Kasper, Brigitte Krause, Ingrid Oppermann & Tamara Wyss; Maya Deren; Katherine Dunham; Sara Gómez; Grupo Chaski (María Barea, Fernando Barreto, Fernando Espinoza, Stefan Kaspar, Alejandro Legaspi, Margreth Noth); Krystyna Gryczełowska; Gwendolyn; Barbara Hammer; Mona Hatoum; Zora Neale Hurston; Ana Victoria Jiménez; Sandra Lahire; Robin Laurie & Margot Nash; Nalini Malani; Barbara McCullough; Helke Misselwitz; Tracey Moffatt; Gunvor Nelson & Dorothy Wiley; Newsreel (Bev Grant & Karen Mitnick Liptak); Han Ok-hee; Paper Tiger Television (Nicole Cousino, Sarah Lewison, Julie Wyman); Letícia Parente; Alice Anne Parker (Severson); Claudia Schillinger; Gundula Schulze Eldowy; Delphine Seyrig; Esfir Shub; Milica Tomić; Agnès Varda; Joyce Wieland.
Partnerem wystawy jest Millennium Docs Against Gravity.
W dniach 12–21 maja w ramach 20. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity będzie można oglądać pokazy z sekcji filmowej „Bez mistrza, bez pana” towarzyszącej wystawie. Więcej informacji o Festiwalu: mdag.pl
Projekt współfinansowany ze środków Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej.
Prace prezentowane na wystawie mogą zawierać treści nieodpowiednie dla widzów niepełnoletnich, w tym elementy nagości lub wulgarny język. Wstęp dla osób małoletnich powyżej lat 15 jest możliwy za uprzednią zgodą rodzica lub opiekuna prawnego. Przed udzieleniem zgody rekomendujemy wcześniejsze zapoznanie się z wystawą. Pobierz formularz oświadczenia.
Źródło: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie