Zapraszamy na spotkanie z Martą Ciesielską z Korczakianum, pracowni Muzeum Warszawy, poświęcone dzieciństwu Izaaka Celnikiera w Domu Sierot Janusza Korczaka i Stefanii Wilczyńskiej!
W Domu Wychowawczym prowadzonym przez Janusza Korczaka i Stefanię Wilczyńską, przy ulicy Krochmalnej 92, spędził Izaak Celnikier kilka lat, dla niego znaczących, ale i niełatwych. Choć zyskał tam opiekę i wsparcie (w chorobie), zdobył przyjaźń, która przetrwała do końca życia, rozpoznał i „ujawnił” swój artystyczny talent – jednocześnie dystansował się od wspólnotowego życia i buntował, szukając własnej drogi. A jednak „Pan Doktor” (a nawet „Pani Stefa”) wspominany już z dojrzałego dystansu, poznawany niejako na nowo, nadal niebezkrytycznie, okazał się ważny i bliski…
Spotkanie odbędzie się w niedzielę 26 maja 2024 r. o godzinie 11:00 w przestrzeni wystawy czasowej „Niewielkie resztki z Solnej”. Izaak Celnikier wobec doświadczenia Zagłady. Wstęp wolny.
Po spotkaniu zapraszamy do zwiedzania wystawy.
Marta Ciesielska – koordynatorka działalności Korczakianum, pracowni Muzeum Warszawy; kustoszka; od lat zaangażowana w prace i projekty związane z biografią i spuścizną życiową Henryka Goldszmita / Janusza Korczaka oraz ich recepcją w Polsce i zagranicą – jako autorka, edytorka, konsultantka, popularyzatorka.
_____
Wydarzenie towarzyszy wystawie „Niewielkie resztki z Solnej”. Izaak Celnikier wobec doświadczenia Zagłady, którą można obejrzeć w Żydowskim Instytucie Historycznym do 16 czerwca 2024 roku.
„Niewielkie resztki z Solnej” to wystawa poświęcona powojennej, młodzieńczej twórczości Izaaka Celnikiera, wielkiego artysty żydowskiego ocalałego z Zagłady. Po raz pierwszy będzie można zobaczyć prace, które powstały zaraz po wojnie – rysunkowe ilustracje do opowiadań Awroma Rejzena i wierszy Dawida Sfarda. Wśród pokazanych na wystawie prac widać inspiracje i nawiązania do dzieł mistrzów Celnikiera: Leonarda da Vinci, Rembrandra, van Gogha, a przede wszystkim Pabla Picassa i Francisca Goi.
Wystawa jest próbą odczytania biografii Celnikiera w ilustracjach do jidyszowych opowiadań i wierszy. Ukazujemy, w jaki sposób te tworzone przed wyjazdem z Polski rysunki można odczytywać jako szkice do wielkoformatowych obrazów tworzonych już we Francji, a odwołujących się do jednego pierwowzoru – obrazów z getta utrwalonych w pamięci artysty.
_____
Program wydarzeń towarzyszących
W poniedziałki wstęp na wystawę „Niewielkie resztki z Solnej”. Izaak Celnikier wobec doświadczenia Zagłady jest darmowy.
Żydowski Instytut Historyczny im. Emanuela Ringelbluma