poniedziałek, 21 kwietnia, 2025

Pamięci amerykańskich lotników

W sobotę, 8.10.2022 r. o godz. 11:00 na plaży w miejscowości Stolec (gmina Dobra) odbędzie się uroczyste odsłonięcie tablicy pamiątkowej poświęconej pamięci amerykańskich lotników zestrzelonych nad jez. Stolsko w czerwcu 1944 r.

6 maja 1944 roku w fabryce koncernu Douglas w amerykańskim mieście Tulsa zostaje ukończony bombowiec B-17, których seria w okresie II Wojny Światowej zdobyła przydomek Latających Fortec. Jedna z niemal trzynastu tysięcy maszyn tego typu otrzymuje numer 44-6117 oraz kod radiowy LG -Q, a w czerwcu 1944 roku trafia do bazy lotniczej RAF w Bassingborne, 64 km na północ od Londynu. Z różną załogą bombowiec bierze udział w nalotach na Bordeaux oraz Hamburg. Ostatni lot odbywa się o brzasku 21 czerwca 1944 roku, gdy celem był Berlin.

Pierwszy pilot: Robert Ellison O’Bannon (1921-2000)
Drugi pilot: Thomas James Fitzgerald (1919-1997)
Nawigator: Nathan Lee Bartman (1923-2006)
Bombardier: Arnold Jon Ostwald (1919-2006)
Górny strzelec/inżynier: Irwin Howard Lewis (1922-1989)
Boczny strzelec: Joe Fioretti Jr. (1918-1982)
Operator radia: Benjamin George Goldman (1922-2011)
Tylny strzelec: Amos Frank Estrada (1920-1944)
Dolny strzelec: Herbert Spencer McCutchan (1920-2007)
W wyniku rotacji w ostatnim locie nie lecieli boczny strzelec Jorgen Egeland i dolny strzelec Jim Kasiaijan.

Krótko po godz. 9:00 czasu lokalnego formacja bombowców została zaatakowana przez myśliwce niemieckie na północ od jeziora Müritz, przed Neubrandenburgiem. Jedną z zaatakowanych maszyn był bombowiec 44-6117, który otrzymał trafienia w lewe skrzydło i tylny statecznik. Załoga odpowiedziała ogniem celnie trafiając wrogi myśliwiec. Uszkodzenia sprawiły, że lewe skrzydło latającej fortecy stanęło w płomieniach, pierwszy pilot podjął decyzję o opuszczeniu maszyny przez sześciu członków załogi. Wśród pierwszej dwójki był Amos Frank Estrada, który prawdopodobnie został zabity przez ostrzał wrogiego myśliwca już w trakcie opadania na spadochronie. Jego ciało pochowano w Sponholz (wieś obok Neubranderburga), a następnie ekshumowano na cmentarz żołnierzy amerykańskich w Neupre, w Belgii.

Za sterami maszyny, która atakowała bombowiec 44- 6117 mógł siedzieć Walter Aretz, pilot myśliwca Messerschmitt Bf 110 z Zerstörergeschwader 26 (ZG26), który przypisał sobie zestrzelenie B-17 w starciu 50 kilometrów na północny zachód od Szczecina o godz. 9:30 21 czerwca 1944 r. Na kilka minut przed upadkiem samolotu w jezioro Stolsko, około godz. 10:00, pokład bombowca opuszcza trzech ostatnich członków załogi. Wszyscy, poza zabitym Amosem Estradą, zostają szybko schwytani przez służby niemieckie.


Na przełomie XX i XXI wieku rozpoczęły się badania wraku oraz dokładne ustalanie jego historii, co doprowadziło do wizyty potomków górnego strzelca i inżyniera Irwina Lewisa w 2019 roku. Na bazie historii załogi i samolotu powstała książka “The Bomber in a Polish Lake” (Brinley Morgan).

Projekt realizowany jest przez Fundację BIELIK z pomocą Muzeum Motoryzacji i Wojskowości w Tanowie, gminy Dobra i Nadleśnictwa Trzebież. Sfinansowany z Programu Społecznik – Program zainicjowany przez Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego.”

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Leonardo. Zbliżenia

Leonardo da Vinci to najbardziej znany artysta w historii. Ten wszechstronnie u...

EKSPOZEO – uniwersalny pomocnik ...

EKSPOZEO to wyposażony w wiele funkcjonalności system, który pomoże muzeom i in...

Tajemnice toruńskich historii – prelek...

https://muzeon.pl/tajemnice-torunskich-historii-zapraszamy-na-prelekcje-dra-ja...

Jarmark Wielkanocny 12-13.04.2025 r.

Zgodnie z wiosenną tradycją Muzeum Narodowe Rolnictwa otwiera sezon JARMARKIEM ...

Tajemnice toruńskich historii – ...

https://muzeon.pl/tajemnice-torunskich-historii-julie-wolfthorn-i-lotte-jacobi...