sobota, 13 września, 2025

Pejzaż w malarstwie polskim – co Nas czeka za horyzontem?

We wstępie książki czytamy „Na początku Bóg stworzył niebo i ziemię (Rdz 1,1), a potem bezmiar wód i niestrudzone morskie fale, kwietne łąki i zielone lasy na malowniczych wzgórzach – pejzaż tak dobrze nam znany”. Tym cytatem autorka albumu, wybitna historyczka sztuki Elżbieta Leszczyńska wprowadza czytelnika w malowniczy krajobraz, który na co dzień wywołuje wiele emocji: miłość, zachwyt, zazdrość, niesamowitą – wręcz magiczną, tajemniczą oraz nieodkrytą aurę. Przez minione stulecia tzw. pejzaż podpił serca wielu wybitnych artystów, w tym malarzy, którzy stworzyli oddzielny nurt, przybliżający odbiorcom piękno krajobrazu.

Obrazy przedstawione w publikacji są analizowane z ogromną dbałością o najmniejsze szczegóły. Autorka opisuje dzieła artystów, którzy starali się odwzorowywać naturę. Pejzaż pomimo swojej prosty, zawiera elementy bardzo trudne a zarazem niezwykle ciekawe. Warto mieć tutaj na uwadze, że artyści starali się przedstawić w nich niszczącą siłę żywiołów lub życiodajne bogactwo. W zależności od aspektu, dzieło przybliżało różne zjawiska, różniące się barwą oraz kształtem. Już od czasów renesansu artyści doskonalili swoje umiejętności w przedstawieniu krajobrazu w trójwymiarze, na płaszczyźnie.

Jan Nepomucen Głowacki, Morskie Oko w Tatrach, 1837, Muzeum Narodowe w Krakowie

Od czego się zaczęło?

Historia przedstawiania widoków na płaszczyźnie sięga ok.1500 roku p.n.e., kiedy to w starożytnym Egipcie, Mezopotamii i Grecji krajobraz był tłem dla scen malowanych na ścianach pałaców i grobowców. Jednym z dzieł odkrytych z tamtego czasu jest fresk w Knossos, na którym widoczne są kwiaty na skałach, zwierzęta w krajobrazie i delfiny pływające w morzu.

Fresk „Delfiny” z komnaty królowej pałacu w Knossos.

Następnie w I wieku p.n.e. ukształtował się styl prometejski, wywodzący się z malarstwa pejzażowego w sztuce rzymskiej. Artyści tworzyli na ścianach iluzjonistyczne freski, otwierające przestrzeń wnętrza. W Europie malarstwo pejzażowe, jako oddzielny gatunek przypisuję się do drugiej połowy XVI wieku i wywodzi się od obrazów natury, stworzonych przez chińskich artystów z dynastii Tang.

W kolejnych rozdziałach albumu przyglądamy się poszczególnym odłamom malarstwa krajobrazowego. Poznajemy pionierów tego gatunku, w zależności od stylu, pochodzenia, obyczajów czy techniki samego tworzenia.  

Pejzaż polski – główny bohater czy tło akcji?

Początkowo w polskim malarstwie pejzaż pełnił tylko i wyłącznie funkcje tła, tworząc tzw. funkcje służebną – wplatał się w scenę główną obrazu. Wraz z ewolucjom, element ten nabierał coraz większego znaczenia, aż uzyskał pełną autonomię. Pierwsze wzmianki o pejzażu przypisujemy kulturze romańskiej oraz klasztornym malowidłom kościelnym. Nie da się ukryć, że do dnia dzisiejszego istotną rolę pejzażu widzimy w malowidłach o tematyce religijnej np. w przedstawieniu drogi krzyżowej oraz w innych sceneriach, które zaczerpnięto z rozbudowanych opisów krajobrazów, z Pisma Świętego.

Mistrz Tryptyku Trójcy Świętej, Św. Eustachy na łowach, kwatera na rewersie tryptyku Trójcy Świętej, 1467, katedra na Wawelu, Kraków.

Chronologiczne ułożenie albumu pozwala odbyć nam podróż wzdłuż i wszerz polski, skupiając się na poszczególnych krajobrazach przypisanych do danego regionu. Dzięki temu poznajemy historię danej kultury, przedstawioną za pomocą różnej stylistyki – od realizmu, do nieokreślonej abstrakcji.

Jerzy Mierzejewski, Pejzaż, 1993 r.

Jak II Wojna Światowa wpłynęła na malarstwo krajobrazowe w Polsce?

Znacząco. Oficjalnie w malarstwie zaczął obowiązywać realizm socjalistyczny. Artyści rezygnowali z twórczości awangardowej i zaczęli przedstawiać polski pejzaż w bardzo uproszczonej formie. Koloryzm został zastąpiony oficjalną narracją, patosem, monumentalizmem. Zamiast pokazywać nieodkryte horyzonty, twórcy skupili się na tłach przedstawiających uprzemysłowione miasta czy pegeerowskie ziemie. W dziełach zaczęto przedstawiać niszczycielskie działanie wojny, czego przykładem jest m.in.: cykl Kamienie krzyczą, Bronisława Linkiego. Dopiero na początku lat 70, sztuka awangardowa powróciła na salony, ustępując miejsca szeroko pojętej abstrakcji, która przybierała rozmaite formy – geometryczne, aluzyjne i liryczne. Powojenna sztuka krajobrazu była nie do końca jednoznaczna, część artystów nadal tworzyła realistyczne dzieła, natomiast inni zaczęli inicjować bardzo ekspresyjną formę artystyczną, tworząc nowy odłam malarstwa pejzażowego – pejzaż surrealny.

Moda na „pejzaż” ?

Malarstwo pejzażowe obecnie staje się coraz bardziej popularne. Ludzie urozmaicają swoją przestrzeń inwestując w obrazy z motywem przyrody, przypisując im nie tylko walory estetyczne ale także właściwości terapeutyczne. Piękno krajobrazu koi nasze nerwy, a odbiorca czuje się bliżej natury i w każdej chwili może odbyć podróż, do każdego zakątka świata – od morza, aż do gór. I wszystko w zasięgu ręki. Forma pejzażu pozwala także uchwycić i zachować, coś co jest ulotne i zmienne w zależności od warunków atmosferycznych, pory roku czy niestety, niszczycielskiego wpływu ludzi na środowisko i otaczający nas świat.

„Warto się zatrzymać, by przez chwilę uczestniczyć w tworzeniu uniwersum na płótnie”.

Podsumowywując Pejzaż w malarstwie polskim to ogrom informacji dotyczących malarstwa krajobrazowego. Materiał ilustracyjny, zawarty w książce, obejmuje około 300 barwnych reprodukcji, stanowiących kanon polskiego malarstwa pejzażowego, ale także prace mniej znane, nigdy dotąd niepublikowane. Album występuje w wersji polsko-angielskiej.

Dostępny na stronie internetowej Wydawnictwa ARKADY: https://arkady.eu/ksiazki/historia-sztuki/pejzaz-w-malarstwie-polskim-landscape-in-polish-painting/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Wystawa „Podzespoły czyli wnętrze Star...

Muzeum Przyrody i Techniki im. Jana Pazdura w Starachowicach zaprasza na wernis...

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 w Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...

150 LAT MUZEALNICTWA ROLNICZEGO NA ZIE...

W 2025 roku przypada 150. rocznica pojawienia się idei muzealnictwa rolniczego ...

XI.Legenda STARa

11.LegendA STARa, to zlot pojazdów  zabytkowych organizowany przez Powiat ...

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 – Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...