poniedziałek, 5 maja, 2025

Polacy a dziedzictwo – wyniki badania NID

Jak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Narodowego Instytutu Dziedzictwa, 83% Polaków podkreśla konieczność dbania o dziedzictwo i jego ochrony, 74% ma świadomość pojęcia „dziedzictwo” i uważa je za ważne, 40% deklaruje, że osobiście dba o dziedzictwo, a 75% uważa, że warto inwestować w ten cel publiczne pieniądze.

Badanie było przeprowadzone w grudniu 2020 r. Jak informuje NID, jego celem była „segmentacja psychograficzna Polaków pod kątem ich nastawienia do dziedzictwa, a w konsekwencji wsparcie promotorów kultury i dziedzictwa w promocji ich misji i działalności”.

Badanie pokazało, że dziedzictwo jest ważne dla Polaków na poziomie deklaracji. Najczęściej kojarzymy je z zabytkami i dorobkiem historycznym, tradycją, praktykami, obrzędami, rytuałami, zwyczajami, wierzeniami, elementami kultury i dziełami sztuki.

Mniej więcej połowa (59%) Polaków odwiedza miejsca związane z dziedzictwem. Ponad połowa (58%) robi to przynajmniej raz w roku, 39% – 1-2 razy w roku, a 6% – minimum raz w miesiącu.

Z badań NID wynika, że na szeroko rozumianą kulturę wydajemy miesięcznie około 59 PLN. Przed pandemią najbardziej popularne były kina, koncerty i muzea. 17% z nas przynajmniej raz w tygodniu czyta książki, ale aż połowa nie czyta wcale.

Respondentów badania podzielono na pięć segmentów, wyodrębnionych z uwagi na stosunek badanych do dziedzictwa:

  • orędownicy dziedzictwa (36% czyli około 11,3 mln) – ludzie, dla których przeszłość ma znaczenie, silnie przywiązani do korzeni, zainteresowani sprawami dziedzictwa i jego ochrony, miłośnicy zabytków lubiący eksplorować i edukować innych
  • ciekawi świata (15%, tj. około 4,7 mln) – ludzie, którzy lubią poznawać świat, zainteresowani sprawami dziedzictwa i jego ochrony, ale niezbyt przywiązani do korzeni, nie uważają się za patriotów, ale uważają, że warto chronić dziedzictwo i inwestować w ten cel publiczne pieniądze; prawie 60% z nich chętnie odwiedza miejsca związane z dziedzictwem,
  • rodzinni lokalsi (30%, tj. około 9,4 mln) – ludzie, którzy w umiarkowanym stopniu interesują się sprawami dziedzictwa i jego ochrony, patrioci, dla których ważne jest otoczenie, w którym mieszkają, dobrze znają swoją okolicę i lubią uczestniczyć w lokalnych wydarzeniach, są dość aktywni, stawiają na dziedzictwo lokalne, narodowe, europejskie,
  • bierni odbiorcy (tj. około 2,5 mln) – ludzie, którzy nie są zainteresowani sprawami dziedzictwa i jego ochrony, a do tego cechuje ich mało zaangażowany stosunek do korzeni; kontakt z dziedzictwem mają przez rodzinę, szkołę, sami z siebie nie czują takiej potrzeby i nie szukają pretekstu do odkrywania czy poszerzania wiedzy, preferują bierne aktywności,
  • sympatycy kultury masowej (11%, tj. około 3,5 mln) – miłośnicy ładnych widoków i zagranicznego otoczenia, nieprzywiązani do korzeni, niezainteresowani sprawami dziedzictwa i jego ochrony, chcą widzieć to, co widzieli znajomi i być tam, gdzie byli inni, ale nie wgłębiają się w temat, robią rzeczy, które nie pozwolą im wypaść z obiegu towarzyskiego.

Jednym z warunków zachowania dziedzictwa kulturowego i wykorzystania jego potencjału w zrównoważonym rozwoju jest podnoszenie poziomu świadomości społecznej w zakresie dziedzictwa i jego wartości. Dzięki przeprowadzonemu na zlecenie Narodowego Instytutu Dziedzictwa badaniu segmentacji psychograficznej Polaków nie tylko lepiej poznaliśmy stosunek rodaków do dziedzictwa, ale także będziemy mogli bardziej świadomie, a przez to skuteczniej komunikować się ze społeczeństwem i osiągać pożądany efekt – zwiększanie liczby obywateli naszego kraju w pełni przekonanych do potrzeby ochrony dziedzictwa i potrafiących z niego mądrze korzystać

tłumaczy Bartosz Skaldawski, Dyrektor Narodowego Instytutu Dziedzictwa.

Badania na zlecenie Narodowego Instytutu Dziedzictwa przeprowadziła agencja badawcza Brainlab.


Narodowy Instytut Dziedzictwa przygotował cykl webinariów „Dziedzictwo kulturowe pod lupą – wirtualne spotkania z badaczami”. Mają one pomóc w znalezieniu odpowiedzi na pytania związane z tym, jak powinno się budować współczesną narrację dotyczącą historii, dziedzictwa i kultury, jakich narzędzi komunikacji używać, czy wreszcie jak mówić o kulturze i dziedzictwie, aby chciano nas słuchać. Webinaria są dostępne na platformie e-szkoleniowej NID: https://szkolenianid.learncom.pl, dostępnej bezpłatnie dla zarejestrowanych użytkowników.

Cykl webinariów transmitowany będzie również na platformie Facebook: https://fb.me/e/XShlxLin.

Więcej informacji o badaniu na stronie internetowej NID.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Optymalizacja zarządzania zbiorami muz...

Muzea na całym świecie stawiają czoła rosnącym wyzwaniom związanym z efektywnym...

Zdarzenia muzealne – Maj 2025

Serdecznie zapraszamy do uczestnictwa w zdarzeniach muzealnych odbywających się...

Wernisaż wystawy czasowej — „Mag...

Zapraszamy na rodzinną wystawę do Galerii Śluza!

Leonardo. Zbliżenia

Leonardo da Vinci to najbardziej znany artysta w historii. Ten wszechstronnie u...

EKSPOZEO – uniwersalny pomocnik ...

EKSPOZEO to wyposażony w wiele funkcjonalności system, który pomoże muzeom i in...