piątek, 26 kwietnia, 2024

Polacy a dziedzictwo – wyniki badania NID

Jak wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Narodowego Instytutu Dziedzictwa, 83% Polaków podkreśla konieczność dbania o dziedzictwo i jego ochrony, 74% ma świadomość pojęcia „dziedzictwo” i uważa je za ważne, 40% deklaruje, że osobiście dba o dziedzictwo, a 75% uważa, że warto inwestować w ten cel publiczne pieniądze.

Badanie było przeprowadzone w grudniu 2020 r. Jak informuje NID, jego celem była „segmentacja psychograficzna Polaków pod kątem ich nastawienia do dziedzictwa, a w konsekwencji wsparcie promotorów kultury i dziedzictwa w promocji ich misji i działalności”.

Badanie pokazało, że dziedzictwo jest ważne dla Polaków na poziomie deklaracji. Najczęściej kojarzymy je z zabytkami i dorobkiem historycznym, tradycją, praktykami, obrzędami, rytuałami, zwyczajami, wierzeniami, elementami kultury i dziełami sztuki.

Mniej więcej połowa (59%) Polaków odwiedza miejsca związane z dziedzictwem. Ponad połowa (58%) robi to przynajmniej raz w roku, 39% – 1-2 razy w roku, a 6% – minimum raz w miesiącu.

Z badań NID wynika, że na szeroko rozumianą kulturę wydajemy miesięcznie około 59 PLN. Przed pandemią najbardziej popularne były kina, koncerty i muzea. 17% z nas przynajmniej raz w tygodniu czyta książki, ale aż połowa nie czyta wcale.

Respondentów badania podzielono na pięć segmentów, wyodrębnionych z uwagi na stosunek badanych do dziedzictwa:

  • orędownicy dziedzictwa (36% czyli około 11,3 mln) – ludzie, dla których przeszłość ma znaczenie, silnie przywiązani do korzeni, zainteresowani sprawami dziedzictwa i jego ochrony, miłośnicy zabytków lubiący eksplorować i edukować innych
  • ciekawi świata (15%, tj. około 4,7 mln) – ludzie, którzy lubią poznawać świat, zainteresowani sprawami dziedzictwa i jego ochrony, ale niezbyt przywiązani do korzeni, nie uważają się za patriotów, ale uważają, że warto chronić dziedzictwo i inwestować w ten cel publiczne pieniądze; prawie 60% z nich chętnie odwiedza miejsca związane z dziedzictwem,
  • rodzinni lokalsi (30%, tj. około 9,4 mln) – ludzie, którzy w umiarkowanym stopniu interesują się sprawami dziedzictwa i jego ochrony, patrioci, dla których ważne jest otoczenie, w którym mieszkają, dobrze znają swoją okolicę i lubią uczestniczyć w lokalnych wydarzeniach, są dość aktywni, stawiają na dziedzictwo lokalne, narodowe, europejskie,
  • bierni odbiorcy (tj. około 2,5 mln) – ludzie, którzy nie są zainteresowani sprawami dziedzictwa i jego ochrony, a do tego cechuje ich mało zaangażowany stosunek do korzeni; kontakt z dziedzictwem mają przez rodzinę, szkołę, sami z siebie nie czują takiej potrzeby i nie szukają pretekstu do odkrywania czy poszerzania wiedzy, preferują bierne aktywności,
  • sympatycy kultury masowej (11%, tj. około 3,5 mln) – miłośnicy ładnych widoków i zagranicznego otoczenia, nieprzywiązani do korzeni, niezainteresowani sprawami dziedzictwa i jego ochrony, chcą widzieć to, co widzieli znajomi i być tam, gdzie byli inni, ale nie wgłębiają się w temat, robią rzeczy, które nie pozwolą im wypaść z obiegu towarzyskiego.

Jednym z warunków zachowania dziedzictwa kulturowego i wykorzystania jego potencjału w zrównoważonym rozwoju jest podnoszenie poziomu świadomości społecznej w zakresie dziedzictwa i jego wartości. Dzięki przeprowadzonemu na zlecenie Narodowego Instytutu Dziedzictwa badaniu segmentacji psychograficznej Polaków nie tylko lepiej poznaliśmy stosunek rodaków do dziedzictwa, ale także będziemy mogli bardziej świadomie, a przez to skuteczniej komunikować się ze społeczeństwem i osiągać pożądany efekt – zwiększanie liczby obywateli naszego kraju w pełni przekonanych do potrzeby ochrony dziedzictwa i potrafiących z niego mądrze korzystać

tłumaczy Bartosz Skaldawski, Dyrektor Narodowego Instytutu Dziedzictwa.

Badania na zlecenie Narodowego Instytutu Dziedzictwa przeprowadziła agencja badawcza Brainlab.


Narodowy Instytut Dziedzictwa przygotował cykl webinariów „Dziedzictwo kulturowe pod lupą – wirtualne spotkania z badaczami”. Mają one pomóc w znalezieniu odpowiedzi na pytania związane z tym, jak powinno się budować współczesną narrację dotyczącą historii, dziedzictwa i kultury, jakich narzędzi komunikacji używać, czy wreszcie jak mówić o kulturze i dziedzictwie, aby chciano nas słuchać. Webinaria są dostępne na platformie e-szkoleniowej NID: https://szkolenianid.learncom.pl, dostępnej bezpłatnie dla zarejestrowanych użytkowników.

Cykl webinariów transmitowany będzie również na platformie Facebook: https://fb.me/e/XShlxLin.

Więcej informacji o badaniu na stronie internetowej NID.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

OTWARCIE SEZONU LETNIEGO W SZYMBARSKIM...

28 kwietnia 2024 Skansen w Szymbarku Rejestracja Zapraszamy w niedziel...

ŚWIAT DZIECIĘCY W RYSUNKU I GRAFICE MA...

25 kwietnia 2024 - 23 czerwca 2024 Dwór Karwacjanów Już od czwa...

GORLICKIE ULICE – 3 MAJA

Wernisaż wystawy "Gorlickie ulice - 3 Maja" odbędzie się w piątek 26 kwietnia o...

Chłop-niewolnik? Opowieść o pańszczyźn...

28 kwietnia – 10 październik 2024 r. Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu R...

Miecze japońskie to nie tylko broń, al...

Miecze Japońskie. Z kolekcji gen. Sławomira Petelickiego i Polskiej Sekcji Miec...