Wyjątkowe meble zaprojektowane przez Władysława Wołkowskiego, kolekcja wyrobów Spółdzielni Ład czy ceramika dekoracyjna z wytwórni Steatyt i Włocławek to najnowsze nabytki Muzeum Mazowieckiego w Płocku. Dzięki wsparciu samorządu województwa mazowieckiego znajdująca się w placówce kolekcja powojennego polskiego designu właśnie wzbogaciła się o 163 eksponaty. Na ten cel władze Mazowsza przeznaczyły 160 tys. zł.
Jak podkreśla marszałek Adam Struzik, płockie muzeum to jedna z perełek na mapie Mazowsza.
mówi.
Zakupione przez samorząd województwa mazowieckiego eksponaty są dopełnieniem tworzonej od kilku lat w Muzeum Mazowieckim w Płocku kolekcji wzornictwa powojennego. Nowe eksponaty przedstawiają trendy obowiązujące w powojennym polskim designie. Kolekcja została powiększona zarówno o pojedyncze przedmioty, tj. stoły, szafy, krzesła, tapczany, tkaniny, rzemiosło, ceramikę, jak również komplety mebli. Zdecydowaną większość stanowi kolekcja wyrobów Spółdzielni Ład, która powstała w 1926 r. w Warszawie z inicjatywy profesorów i studentów Szkoły Sztuk Pięknych. Nazwa spółdzielni to również jej program artystyczny, wedle słów Karola Tichego: Ład, bo to tylko trzy litery, bo to znaczy, że ma być ładnie i ma być w tym ład – porządek. Celem spółdzielni było projektowanie i wytwarzanie mebli, tkanin, ceramiki i innych przedmiotów wyposażenia wnętrz mieszkalnych, z wyraźnym dążeniem do doskonałości formy, surowca i wykonania. Muzealny zbiór powiększył się również o komplet mebli projektanta Władysława Wołkowskiego, który w swojej twórczości specjalizował się w wyplatanych meblach. Jednym z jego najbardziej rozpoznawalnych projektów jest taboret ze sznurkową plecionką.
Zasoby Muzeum Mazowieckiego wzbogaciły się również o ceramikę dekoracyjną z czołowych polskich wytwórni Steatyt i Włocławek słynących ze współpracy z projektantami z Instytutu Wzornictwa Przemysłowego oraz rodzimymi projektantami artystami. Wspólnie z nimi tworzyły w latach 50-tych i 70-tych markę nowoczesnego polskiego wzornictwa, tzw. polski look.
Leonard Sobieraj, dyrektor Muzeum Mazowieckiego w Płocku zaznacza, że choć placówka specjalizuje się w secesji i art déco, to budowa kolekcji powojennego designu jest naturalnym kierunkiem rozwoju.
Na kolekcję polskiego designu powojennego składają się eksponaty zakupione dzięki wsparciu samorządu Mazowsza, przedmioty podarowane muzeum przez mieszkańców oraz zakupione antyki. Warto wspomnieć, że w ubiegłym roku płocka placówka kupiła również obiekty po likwidowanej Cepelii przy ul. Chmielnej w Warszawie.
inf. prasowa