niedziela, 22 grudnia, 2024

Powrót Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia

Kiedy powstawało w 1957 roku, było czwartym takim miejscem w Europie i siódmym na świecie. Zawdzięczamy mu nie tylko nowatorskie utwory elektroakustyczne, ale też znakomite ścieżki dźwiękowe do filmów i słuchowisk, w tym legendarną już muzykę do Pana Kleksa. Studio Eksperymentalne Polskiego Radia zostanie zrekonstruowane w nowym budynku Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Dzięki współpracy MSN-u z Polskim Radiem Studio rozpocznie działalność w 2024 roku.

MUZYKA
Można swobodnie powiedzieć, że powstanie Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia i zainaugurowany rok wcześniej festiwal „Warszawska Jesień” umożliwiły powstanie polskiej muzyki elektroakustycznej. Rozkwit sztuki dźwiękowej i muzycznych eksperymentów był na tle szarej rzeczywistości Polski Ludowej fenomenem szczególnym, tym bardziej, że zgodę na utworzenie Studia Eksperymentalnego w Polskim Radiu na poziomie politycznym wydał sam przewodniczący Radiokomitetu Włodzimierz Sokorski, ówczesny minister kultury i sztuki oraz zagorzały orędownik socrealizmu. Poparcie Sokorskiego dla idei eksperymentu w muzyce mocno zaskoczyło środowisko artystyczne, które skrzętnie wykorzystało tę niespodziewaną szansę. Zadaniem Studia Eksperymentalnego było stworzenie pracownikom Polskiego Radia (i osobom współpracującym) technicznych warunków eksperymentowania w zakresie wprowadzenia nowych elementów dźwiękowych, gotowych do wykorzystania w produkcjach radiowych. Studio umożliwiało także konstruowanie i budowę nowych instrumentów i urządzeń do wytwarzania efektów dźwiękowych. Było miejscem eksperymentów akustycznych oraz samodzielnych badań naukowych. Powyższe założenia opracował Andrzej Patkowski, twórca i wieloletni dyrektor Studia, a przede wszystkim kompozytor, muzykolog i pedagog. Projekt techniczny Studia Eksperymentalnego opracował wówczas blisko dziewięćdziesięcioletni dziś inżynier Krzysztof Szlifirski, z którym MSN ściśle współpracuje podczas odtwarzania Studia. Ważnymi postaciami byli też m.in. Eugeniusz Rudnik, Bogdan Mazurek, Wojciech Makowski czy Barbara Okoń-Makowska, także zaangażowana w rekonstrukcję Studia w MSN-ie.

Architektem Czarnego Pokoju, słynnej siedziby Studia w budynku Polskiego Radia był natomiast wizjoner i pedagog Oskar Hansen, który zaprojektował przestrzeń kierując się swoją Teorią Formy Otwartej. To jego postać i twórczość stały się punktem wyjścia dla współpracy Polskiego Radia i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Muzeum od lat opiekuje się spuścizną Hansena oraz domem Zofii i Oskara Hansenów w Szuminie.

STUDIO
Studio Eksperymentalne Polskiego Radia, niepozorny pokój o wymiarach 6 na 6 metrów sprawił, że Polska stała się ważnym ośrodkiem tworzenia i rozwoju muzyki elektroakustycznej i elektronicznej. Hansen zaprojektował wyposażenie, które zostanie zrekonstruowane w MSN-ie: stalowe ramy, w których można umieścić potrzebne sprzęty, stożkowy sufit rozpraszający dźwięk czy znany z wielu fotografii, charakterystyczny regał na taśmy. Oryginalny i nowoczesny wystrój studia uzupełniały starannie zaprojektowane szare obrotowe panele akustyczne z pojedynczymi czerwonymi i żółtymi elementami. Z jednej strony gładkie – a więc odbijające dźwięk – a z drugiej perforowane, czyli dźwiękochłonne. Obracając je, można było zmieniać właściwości akustyczne pomieszczenia zależnie od bieżących potrzeb, przy okazji tworząc unikalną kompozycję wizualną. Wszystkie te elementy publiczność zobaczy w nowym studiu w MSN-ie.

Pierwszym autonomicznym utworem nagranym w Studiu Eksperymentalnym Polskiego Radia była Etiuda na jedno uderzenie w talerz Włodzimierza Kotońskiego, dziś posiadająca status arcydzieła. W Studiu pracowali najwięksi: z Polski obok Kotońskiego choćby Andrzej Markowski, Witold Lutosławski, Krzysztof Penderecki, Bogusław Schäffer, Andrzej Dobrowolski czy Włodzimierz Serocki, ze świata m.in. François-Bernard Mâche, Arne Nordheim i Kåre Kolberg. Jako że Studio było jedynym tego rodzaju miejscem w Europie Środkowo-Wschodniej jego pracownice i pracownicy dysponowali unikatową wiedzą z obszaru technologii, realizacji i reżyserii dźwięku oraz muzyki elektroakustycznej. Już pięć lat po powstaniu Studia Eksperymentalnego niektórzy z nich zostali zatrudnieni w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie (dziś Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina), gdzie wykształcili pokolenia kompozytorek i kompozytorów, reżyserek czy realizatorów dźwięku, a także osób zajmujących się kwestiami technicznymi.

WIELOŚĆ FUNKCJI
Studio Eksperymentalne Polskiego Radia w nowym budynku Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie charakteryzować będzie wielofunkcyjność. Usytuowanie Studia na poziomie -1 Muzeum, w otoczeniu sal edukacyjnych i sali kinowej, pozwoli na kontynuację działalności edukacyjnej Studia i organizację stałego programu wydarzeń publicznych oraz warsztatów skierowanych do różnych grup odbiorców. Rekonstrukcja architektury wnętrza w oparciu o oryginalny projekt Oskara Hansena nada pomieszczeniu funkcje wystawiennicze, wpisując Studio w stałą ekspozycję Muzeum i łącząc z innymi piętrami. Historyczne i współczesne wyposażenie doprowadzi z kolei do uruchomienia funkcjonalnego studia muzyki elektronicznej, przywracając jego działalność produkcyjną i umożliwiając realizację programu rezydencji artystycznych.

Jak mówi kurator projektu odtworzenia Studia Eksperymentalnego w MSN-ie, Paweł Nowożycki: Projekt rekonstrukcji Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia realizujemy w ścisłej współpracy z Polskim Radiem, z osobami pracującymi niegdyś w Studiu, ze znawczyniami i znawcami. Według mnie ważne jest, aby publiczność oraz artystki i artyści dźwiękowi mogli ze Studia jak najszerzej korzystać. Jako zespół myślimy też o przygotowaniu Akademii Sztuki Dźwięku, by umożliwić wszystkim zainteresowanym poznanie historii i możliwości Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia.

Bogna Kowalska, dyrektor Agencji Muzycznej Polskiego Radia dodaje: To niezwykle szczęśliwe wydarzenie, że spoczywające od dwudziestu lat w magazynach Polskiego Radia analogowe urządzenia znów trafią do Czarnego Pokoju, nabiorą nowego blasku i współpracując z najnowocześniejszymi wynalazkami ery cyfrowej sprawią frajdę dzisiejszym muzycznym eksperymentatorom, którzy już się cieszą na powstanie Studia Eksperymentalnego w nowej odsłonie. Trzymajmy kciuki, by spośród tych młodych ludzi wyrośli nowi Kotońscy, Markowscy czy Pendereccy.

PRZYSZŁOŚĆ
Studio Eksperymentalne Polskiego Radia w docelowej siedzibie MSN-u otworzy się w 2024 roku, wraz z otwarciem całej instytucji. Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie na placu Defilad zapewni publiczności i mieszkańcom oraz mieszkankom Warszawy nowe możliwości uczestnictwa w kulturze. We wnętrzach zaprojektowano ponad 4.500 m2 przestrzeni ekspozycyjnych – 9 razy więcej niż w aktualnej siedzibie, czyli w Muzeum nad Wisłą. W budynku znajdą się także sale edukacyjne, pracownia konserwatorska, magazyny dzieł sztuki oraz kino z widownią na 150 osób. Audytorium, czytelnia, bistro i księgarnia dopełnią obrazu przyszłego Muzeum. Tuż przy MSN-ie, na zrewitalizowanym przez stołeczne władze Placu Centralnym, planowane jest posadzenie ponad 100 drzew oraz zieleni niskiej. W sąsiedztwie Muzeum powstanie także staw o powierzchni 140 m2, który przyniesie ulgę w upalne miesiące. Koncepcja Muzeum, które działa w różnych porach dnia i pełni różne funkcje (wystawiennicze, edukacyjne i naukowe, prezentujące program filmowy, muzyczny, literacki oraz będące miejscem debat, wydarzeń i spotkań towarzyskich), wpisuje się we współczesne rozumienie miasta. Będzie to możliwe między innymi dzięki rekonstrukcji legendarnego Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

EKSPOZEO – uniwersalny pomocnik ...

EKSPOZEO to wyposażony w wiele funkcjonalności system, który pomoże muzeom i in...

Jarmark Bożonarodzeniowy w podpoznańsk...

Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie (gmina Kom...

Całe piękno świata

Poruszająca opowieść strażnika Metropolitan Museum of Art o sztuce i ...

Mistrzynie. Eseje o polskich artystkac...

Mistrzynie to stworzony przez Dagmarę Budzbon-Szymańską zbiór esejów na te...

Dwie dusze twórcy ludowego

Otwarcie wystawy: 4 listopada 2024 (wernisaż) wystawa dostępna dla zwiedzającyc...