poniedziałek, 23 grudnia, 2024

Prace konserwatorskie w Galerii Północnej

24 lipca 2023 r. rozpoczęły się prace konserwatorskie w Galerii Północnej pałacu wilanowskiego, obejmujące część jej wystroju, w tym trzy malowidła ścienne i jedno sufitowe autorstwa wybitnych malarzy: Michelangelo Palloniego i Giuseppe Rossiego.

Początek prac oznaczał budowę rusztowań, przygotowanie stanowisk pracy dla konserwatorów, zabezpieczenie pozostałych elementów zabytkowych wnętrza, a także wykonanie bardzo dokładnej dokumentacji fotograficznej. Niektóre zdjęcia trzeba było robić w pełnych ciemnościach, aby udokumentować fenomeny widoczne jedynie w luminescencji wzbudzonej światłem UV. W galerii zdjęć obok można zobaczyć zdjęcia z przygotowań i oryginalne malowidła.

Jak ważne są te freski, możemy się przekonać na podstawie biografii artystów.

Michelangelo Palloni należy niewątpliwie do najwybitniejszych artystów epoki króla Jana III. Pracując w Rzeczypospolitej dla rozumiejących sztukę mecenasów, włoski malarz wykazywał się indywidualną erudycją malarską. Osiągnięcia artystyczne XVII-wiecznej Italii, zwłaszcza Florencji, dostosowywał do wrażliwości dworu królewskiego, kresowej magnaterii, zakonnej lub ludowej pobożności, demonstrując nawet w późnej twórczości daleką od rutyny biegłość pędzla oraz inwencję w projektach kompozycji i ujęciach znanych tematów ikonograficznych. Po 1688 r. Palloni ozdobił galerie ogrodowe pałacu cyklem fresków przedstawiających historię mitycznych bohaterów Amora i Psyche. Malowidła w zawoalowany sposób opowiadały o miłości Jana Sobieskiego i Marii Kazimiery, ich związku, który początkowo wydawał się niemożliwy, a zakończył się szczęśliwie. Malarz wpisał się w generalny dla Wilanowa program ideowy, przedstawiając alegoryczną wędrówkę duszy do krainy wiecznej beztroski.

Giuseppe Rossi był kolejnym z malarzy, których twórczość odcisnęła wyraźne piętno na dekoracji freskowej pałacu wilanowskiego. W sierpniu 1726 roku Rossi został zatrudniony w „galerii dolnej od ogrodu”, gdzie zrealizował cykl malowideł uzupełniających sceny z dziejów Amora i Psyche Michelangela Palloniego. Rossi zalicza się do grona najważniejszych artystów pozostających na usługach Elżbiety Sieniawskiej, właścicielki Wilanowa w latach 1720–1729, związanych z warszawskim środowiskiem artystycznym.

Prace finansowane są z funduszy Omenaa Foundation i OmenaArt Foundation. Zakończą się na wiosnę 2024 roku.

tekst: Maria Bator-Krupecka

Źródło: Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

EKSPOZEO – uniwersalny pomocnik ...

EKSPOZEO to wyposażony w wiele funkcjonalności system, który pomoże muzeom i in...

Jarmark Bożonarodzeniowy w podpoznańsk...

Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie (gmina Kom...

Całe piękno świata

Poruszająca opowieść strażnika Metropolitan Museum of Art o sztuce i ...

Mistrzynie. Eseje o polskich artystkac...

Mistrzynie to stworzony przez Dagmarę Budzbon-Szymańską zbiór esejów na te...

Dwie dusze twórcy ludowego

Otwarcie wystawy: 4 listopada 2024 (wernisaż) wystawa dostępna dla zwiedzającyc...