poniedziałek, 1 września, 2025

Premiery wydawnicze Muzeum Warszawy

O Warszawie z nieoczywistej perspektywy opowiedzą trzy nowości książkowe Muzeum Warszawy. W poznawaniu różnych epok i dziedzin życia miasta pomogą ich główni bohaterowie: Konrad Brandel i jego wynalazek fotorewolwer, projektantka mody Grażyna Hase oraz fotografka Celina Osiecka. Powrócił także Błażej Brzostek i dodruk głośnej biografii miasta Wstecz. Historia Warszawy do początku, dostępnej od niedawna również w formie elektronicznej.

Książki wydawnictwa Muzeum Warszawy zagoszczą na Targach Książki w Warszawie na stoisku nr 3 współdzielonym z Fundacją Bęc Zmiana i Narodowym Instytutem Architektury i Urbanistyki. Zapraszamy między 26 a 29 maja na Plac Defilad i do Pałacu Kultury i Nauki.


Konrad Brandel. Fotorewolwer

Krakowskie Przedmieście, przed 1897 r., fot. Konrad Brandel, Muzeum Warszawy

Fotorewolwer, aparat Konrada Brandla (1838–1920), w rękach swojego konstruktora okazał się narzędziem doskonałym do pochwycenia realiów i atmosfery nowoczesnego miasta, Warszawy końca XIX stulecia. Momentalne zdjęcia Brandla wyznaczają początek fotografii znanej nam wszystkim. Nie profesjonalnej, upozowanej i wyretuszowanej, ale zwyczajnej, utrwalającej nie tylko zdarzenia doniosłe, ale także powszednie, często przypadkowe; pokazującej ludzi zajętych codziennością, często nieświadomych, że ktoś im się przygląda.

Zdjęcia Brandla nazwać można fotografią uliczną z końca XIX wieku: tematem są uchwycone na gorąco sceny z życia miejskiego i niepozowanie postaci w przestrzeni publicznej. Patrząc na zdjęcia Brandla można przenieść się na warszawskie trotuary, brukowane ulice i Pole Mokotowskie 130 lat temu, podejrzeć spacerowiczów w Łazienkach Królewskich i Ogrodzie Saskim, kibiców wyścigów konnych i uczestników regat na Wiśle.

Wyjątkowy wybór 120 zdjęć wykonanych fotorewolwerem uzupełniają eseje Moniki Michałowicz i dr. Piotra Kubkowskiego, które przybliżają postać Brandla i Warszawę końca XIX wieku. Michałowicz opisuje praktykę fotograficzną Brandla, cenionego fotografa studyjnego i portrecisty, który w l. 80. XIX w. ruszył w miasto z własnym wynalazkiem – fotorewolwerem. Sytuuje go w szerszym kontekście fotografii końca XIX i początku XX wieku, ale też w życiu kulturalnym Warszawy tamtego czasu. Kubkowski pisze o Warszawie przełomu wieków – wielojęzycznym mieście kontrastów, o szerokim przekroju społecznym. Ponadto w książce umieszczone zostały cytaty z prasy z lat 80. i 90. XIX wieku o Brandlu, jego wynalazku i fotografiach.

Fotografii XIX-wiecznej rzadko poświęcane są osobne publikacje, a Fotorewolwer to książka wyjątkowa także dzięki nowoczesnemu projektowi Martyny Wyrzykowskiej. Modernistyczne fonty i dużo wolnej przestrzeni pozwalają dostrzec nie tylko sceny ujęte na zdjęciach, ale także same fotografie. To 130-letnie przedmioty – odbitki na papierze kolodionowym wykonane metodą stykową ze szklanych negatywów, naklejone na karton – z nierównymi brzegami, bez wyretuszowanych uszkodzeń, różnorodne w kolorystyce, niektóre z utrwalonymi odciskami palca, zapewne samego Brandla. Ograniczone do minimum zabiegi konserwatorskie i edytorskie podkreślają unikalność efektów pracy fotorewolweru i jego operatora, Konrada Brandla.


Grażyna Hase. Zawsze w modzie

fot. Muzeum Warszawy

W książce Grażyna Hase. Zawsze w modzie twórczość i ścieżka zawodowa projektantki zostały poddane pogłębionej analizie z kilku perspektyw, m.in. historii mody w PRL-u, tajemnic warsztatu, fotografii. Publikacja pod redakcją Agnieszki Dąbrowskiej dopełnia i poszerza tematy poruszane na wystawie Grażyna Hase. Zawsze w modzie (Muzeum Warszawy, 28.04-11.09.2022).

W książce znalazły się teksty autorstwa Agnieszki Dąbrowskiej, dr Aleksandry Jatczak-Repeć, Joanny Reginy Kowalskiej, dr Małgorzaty Możdżyńskiej-Nawotki i dr. Piotra Szaradowskiego.

Publikacja jest bogato ilustrowana, uzupełniona o obszerną bibliografię i kalendarium, a także krótkie autorskie komentarze Grażyny Hase o szyciu i projektowaniu strojów, modelingu, podróżach, doświadczeniach zawodowych – spisane specjalnie na potrzeby książki.

To gratka zarówno dla miłośniczek i miłośników Grażyny Hase i jej projektów, jak i dla tych, którzy dopiero poznają tę niezwykłą postać.


Celina Osiecka. Usługi fotograficzne

fot. Muzeum Warszawy

Fotografka Celina Osiecka jest autorką tysięcy portretów warszawianek i warszawiaków. W 1968 roku uzyskała tytuł Mistrza rzemiosła w dziedzinie fotografowanie, a następnie otworzyła własny zakład, który prowadzi nieprzerwanie do dziś. Fotografie autorstwa Celiny Osieckiej można zobaczyć na wystawie w Muzeum Warszawskiej Pragi (14.05-
16.10.2022), której towarzyszy publikacja pod tym samym tytułem: Celina Osiecka. Usługi fotograficzne.

Celina Osiecka w rozmowie z kuratorką wystawy Antoniną Gugałą opowiada o zakładzie fotograficznym na warszawskiej Saskiej Kępie oraz przybliża tradycyjne techniki wykonywania, wywoływania i retuszowania zdjęć. Dzięki temu możemy odkryć cenny fragment historii warszawskiej fotografii rzemieślniczej, a towarzyszący rozmowie krótki słownik pojęć związanych z tą dziedziną pokazuje ją w szerszym kontekście. Ponadto w książce znalazł się wybór portretów wykonanych przez Celinę Osiecką podczas 50 lat działalności zakładu fotograficznego na Saskiej Kępie.


Błażej Brzostek: Wstecz. Historia Warszawy do początku

Po niemal 50 latach od ostatniej przekrojowej publikacji dotyczącej historii Warszawy ukazuje się Wstecz. Historia Warszawy do początku. Błażej Brzostek podważa niejeden ugruntowany obraz miasta, eksperymentuje z formą, proponując tytułowe spojrzenie Wstecz – od roku 2021 do średniowiecznych początków miasta.

Odwrócenie zwyczajowego porządku opowiadania historii pomaga autorowi wymknąć się tradycyjnej narracji i roli wszystkowiedzącego dziejopisa.

– Przeszłość nie istnieje – przypomina nam Błażej Brzostek. – Istnieją tylko jej ślady, które oglądamy w czasie teraźniejszym. Istnieje opowieść tworzona przez rodziców, historyków, polityków i duchownych dla edukacji, emocji, umocnienia w wierze.

Licząca niemal 800 stron książka składa się z 65 rozdziałów opatrzonych datami, od 2021 do 1339. Na drodze od dziś „do początku”, Brzostek nie odmierza równo kroków. Wybiera swobodnie lata, przy których się zatrzymuje. Rozpoczyna od obrazu Warszawy z lat 20. XXI wieku, cofa się do transformacji lat 90. XX wieku, zanurza w PRL, okres wojny, niepodległości, potem zaboru, zagląda do czasów nowożytnych, aby na końcu dotrzeć do średniowiecznych początków miasta.

Dotychczasowe syntezy i prace naukowe na temat dziejów Warszawy są obecne w tle książki – autor sięga do nich jednak najczęściej po to, aby uzmysłowić, że są tylko interpretacjami, a każda z nich powstała pod wpływem danej sytuacji i potrzeby czasu. Brzostek proponuje wielowątkową i pełną dygresji opowieść, na którą składają się sugestywne obrazy miejsc i życia mieszkańców. Zobaczymy więc ulicę Marszałkowską w 1945 roku, widok z kopuły kościoła ewangelickiego z 1857 roku czy miasto z perspektywy pierwszego lotu balonem w 1789 roku. Zajrzymy do gabinetu Edwarda Gierka, do prywatnych mieszkań, na podwórka dziewiętnastowiecznych kamienic i do sklepionych izb kupców na Rynku Starego Miasta. Autor oddaje głos różnym bohaterom i bohaterkom, pozwala spojrzeć na miasto oczami przybyszów z zagranicy, sięga do reportaży, tekstów prasowych, pamiętników i wspomnień, np. Marii Dąbrowskiej, Zdzisława Beksińskiego, Agnieszki Osieckiej czy Leopolda Tyrmanda. Ukazuje też losy zwykłych mieszkańców miasta, pozornie mało istotnych, a jednak tworzących mikrohistorie Warszawy. Subiektywny i zmienny rytm tej podróży sprawia, że zamiast kalendarium powstała opowieść bliższa biografii.

Nagrody i nominacje:

  • Książka Roku magazynu Literackiego Książki – nagroda
  • Nagroda Literacka m.st. Warszawy w kategorii Książka o tematyce warszawskiej – nominacja, wręczenie nagród: 18 czerwca
  • Najpiękniejsze Polskie Książki Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek – nominacja, wręczenie nagród: 26 maja.

Błażej Brzostek – historyk, badacz historii społecznej i dziejów miast, wydał między innymi książki o życiu robotników
warszawskich w latach stalinizmu („Robotnicy Warszawy. Konflikty codzienne”, 2002), o przestrzeni publicznej stolicy w epoce Gomułki („Za progiem”, 2008), o jadaniu w PRL („PRL na widelcu”, 2010), o paralelnej historii Bukaresztu i Warszawy („Paryże Innej Europy”, 2015). Mieszka na Żoliborzu, pracuje na Uniwersytecie Warszawskim i w Narodowym Instytucie Architektury i Urbanistyki.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

XI.Legenda STARa

11.LegendA STARa, to zlot pojazdów  zabytkowych organizowany przez Powiat ...

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 – Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...

Wyniki naboru do projektu “Projektowan...

Narodowe Centrum Kultury rozstrzygnęło nabór do programu szkoleniowego realizow...

Dofinansowanie z Muzeum Historii Polsk...

Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach otrzymało kolejne dofinansowanie. M...

Pierwsze żniwa 1944. Maszyny z fabryki...

Muzeum Narodowe Rolnictwa w Szreniawie zaprasza: W sobotę, 26 lipca, proponu...