sobota, 6 września, 2025

Projekt rezydencyjny JOLANTY JUSZKIEWICZ / CAT w Ustce

Spotkanie z artystką dotyczące realizacji projektu:

4.04.2024  godz. 18:00 / wstęp wolny
Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej: Centrum Aktywności Twórczej w Ustce
ul. Zaruskiego 1a

ROK ZERO / Stolpmünde – Ustka / 1945

Projekt rezydencyjny będzie polegał na realizacji autorskiego teatru dokumentu o historii wypędzanych Niemców i osiedlanych w ich miejsce Polaków w Ustce jak i na Pomorzu w 1945 roku. Zapraszając lokalną społeczność do uczestnictwa, powstanie autorska narracja i poruszający spektakl. Kuszącym jest poznanie historii wyobraźnią, w której zmysły wychwytują emocje i starają się zrozumieć tych, którzy żyli tu wcześniej. Poprzez ruch ciał przypominający cienie ludzkie i instalację ze słów oraz dźwięków moim zamiarem będzie przywrócenie przenikających się momentów: ducha uciekających Niemców z duchem wchodzących do ich domostw Polaków. Wywołane emocje związane z losem ludności cywilnej przeciwnych frontów przypomną, że krzywda boli tak samo. Projekt rezydencyjny dodatkowo zaoferuje lokalnej społeczności Ustki możliwość uczestnictwa w warsztatach teatru ubogiego wzbogacając wiedzę o alternatywnych formach twórczych oraz spektakl gościnny uzupełniający tematykę przesiedleń w 1945 roku. /Jolanta Juszkiewicz/

Jolanta Juszkiewicz – mgr sztuki, absolwentka Akademii Teatralnej wydz. Aktorski we Wrocławiu, Performance Studies Sydney University w Australii. Uczestniczka warsztatów mistrzowskich Khalida Tjabj w Śri Ram Centre, Delhi, Indie, Tor Arne i uczniów Jerzego Grotowskiego w Grenland FriTeatre w Porsgrunn, Norwegia, Alehandro Ronceria ‘Native Indian Dance’ w Toronto w Kanadzie, Międzynarodowej Szkoły Antropologii Teatru ISTA Eugenio Barby, Odine Teatre w Holstebro. W 1997 r. w Sydney w Australii założyła profesjonalny autorski Teatr Kropka Theatre. W duecie z nowozelandzkim reżyserem Anatolym Frusin doprowadziła do premier zarówno klasyki światowej jak i spektakli dokumentalnych nagradzanych i zapraszanych międzynarodowo m.in. przez prof. Richarda de Marco na Międzynarodowy Festiwal Sztuki w Edynburgu. Od 2007 r. rozwija Teatr Kropka Theatre z bazą w Polsce. Funkcjonując w duchu teatru ubogiego realizuje w nieustającym ciągu międzynarodowych zaproszeń. Prezentowała w Australii, Albanii, Armenii, Belgii, Brazylii, Bułgarii, Francji, Finlandii, Górnym Karabachu, Iranie, Izraelu, Kazachstanie, Kosowie, Luksemburgu, Macedonii, Malcie, Niemczech, Osetii, Polsce, Rumunii, Rosji, Słowacji, Szkocji, Szwecji, Ukrainie, Uzbekistanie, Wielkiej Brytanii, Zjednoczonych Emiratach. Do wielu krajów powracała z nowym spektaklem, reżyserią lub warsztatami. Uczestniczy w panelach konkursowych i seminaryjnych, prowadzi warsztaty aktorskie oraz reżyseruje zespoły spoza Teatru Kropka Theatre. Stypendystka Ministrów Kultury (dwukrotnie), Marszałka Woj. Pomorskiego i Prezydent m.st Warszawy (dwukrotnie). Laureatka Australian Cultural Trust, międzynarodowych Grand Prix i wyróżnień aktorskich oraz nagród kapituły dziennikarzy za promowanie kultury polskiej na świecie. W 2022 obchodziła 25 lat Teatru Kropka Theatre. W ramach wsparcia MKiDN zrealizowała program wydarzeń, ukazała się publikacja monograficzna oraz szereg analiz i wypowiedzi naukowych ukazujących metodę pracy Jolanty Juszkiewicz za nietuzinkową wartość dla polskiej kultury. W 2023 polsko australijska Fundacja Pol-Cul nagrodziła twórczynię za “łączenie ludzi na świecie poprzez teatr”, wyróżniona w konkursie krajowym Polka XXI w sekcji Kultura. W ramach jubileuszu ćwierćwiecza teatru uczestniczyła z monodramem Matka S.I. Witkiewicza w Sydney Fringe Festival w Australii, gdzie przyznano jej grant Eldon and Ann Foote Trust na realizację i premierę nowego spektaklu w edycji 2024. Artystka zaznacza, że ciało jest kluczowym punktem odniesienia dla każdego rodzaju sztuki. Interesują ją poszukiwania organicznych impulsów zmysłowych i relacji ciała z obiektami partnerującymi w procesie twórczym. Duże znaczenie ma tu również ciało widza, które poruszone emocjami aktorki angażuje sferę duchową przemieszczając się wraz z historią i stając się częścią świata metafory.

Więcej informacji:
https://bgsw.pl/pl/rezydencje/program-rezydencji/

Małgorzata Różańska

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 w Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...

150 LAT MUZEALNICTWA ROLNICZEGO NA ZIE...

W 2025 roku przypada 150. rocznica pojawienia się idei muzealnictwa rolniczego ...

XI.Legenda STARa

11.LegendA STARa, to zlot pojazdów  zabytkowych organizowany przez Powiat ...

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 – Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...

Wyniki naboru do projektu “Projektowan...

Narodowe Centrum Kultury rozstrzygnęło nabór do programu szkoleniowego realizow...