poniedziałek, 18 listopada, 2024

PRZESTRZENIE MALARSKIE

Zapraszamy do Galerii Test  na wystawę malarstwa Włodzimierza Dawidowicza Przestrzenie malarskie

Wernisaż: środa, 21 lutego 2024 r. o godz. 19:00, Marszałkowska 34/50, Warszawa

Malarstwo Włodzimierza Dawidowicza to dzieła pełne prześwietlonych, nasyconych barw i intensywnej, dobitnej, żywej tkanki malarskiej. Stanowią one ekspresyjny pejzaż samoistnych przestrzeni barwnych.

Choć język często wspomaga mentalnie przekaz wizualny, harmonijnie współtworzy bogactwo treści i pomaga wyrazić to, co niewyrażalne i zmysłowe, to w przypadku malarstwa Włodzimierza Dawidowicza „pomoc” ze strony innego medium nie jest potrzebna, a wręcz wydaje się zbędna. Artysta z brawurą posługuje się materią malarską. Stwarza świat impresyjny, eteryczny, pełen spontanicznej radości i fascynacji naturą. Furiackie, roziskrzone, o barwie ognia kolory odsłaniają energię twórczą i niosą różnorodny ładunek sensualnych wrażeń. Euforyczne znaki plastyczne, temperamentne impasty, roziskrzone laserunki wyrosły z dojrzałej gry z optyką, kolorem, światłem.

Tematy są proste. To chmury, niebo, dachy, pola, drzewa, ludzie, figury. Ale  nawet ludzkie twarze są namalowane z werwą, ekspresyjnie i mięsiście. Wysmakowany warsztat Dawidowicza pozwolił mu stworzyć przekaz mocny, pełen esencji, polotu, dynamiki – zachwycający. Odnosi się wrażenie, że każdy temat stałby się dla Artysty świetnym pretekstem do ulegnięcia fascynacji bogactwem świata wizualnego i możliwościami stworzenia ich wrażliwego przekazu. W pracach Dawidowicza każdy element rzeczywistości ulega podporządkowaniu maestrii malarskiej.

Twórczość Dawidowicza przemawia do nas najczystszym, bezbłędnym językiem malarskim. Choć w romantycznej czy modernistycznej kulturze z fascynacją i nutą awangardy tworzono według idei syntezy sztuk, to jednak można stwierdzić, że są dzieła i aktywności artystów, które przemawiają czystością i siłą jednej dziedziny, eksplorując jej możliwości do takich granic, poza którymi dana gałąź twórczości traci swą jednostkową pełnię i moc przekazu.

Malarstwo Włodzimierza Dawidowicza nie potrzebuje kontekstów. Pisanie o dziełach Artysty staje się tylko próbą wyrażenia – przy pomocy literackości języka, w tym metafor i epitetów – emocji i impresji, które towarzyszą percepcji. Konkludując, ta „uczta dla oka” broni się sama, bez słów.

Weronika Zasada-Stańska

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Pierwsze z cyklu spotkań – prele...

To wydarzenie w Międzyzdrojach otwiera serię spotkań-prelekcji poświęconych szt...

Dwie dusze twórcy ludowego

Otwarcie wystawy: 4 listopada 2024 (wernisaż) wystawa dostępna dla zwiedzającyc...

Ogień. Opowieść o Janis Joplin

Powieść ukazuje burzliwe życie Janis Joplin. W tej wciągającej historii na...

Regionalne Centra Konserwatorsko-Magaz...

20 listopada 2024 r.  10.00–17.00,  Forty Kleparz w Krakowie, ul. Kam...

Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowski...

Temat strat wojennych jest niezwykle ważnym elementem badań nad polskim dziedzi...