„Reason & Flair. A century of fashion in Poland” to tytuł książki-albumu, który podsumowuje ostatnie sto lat polskiej mody i kultury. Wydawcą publikacji jest Instytut Adama Mickiewicza we współpracy z wydawnictwem OsnoVa.
Wydana w języku angielskim, bogato ilustrowana książka skierowana jest do zagranicznych odbiorców – specjalizujących się w obszarze mody dziennikarzy, studentów kierunków związanych z modą, antropologią, socjologią i historią kultury, a także projektantów. Celem publikacji jest przedstawienie nie tylko historii ubioru, ale również opowiedzenie o Polsce – jej kulturze i społeczeństwie.
mówi Barbara Krzeska, zastępca dyrektora Instytutu Adama Mickiewicza.
Każdy rozdział w albumie poświęcony jest innej dekadzie w historii polskiej mody. Autorzy rozpoczynają od radosnego czasu odzyskania przez Polskę niepodległości w 1918 roku, momentu wielkich nadziei i oczekiwań. Nawiązywano w tym czasie do najlepszych wzorów Francji, Włoch. II wojna światowa sprawiła, że moda nieco straciła na swoim znaczeniu, chociaż nadal wchodziła w dialog z otaczającą rzeczywistością.
Po zakończeniu wojny w 1945 roku polska moda została podporządkowana ideologii. Więcej swobody przynoszą lata 60. i 70. XX wieku – to czas powstania przedsiębiorstwa państwowego „Moda Polska” pod opieką Jadwigi Grabowskiej, której projekty wzbudzały podziw w Europie Zachodniej. Wielkie zmiany przyniosły lata 80. To czas subkultur, pierwszych rockowych festiwali i sprzeciwu wobec władzy komunistycznej.
Współcześnie polska moda młodego pokolenia nie chce już naśladować dokonań innych, ale tworzyć własną historię, opartą o bogatą tradycję. Polska ma szansę być w awangardzie, a dzięki swojemu doświadczeniu stać się punktem odniesienia.
mówi Karolina Sulej, pisarka i redaktorka książki.
Teksty do książki „Reason & Flair. A century of fashion in Poland” napisali: dr Agata Zborowska, która specjalizuje się w antropologii rzeczy na Uniwersytecie Warszawskim; dr Aleksandra Jatczak wykładająca historię mody i jej teorię w Katedrze Mody Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie; Olga Drenda, antropolożka kultury i nagradzana eseistka, reportażystka Aleksandra Boćkowska, Michał Zaczyński, dziennikarz i bloger, oraz Karolina Sulej, redaktorka książki, pisarka i reporterka, zajmująca się popularyzacją antropologii mody.
Projekt realizowany w ramach obchodów stulecia odzyskania niepodległości oraz odbudowy polskiej państwowości.