poniedziałek, 15 września, 2025

Rekonstrukcje ubiorów historycznych z XVII w. | wystawa | do 15 sierpnia

Ta wystawa pozwala zobaczyć, jak wyglądały ubiory kobiet i mężczyzn w XVII wieku, a przy tym zrozumieć, jak trudne jest dziś wykonanie ich pełnych rekonstrukcji… Warto przyjrzeć się szczegółom!

Ręcznie szyte suknie i żupany prezentowane w pałacu powstały na podstawie portretów z kolekcji muzealnych i opracowanych naukowo źródeł historycznych, dzięki którym wiemy, jak każda rzecz wykonywana była przez rzemieślników, mistrzów zapomnianych już dziś profesji. Ubiór XVII-wiecznej szlachcianki wymagał odpowiednio dobranej bielizny i akcesoriów – biżuterii, pasków, torebek, rękawiczek, butów czy nakryć głowy. Do wykonanych z lnu, wełny i jedwabiu strojów dopasowywano cenne dodatki – koronki, pasmanterię, guziki czy sprzączki. Strój szlachcianki czy szlachcica był kosztowny i musiał długo służyć; w inwentarzach znajdujemy zapisy potwierdzające przekazanie kontusza czy żupana w spadku po zmarłym ojcu rodziny. Cenne, bogato zdobione pasy noszone przez mężczyzn czy sprowadzane z daleka koronki i hafty potwierdzały status tych, którzy mogli je nosić.

Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie jest ośrodkiem rekonstrukcji historycznej, tu kultywujemy tradycje i przywracamy zapomniane umiejętności, takie jak sztuka ręcznego szycia, haftu, tworzenia koronek. A także pięknego pisania, czyli kaligrafii i gotowania w oparciu o XVII-wieczne przepisy kulinarne opracowane na nowo dla potrzeb współczesnych amatorów staropolskiej kuchni. Rekonstruktorom historii proponujemy opracowane źródła i pięknie wydane książki dostępne w muzealnej księgarni.

Katalog „Ubiory na dworze króla Jana III Sobieskiego” to cenna publikacja przedstawiająca barwny obraz siedemnastowiecznej mody dworskiej w Polsce i na dworach europejskich, zwłaszcza we Francji i Anglii. Bogate tło historyczne, wprowadzające w klimat epoki, jej obyczaje i niuanse modowe, służy prezentacji rekonstrukcji strojów z czasów Jana III, przygotowanych na konkurs przez młodych projektantów oraz propozycji współczesnych kreacji inspirowanych siedemnastowieczną modą. W katalogu znaleźć można szczegółowe opisy zarówno dworskich ubiorów codziennych, jak i tych noszonych podczas różnych uroczystości, mniej i bardziej oficjalnych, strojów do polowań czy jazdy konnej. Nie brak też ciekawostek o modowych ekstrawagancjach epoki, informacji o tkaninach, krojach, konstrukcji ubiorów, dodatkach i ozdobach. A wszystko to można zobaczyć na licznych ilustracjach – portretach, obrazach, szkicach i rysunkach wykrojów, fotografiach fragmentów tkanin i innych detali związanych ze sztuką krawiecką epoki. Częścią obszernego katalogu (335 stron) jest też niezwykle przydatny „Słownik nazw ubiorów, tkanin i akcesoriów mody”.

W książce „Dziecko i jego świat. Ubiory dziecięce od XVII do XIX wieku” pod redakcją Moniki Janisz znajdziemy wypowiedzi ekspertów o historycznych ubiorach dziecięcych, informacje o tkaninach, krojach, konstrukcji ubiorów, dodatkach i ozdobach. Można je zobaczyć na licznych ilustracjach – portretach, rysunkach, dawnych fotografiach pochodzących zarówno ze zbiorów polskich jak i obcych. Dla miłośników krawiectwa historycznego interesujący będzie artykuł opisujący krok po kroku rekonstrukcję osiemnastowiecznego czepka dziecięcego ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie. W publikacji zaprezentowane są również prace eksponowane w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie na czasowej, pokonkursowej wystawie pt. „Rekonstrukcje ubiorów dziecięcych od XVII do XIX wieku”. 

Kuratorką wystawy i jednocześnie twórczynią kilku strojów jest Elżbieta Dunin-Wąsowicz, rekonstruktorka historyczna, prowadząca warsztaty w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie.

Na wystawie prezentowane są:

1. Rekonstrukcja muzealna sukni na podstawie Portretu kobiety w czerwonej sukni, malarz holenderski, 2. poł. XVII w., Muzeum Narodowe w Warszawie; własność prywatna.

Praca powstała na potrzeby III edycji programu Wilanów dla Młodych Talentów – Ubiory na dworze Króla Jana III.

 Projekt, wykonanie, wykrój, szycie: Elżbieta Dunin-Wąsowicz

2. Rekonstrukcja muzealna: buty damskie

Projekt, wykonanie: Krzysztof Brzozowski „U Szewca”

3. Rekonstrukcja muzealna sukni z lat z 1670–1675, na podstawie ikonografii i zachowanych zabytków, inspirowana obrazem Eleonory Marii Wiśniowieckiej; własność prywatna.

Projekt, wykonanie, wykrój, szycie: Monika Krajewska

4. Rekonstrukcja muzealna: pas kontuszowy

Projekt, wykonanie: „Persjarnia”

5. Rekonstrukcja muzealna żupana na podstawie portretu Marka Matczyńskiego, Polska, ok. 1693, Sulimów, kościół filialny pw. św. Jana Ewangelisty; własność prywatna.

Praca powstała na konkurs III edycji programu Wilanów dla Młodych Talentów – Ubiory na dworze Króla Jana III. Projekt, wykonanie, wykrój, szycie, ręcznie robione guziki: Julia Nowak.
Karol Stanios – buty (poza konkursem)

6. Rekonstrukcja muzealna ubioru na podstawie portretu Jakuba Ludwika Sobieskiego, malarz śląski, po 1691 Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie; własność Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie.

Praca powstała na konkurs III edycji programu Wilanów dla Młodych Talentów – Ubiory na dworze Króla Jana III. Projekt, wykonanie, wykrój, szycie: Justyna Helena Lasota – I nagroda

7. Rekonstrukcja muzealna sukni na podstawie Portretu królowej Marii Kazimiery, malarz nieznany, ok. 1690, Zamek Królewski w Warszawie; własność prywatna.

Praca powstała na potrzeby III edycji programu Wilanów dla Młodych Talentów – Ubiory na dworze Króla Jana III. Projekt, wykonanie, wykrój, szycie: Elżbieta Dunin-Wąsowicz

DSCF3042.JPG

8. Rekonstrukcja muzealna: szkło; własność prywatna.

Projekt, wykonanie: Marek Jargiło Glass Studio

9. Rekonstrukcja muzealna: tabakiera, okulary, łyżka, nóż; własność prywatna.

Projekt, wykonanie: Andrzej Mikiciak

10. Kopia muzealna tzw. Kaftana Sobieskiego, 1660–1670, na podstawie zachowanego zabytku ze zbiorów Muzeum Sztuki Użytkowej w Budapeszcie; własność Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie.

Według tradycji ubiór był własnością Jana III Sobieskiego, króla Polski, który ofiarował go palatynowi Węgier, księciu Pálowi Esterházy’emu, walczącemu wraz z nim przeciwko Turkom pod Wiedniem w 1683 roku. Kopia powstała na potrzeby III edycji programu Wilanów dla Młodych Talentów – Ubiory na dworze Króla Jana III.

Projekt, wykonanie, wykrój, szycie, ręcznie robiona pasmanteria: Elżbieta Dunin-Wąsowicz. Malowana rekonstrukcja wzoru tkaniny: Anna Gnieciecka. Kopia guzów ażurowych: Karolina Kaya Tołysz. Pracownia Artystyczno-Jubilerska Egreta

11. Rekonstrukcja muzealna sukienki dziewczęcej na podstawie Portretu Magdaleny de Vos, Cornelis de Vos, 1623–1624, Chatsworth House; własność prywatna.

Rekonstrukcja powstała na potrzeby IV edycji programu Wilanów dla Młodych Talentów – Ubiory dziecięce od XVII do XIX wieku. Projekt, wykonanie, wykrój, szycie, hafty: Elżbieta Dunin-Wąsowicz. Rekonstrukcja lnianych koronek klockowych: Magdalena Mazurek. Krzyżyk relikwiarzowy: Karolina Kaya Tołysz. Pracownia Artystyczno-Jubilerska Egreta

12. Rekonstrukcja muzealna zestawu do gry w lotkę (ang. battledore and shuttlecock, franc. jeu de volant); własność prywatna.

Rekonstrukcja oparta o akwarelę Adriaen’a van de Venne  z 1620–26 r. Paletki drewniane, malunki na podstawie wzorników zdobnictwa z epoki. Lotka z korka obszytego skórą, pióra gęsie. Oryginalne lotki i paletki do gry się nie zachowały, znane są  tylko z opisów i ikonografii. Projekt, wykonanie: Rafał Szwelicki

13. Rekonstrukcja muzealna: buty damskie; własność prywatna.

Projekt, wykonanie: Rafał Wójcik

14. Rekonstrukcja muzealna sukni mieszczańskiej na podstawie malarstwa, 1. poł. XVII w.; własność prywatna.

Projekt,  wykonanie, wykrój i szycie: Elżbieta Dunin-Wąsowicz. Naszyjnik gliniany: wytwórca litewski. Rekonstrukcja czepka haftowanego: Beata Popiołek. Rekonstrukcja pasa, kalety skórzanej: Karol Stanios

15. Rekonstrukcja muzealna sukienki dziecięcej na podstawie malarstwa, 1. poł. XVII w.; własność prywatna.

Projekt, wykonanie, wykrój i szycie: Elżbieta Dunin-Wąsowicz. Rekonstrukcja paska, mosiężnych szpilek: Jarosław Draws, More maiorum.

16. Rekonstrukcja muzealna: pończochy, podwiązki, krajki

Projekt, wykonanie: Małgorzata Krasna-Korycińska, Archeoconcept


Gdzie: gabloty wystawowe w przyziemiu pałacu koło szatni

Kiedy: do 15 sierpnia 2023 r.

Wstęp: bilet do pałacu

Źródło: Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie, Fot. M. Wielgo

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Wystawa „Podzespoły czyli wnętrze Star...

Muzeum Przyrody i Techniki im. Jana Pazdura w Starachowicach zaprasza na wernis...

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 w Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...

150 LAT MUZEALNICTWA ROLNICZEGO NA ZIE...

W 2025 roku przypada 150. rocznica pojawienia się idei muzealnictwa rolniczego ...

XI.Legenda STARa

11.LegendA STARa, to zlot pojazdów  zabytkowych organizowany przez Powiat ...

XIII Festiwal Blues pod Piecem

30 sierpnia 2025 r. o godz. 19.00 – Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach...