poniedziałek, 23 grudnia, 2024

REQUIEM D-MOLL KVK 626

Koncertem, który otworzy XXIX Sądecki Festiwal Muzyczny IUBILAEI CANTUS będzie Requiem d-moll KVK 626 Wolfganga Amadeusa Mozarta. Na wydarzenie zapraszamy 4 listopada o godzinie 19:00 do Bazyliki św. Małgorzaty w Nowym Sączu .

WYKONAWCY

Klaudia Czyszczoń – sopran

Joanna Święszek-Przeliorz – alt

Tomasz Świerczek – tenor

Patryk Wyborski – bas

Piotr Piwko – chórmistrz

Orkiestra i Chór Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie

Dyrygent: Piotr Sułkowski

WOLFGANG AMADEUS MOZART – REQUIEM D-MOLL KV 626

W czasach Wolfganga Amadeusa Mozarta msze żałobne wykonywano publicznie wyłącznie zgodnie z ich sakralnym przeznaczeniem. Requiem nie mogło zabrzmieć jak dziś, w sali filharmonii – muzyka funeralna towarzyszyła ludziom jedynie w ich ostatniej drodze lub w czasie odprawianych w kościołach nabożeństw w intencji zmarłych. Okazją do powstania najsłynniejszego dzieła żałobnego wszechczasów, czyli Requiem d-moll KV 626 (1793), stała się śmierć dwudziestoletniej Anny – żony hrabiego von Walsegg-Stuppach, który anonimowo zamówił dzieło u Mozarta, chcąc wykonać je jako własne w kaplicy w swojej posiadłości pod Wiedniem.

Chociaż Mozart pisał Requiem z myślą o młodej hrabinie, okazało się, że tworzył je dla siebie – jak wiadomo, zmarł w trakcie pracy. Fragmenty nieukończonego dzieła zostały prawdopodobnie wykonane po raz pierwszy podczas mszy poświęconej pamięci Mozarta, na kilka dni przed planowanym terminem zaprezentowania ich światu przez hrabiego Walsegga. Przyczyna śmierci prawdziwego autora pozostaje do dziś tajemnicą, a Requiem – jedno z najwybitniejszych dzieł Mozarta – wzbudza do dziś tyle podziwu, ile kontrowersji.

Dorota Staszkiewicz

PIOTR SUŁKOWSKI

Początki działalności artystycznej prof. dr. hab. Piotra Sułkowskiego ściśle związane są z Operą Krakowską, w której pracował przez 11 lat (1996-2007), przechodząc kolejne szczeble awansu zawodowego, zaczynając od funkcji asystenta dyrygenta, dyrygenta, kierownika sceny impresaryjnej, p.o. dyrektora artystycznego i I. dyrygenta, a do której powrócił na stanowisko Dyrektora w 2022 roku. Przygotował wiele premier operowych, w tym prawykonań. Jednym z nich było światowe prawykonanie nieznanej operetki Karola Szymanowskiego Loteria na mężów czyli narzeczony nr 69. W 2019 r. z Warszawską Operą Kameralną odbył tournée po Japonii z produkcją Wesela Figara Wolfganga Amadeusa Mozarta. Był zastępcą dyrektora Chóru Polskiego Radia (2008-2009), kierownikiem muzycznym Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej (2009-2011), gościnnym dyrygentem Signature Symphony Orchestra (2008-2014) Tulsa, USA, a w latach 2011-2022 dyrektorem naczelnym i artystycznym Warmińsko – Mazurskiej Filharmonii w Olsztynie. Pełnił funkcje dyrektora muzycznego Wildwood Festival Opera (AR) w USA. Współpracuje z wieloma orkiestrami w kraju i zagranicą.

Zajmuje się także pracą dydaktyczną. Na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy kieruje Katedrą Dyrygentury. Jest członkiem polskich i międzynarodowych komisji konkursów muzycznych. Uczestnik i panelista konferencji z dziedziny kultury i nowoczesnego modelu orkiestry. Członek Kapituły Nagrody im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie oraz Rady Artystycznej Polskiej Orkiestry Sinfonii Iuventus im. Jerzego Semkowa w Warszawie.

Laureat takich nagród jak: Statuetka św. Jakuba (2012), Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2014), statuetka Pegaz (2015), Srebrny Krzyż Zasługi (2016), Nagroda im. Feliksa Nowowiejskiego (2017), Nagroda Specjalna Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego (2021), Złoty Krzyż Zasługi (2021).

ORKIESTRA FILHARMONII IM. KAROLA SZYMANOWSKIEGO W KRAKOWIE

Rozpoczęła swą działalność w 1945 roku, jako pierwsza polska orkiestra symfoniczna po zakończeniu II wojny światowej. Pierwszym dyrektorem, a zarazem dyrygentem pamiętnego koncertu w lutym 1945 r. był Zygmunt Latoszewski. Później, na przestrzeni 73 lat, na czele zespołu stali inni wybitni mistrzowie batuty: Walerian Bierdiajew, Witold Krzemieński, Bohdan Wodiczko, Stanisław Skrowaczewski, Witold Rowicki, Andrzej Markowski, Henryk Czyż, Jerzy Katlewicz, Tadeusz Strugała, Gilbert Levine (USA), Roland Bader (Niemcy),  Marek Pijarowski, Vladimir Ponkin (Rosja), Tomasz Bugaj, Jan Krenz, Paweł Przytocki i Michał Dworzyński.

Dyrektorem Artystycznym Filharmonii był w latach 1988-90 Krzysztof Penderecki, który od 1993 piastował stanowisko honorowego Dyrektora Artystycznego.

Orkiestra FK wielokrotnie miała okazję towarzyszyć znakomitym solistom, wśród nich byli m.in.: Artur Rubinstein, Nigel Kennedy, Kevin Kenner, Vadim Brodski oraz koncertować pod batutą takich sław jak: Hermann Abendroth, Roberto Benzi czy Antoni Wit. Zespół FK koncertował w ponad 30 krajach, w znamienitych salach koncertowych na całym świecie np. Konzerthaus i Musikverein w Wiedniu, Gewandhaus w Lipsku czy Carnegie Hall w Nowym Jorku. Duże sukcesy Orkiestra odnosiła występując na międzynarodowych festiwalach m.in.: we Włoszech, Belgii, Francji, Niemczech, Irlandii oraz kilkakrotnie na Warszawskiej Jesieni i Wratislavia Cantans.

W dorobku krakowskiej orkiestry filharmonicznej znajdują się liczne prawykonania utworów kompozytorów XX wieku m.in.: Artura Malawskiego, Grażyny Bacewicz, Witolda Lutosławskiego, Tadeusza Machla, Krystyny Moszumańskiej-Nazar, Juliusza Łuciuka, Adama Walacińskiego, Bogusława Schaeffera, Henryka Mikołaja Góreckiego, Zbigniewa Bujarskiego, Marka Stachowskiego, Krzysztofa Meyera, Wojciecha Widłaka, Marcela Chyrzyńskiego.

Najważniejsze wyróżnienia otrzymały nagrania fonograficzne Orkiestry, czyli Pasja Krzysztofa Pendereckiego pod dyrekcją Henryka Czyża w 1967 otrzymała „Grand Prix du Disque”, a Polonica Franciszka Liszta pod dyrekcją Tadeusza Strugały nagrodzona została w 1988 „Grand Prix International du Disque”.

Orkiestra włącza się także w działalność edukacyjną Filharmonii, prezentując najwybitniejsze dzieła młodym słuchaczom. Realizuje ok. 50 programów w każdym sezonie artystycznym na koncertach symfonicznych, a także razem z chórem mieszanym i chórem chłopięcym podczas koncertów oratoryjnych.

PIOTR PIWKO – CHÓRMISTRZ

Absolwent Akademii Muzycznej w Krakowie (Wydział Edukacji Muzycznej). Jako śpiewak związany był zawodowo z Chórem Polskiego Radia w Krakowie (1998–2013), biorąc między innymi udział w koncertowych prawykonaniach oraz nagraniach archiwalnych i płytowych. Kilkukrotnie przygotowywał wspomniany zespół do koncertów i nagrań, a jako jego dyrygent, zrealizował ponadto nagranie ścieżki dźwiękowej do filmu No Man’s Land. W roku 2013 został członkiem Chóru Filharmonii Krakowskiej.

Występował z wokalnymi zespołami kameralnymi, takimi jak Krakowski Chór Kameralny, zespół wokalny Orfeo 5, chór Pro Arte, zespół Anonimus. Był członkiem Męskiego Kwartetu Wokalnego Triplum (2000–2008), a w ostatnich latach Męskiego Zespołu Wokalnego Filharmoników Krakowskich. Regularnie koncertuje również z zespołem Collegium Zieleński oraz z zespołem męskim Królewscy Rorantyści.

Inicjator powstania oraz dyrygent Wielickiej Orkiestry Kameralnej, z którą przygotowuje i realizuje między innymi coroczne koncerty muzyki polskiej. Prowadzi również amatorski Chór im. św. Jana Pawła II w Strumianach.

CHÓR FILHARMONII IM. KAROLA SZYMANOWSKIEGO W KRAKOWIE

Powstał w 1945 roku. Od 1950 uzyskał status zespołu zawodowego, a poczynając od I nagrody otrzymanej w 1951 roku na I. Festiwalu Muzyki Polskiej w Warszawie, zyskiwał coraz większe uznanie artystyczne. Chór ma w repertuarze zarówno utwory oratoryjne, jak i a cappella od XVII wieku do czasów współczesnych, opery i utwory o charakterze popularnym. Zespół brał udział w wielu renomowanych festiwalach polskich i zagranicznych. Przez 11 edycji związany był z Festiwalem Wielkanocnym Ludwiga van Beethovena.

Chór uczestniczył w wielu uroczystościach o randze międzynarodowej, takich jak koncert w Watykanie w 10. rocznicę pontyfikatu Jana Pawła II, w Berlinie w 1990 roku z okazji zjednoczenia Niemiec czy w 1995 roku w Oświęcimiu podczas obchodów 50. rocznicy wyzwolenia obozu koncentracyjnego Auschwitz. W 2004 roku Chór Filharmonii Krakowskiej wraz z Ankara State Polyphonic Choir, London Philharmonic Choir oraz Mendelssohn Choir of Pittsburgh z towarzyszeniem Pittsburgh Symphony Orchestra brał udział w uroczystym koncercie w Watykanie z okazji zjednoczenia trzech kultur (Concert of Reconciliation).

Chór Filharmonii uczestniczył w dziele popularyzacji muzyki Krzysztofa Pendereckiego, zwłaszcza jego Jutrzni i Pasji wg św. Łukasza, której nagranie uhonorowane zostało Grand Prix du Disque. Do innych znaczących osiągnięć dyskograficznych chóru należą nagrania muzyki Wojciecha Kilara. Płyta z jego Krzesanym, Angelusem oraz Victorią otrzymała nominację do prestiżowej nagrody FRYDERYK (1997).

Od wielu lat Chór uzyskuje wyrazy uznania publiczności, recenzentów i współpracujących z nim dyrygentów, a zagraniczne tournée zapewniły mu opinię „ambasadora kultury polskiej”.

Źródło: MCK SOKÓŁ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

EKSPOZEO – uniwersalny pomocnik ...

EKSPOZEO to wyposażony w wiele funkcjonalności system, który pomoże muzeom i in...

Jarmark Bożonarodzeniowy w podpoznańsk...

Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie (gmina Kom...

Całe piękno świata

Poruszająca opowieść strażnika Metropolitan Museum of Art o sztuce i ...

Mistrzynie. Eseje o polskich artystkac...

Mistrzynie to stworzony przez Dagmarę Budzbon-Szymańską zbiór esejów na te...

Dwie dusze twórcy ludowego

Otwarcie wystawy: 4 listopada 2024 (wernisaż) wystawa dostępna dla zwiedzającyc...