czwartek, 24 kwietnia, 2025

Seminarium Monumentum Sobiescianum

Serdecznie zapraszamy na kolejne seminarium z cyklu Monumentum Sobiescianum, podczas którego dr Aneta Markuszewska przedstawi referat zatytułowany:

W cieniu korony. Rzym, gender i operowe pary dedykowane Stuartom

W latach 1720–1730 Jakubowi III Stuartowi i jego żonie Marii Klementynie Sobieskiej zadedykowano 16 oper wystawianych w najważniejszym i najelegantszym teatrze operowym Rzymu – Teatro d’Alibert, a także dwie w roku 1724 w Teatro della Pace. Były to dzieła tak wybitnych kompozytorów jak Francesco Gasparini, Leonardo Vinci, Nicola Porpora i Domenico Sarro, a wśród wykonawców znaleźli się m.in. śpiewacy-kastraci: Farinelli, Gizzi, Cafarelli, Farfallino.

Na podstawie repertuaru i zachowanych częściowo dokumentów Teatro d’Alibert można zauważyć, że dzieła te wykorzystywano w celach politycznych, jako ważny składnik propagandowych działań dworu Stuartów i Kurii. Pierwszą operę karnawału zawsze dedykowano Stuartowi, drugą – Sobieskiej. Rodzi się pytanie, czy płeć osoby, której operę dedykowano, miała wpływ na wybór fabuły i prezentowanych bohaterów? Czy teatr operowy będący sercem osiemnastowiecznego miasta kreował i utrwalał społeczne oczekiwania i role wyznaczane płciom? Czy w całości męska obsada tych przedstawień to tylko konwencja (skoro w tym czasie kobiety obowiązywał zakaz występowania na scenie w Rzymie)? Zarówno te i inne pytania, jak i próba odpowiedzi na nie będą tematem kolejnego seminarium z cyklu Monumentum Sobiescianum. 

Seminarium odbędzie się w Wozowni na przedpolu Pałacu Wilanowskiego, w czwartek 18 maja 2023 r. o godz. 15:00. Zapraszamy!  


Dr Aneta Markuszewska w 2003 r. ukończyła studia magisterskie w Instytucie Muzykologii UW pracą napisaną pod kierunkiem prof. Aliny Żórawskiej-Witkowskiej „Dramma per musica ‘Tolomeo et Alessandro’ Domenica Scarlattiego”. Jest też absolwentką Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, klasy klawesynu prof. Władysława Kłosiewicza oraz Hochschule für Musik w Würzburgu, gdzie studiowała w klasie Historische Tasteninstrumente pod kierunkiem prof. Glena Wilsona. W czerwcu 2011 r. obroniła rozprawę doktorską „Festa i muzyka na dworze Marii Kazimiery Sobieskiej w Rzymie (1699–1714)”. Od grudnia 2011 r. pracuje jako adiunkt w Zakładzie Powszechnej Historii Muzyki, w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Dr Aneta Markuszewska interesuje się muzyką dawną, szczególnie operą XVII i XVIII wieku, a także muzyką klawiszową, przede wszystkim klawesynową wspomnianych epok. Jej książkę „Festa i muzyka na dworze Marii Kazimiery w Rzymie (1699–1714)” wydało Muzeum Pałacu w Wilanowie w 2012 r., w serii Silva rerum. Książka ta otrzymała dwie prestiżowe nagrody: Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich (2012) i nagrodę CLIO III stopnia przyznawaną przez Rektora UW i dziekana Wydziału Historycznego UW (2013). W 2017 r. Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie wydało zbiór esejów Anety Markuszewskiej pt. „Kompozytorki i patronki muzyki w XVII i XVIII wieku. Wybrane portrety„, również w serii Silva rerum.

Źródło: Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Poprzedni artykuł
Następny artykuł

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Optymalizacja zarządzania zbiorami muz...

Muzea na całym świecie stawiają czoła rosnącym wyzwaniom związanym z efektywnym...

Zdarzenia muzealne – Maj 2025

Serdecznie zapraszamy do uczestnictwa w zdarzeniach muzealnych odbywających się...

Wernisaż wystawy czasowej — „Mag...

Zapraszamy na rodzinną wystawę do Galerii Śluza!

Leonardo. Zbliżenia

Leonardo da Vinci to najbardziej znany artysta w historii. Ten wszechstronnie u...

EKSPOZEO – uniwersalny pomocnik ...

EKSPOZEO to wyposażony w wiele funkcjonalności system, który pomoże muzeom i in...