Serdecznie zapraszamy na kolejne seminarium z cyklu Monumentum Sobiescianum, podczas którego dr Aneta Markuszewska przedstawi referat zatytułowany:
W cieniu korony. Rzym, gender i operowe pary dedykowane Stuartom
W latach 1720–1730 Jakubowi III Stuartowi i jego żonie Marii Klementynie Sobieskiej zadedykowano 16 oper wystawianych w najważniejszym i najelegantszym teatrze operowym Rzymu – Teatro d’Alibert, a także dwie w roku 1724 w Teatro della Pace. Były to dzieła tak wybitnych kompozytorów jak Francesco Gasparini, Leonardo Vinci, Nicola Porpora i Domenico Sarro, a wśród wykonawców znaleźli się m.in. śpiewacy-kastraci: Farinelli, Gizzi, Cafarelli, Farfallino.
Na podstawie repertuaru i zachowanych częściowo dokumentów Teatro d’Alibert można zauważyć, że dzieła te wykorzystywano w celach politycznych, jako ważny składnik propagandowych działań dworu Stuartów i Kurii. Pierwszą operę karnawału zawsze dedykowano Stuartowi, drugą – Sobieskiej. Rodzi się pytanie, czy płeć osoby, której operę dedykowano, miała wpływ na wybór fabuły i prezentowanych bohaterów? Czy teatr operowy będący sercem osiemnastowiecznego miasta kreował i utrwalał społeczne oczekiwania i role wyznaczane płciom? Czy w całości męska obsada tych przedstawień to tylko konwencja (skoro w tym czasie kobiety obowiązywał zakaz występowania na scenie w Rzymie)? Zarówno te i inne pytania, jak i próba odpowiedzi na nie będą tematem kolejnego seminarium z cyklu Monumentum Sobiescianum.
Seminarium odbędzie się w Wozowni na przedpolu Pałacu Wilanowskiego, w czwartek 18 maja 2023 r. o godz. 15:00. Zapraszamy!
Dr Aneta Markuszewska w 2003 r. ukończyła studia magisterskie w Instytucie Muzykologii UW pracą napisaną pod kierunkiem prof. Aliny Żórawskiej-Witkowskiej „Dramma per musica ‘Tolomeo et Alessandro’ Domenica Scarlattiego”. Jest też absolwentką Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, klasy klawesynu prof. Władysława Kłosiewicza oraz Hochschule für Musik w Würzburgu, gdzie studiowała w klasie Historische Tasteninstrumente pod kierunkiem prof. Glena Wilsona. W czerwcu 2011 r. obroniła rozprawę doktorską „Festa i muzyka na dworze Marii Kazimiery Sobieskiej w Rzymie (1699–1714)”. Od grudnia 2011 r. pracuje jako adiunkt w Zakładzie Powszechnej Historii Muzyki, w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego.
Dr Aneta Markuszewska interesuje się muzyką dawną, szczególnie operą XVII i XVIII wieku, a także muzyką klawiszową, przede wszystkim klawesynową wspomnianych epok. Jej książkę „Festa i muzyka na dworze Marii Kazimiery w Rzymie (1699–1714)” wydało Muzeum Pałacu w Wilanowie w 2012 r., w serii Silva rerum. Książka ta otrzymała dwie prestiżowe nagrody: Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich (2012) i nagrodę CLIO III stopnia przyznawaną przez Rektora UW i dziekana Wydziału Historycznego UW (2013). W 2017 r. Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie wydało zbiór esejów Anety Markuszewskiej pt. „Kompozytorki i patronki muzyki w XVII i XVIII wieku. Wybrane portrety„, również w serii Silva rerum.
Źródło: Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie