czwartek, 7 listopada, 2024

Skarby „Burzy” w Muzeum Marynarki Wojennej

W 1932 roku podniesiono banderę na ORP „Burza”. Okręt przetrwał wojnę, a od czerwca 1960 roku pełnił rolę muzeum. Przełom 1975/76 oznaczał dla „Burzy” koniec służby. Rolę okrętu-muzeum przejęła „Błyskawica”. Jednak wiele śladów dawnego niszczyciela odnajdziemy na wystawie stałej i plenerowej, a ostatnio do tego grona dołączył kolejny eksponat.

Muzeum Marynarki Wojennej ma powody do radości. Dzięki nieodpłatnej darowiźnie Mirosława Stefaniaka do zbiorów muzeum trafił oryginalny, odrestaurowany bulaj z ORP „Burza”. Unikalny detal został uratowany i zabezpieczony podczas cięcia na złom kadłuba historycznego niszczyciela. W odrestaurowaniu tego zabytku pomogli darczyńcy: Jarosław KobierskiCzesław MiazekZbigniew Zomerfeld oraz firma Odlewnictwo Sowinex.

To nie jedyne pozostałości dawnego kontrtorpedowca. Wśród eksponatów muzeum znajdziemy m.in. dzwon pochodzący z legendarnego okrętu (obecnie znajduje się na „Błyskawicy”) i miotacz bomb głębinowych oraz zachowane dla pokoleń albumy z dokumentacją techniczną niszczycieli ORP „Wicher” i „Burza”. Te ostatnie, dzięki wsparciu firmy Thales i zaangażowaniu konserwatorów zostały pieczołowicie odrestaurowane w pracowni w Muzeum Piśmiennictwa i Drukarstwa w Grębocinie.

dokumentacja
„Instrukcja obsługi niszczycieli” ocalona dla pokoleń, fot. Karolina Szypelt

Miłośników historii i militariów ucieszy wieść, że to pod adresem na Zawiszy Czarnego 1B znajdzie kolejne detale i elementy uzbrojenia. Wprawne oko wyłapie ślady dawnego niszczyciela na wystawie plenerowej i wewnątrz obiektu. To armata, park amunicyjny, podajnik amunicji, radar oraz ozdobny korek od armaty głównej i mosiężna tablica.

Warto wiedzieć, że w Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu znajduje się dalmierz oraz maszt z niegdysiejszego kontrtorpedowca.

Bliźniacze kontrtorpedowce (zgodnie z ówczesną nomenklaturą) ORP „Wicher” i ORP „Burza” zostały zbudowane w 1926 r. we francuskiej stoczni Chantiers Naval Français w Blainville. W realiach dwudziestolecia międzywojennego w Polsce były to najnowocześniejsze niszczyciele w swojej klasie. Wejście do służby ORP „Wicher” datuje się na 1930 rok, banderę na ORP „Burza” podniesiono w 1932 roku. Pierwszy z bliźniaczych niszczycieli zakończył swój żywot już w pierwszych dniach wojny – 3 września został zatopiony przez samoloty niemieckich sił zbrojnych. ORP „Burza” miał więcej szczęścia – przetrwał wojnę, a  od czerwca 1960 roku pełnił rolę okrętu-muzeum.

ORP Burza w latach 60.
ORP „Burza” holowana do basenu nr 1, fot. archiwalne Muzeum Marynarki Wojennej

26 czerwca 1960 niszczyciel, weteran II wojny światowej udostępniony został zwiedzającym. Po pracowitych latach wojennej służby bojowej, od 1944 „Burza” pełniła funkcję okrętu szkolnego, od 1946 bazy okrętów podwodnych. W połowie lipca 1951 przyholowana została do Gdyni. Od kwietnia 1955 weszła w skład Marynarki Wojennej PRL jako okręt obrony przeciwlotniczej, a 24 lutego 1960 skreślono go z listy okrętów MW, decydując równocześnie o zachowaniu jako okręt-muzeum. W Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni przeprowadzono remont z przystosowaniem okrętu do pełnienia nowej funkcji. 31 maja 1960 roku „Burza” oficjalnie została uznana okrętem-muzeum, 6 czerwca przeholowano ją do basenu nr 1, gdzie stanęła przy Nabrzeżu Pomorskim.

Przełom 1975/76 oznaczał dla „Burzy” koniec służby. Rolę okrętu-muzeum przejęła „Błyskawica” i pełni ją do dziś.

ŹródłoUM Gdynia

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

Pierwsze z cyklu spotkań – prele...

To wydarzenie w Międzyzdrojach otwiera serię spotkań-prelekcji poświęconych szt...

Dwie dusze twórcy ludowego

Otwarcie wystawy: 4 listopada 2024 (wernisaż) wystawa dostępna dla zwiedzającyc...

Ogień. Opowieść o Janis Joplin

Powieść ukazuje burzliwe życie Janis Joplin. W tej wciągającej historii na...

Regionalne Centra Konserwatorsko-Magaz...

20 listopada 2024 r.  10.00–17.00,  Forty Kleparz w Krakowie, ul. Kam...

Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowski...

Temat strat wojennych jest niezwykle ważnym elementem badań nad polskim dziedzi...