czwartek, 19 grudnia, 2024

Spektakl Jolanty Juszkiewicz / Teatr Kropka Theatre „Stolpmünde – Ustka / 1945” w BGSW

Jolanta Juszkiewicz / Teatr Kropka Theatre

„Stolpmünde – Ustka / 1945”

/spektakl w ramach rezydencji artystycznej/

Spektakl: 25.06.2024 / wtorek / godz. 18:00

Próba generalna spektaklu dostępna dla publiczności: 24.06.2024 / poniedziałek /godz. 18:00


Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej: Centrum Aktywności Twórczej w Ustce
ul. Zaruskiego 1a

wstęp wolny!

///

Artystka o projekcie rezydencyjnym:

„Projekt rezydencyjny będzie polegał na realizacji autorskiego teatru dokumentu o historii wypędzanych Niemców i osiedlanych w ich miejsce Polaków w Ustce jak i na Pomorzu w 1945 roku. Zapraszając lokalną społeczność do uczestnictwa, powstanie autorska narracja i poruszający spektakl. Kuszącym jest poznanie historii wyobraźnią, w której zmysły wychwytują emocje i starają się zrozumieć tych, którzy żyli tu wcześniej. Poprzez ruch ciał przypominający cienie ludzkie i instalację ze słów oraz dźwięków moim zamiarem będzie przywrócenie przenikających się momentów: ducha uciekających Niemców z duchem wchodzących do ich domostw Polaków. Wywołane emocje związane z losem ludności cywilnej przeciwnych frontów przypomną, że krzywda boli tak samo. Projekt rezydencyjny dodatkowo zaoferuje lokalnej społeczności Ustki możliwość uczestnictwa w warsztatach teatru ubogiego wzbogacając wiedzę o alternatywnych formach twórczych.” /Jolanta Juszkiewicz/

olanta Juszkiewicz Fot Eryk Lenartowicz

Jolanta Juszkiewicz – mgr sztuki, absolwentka Akademii Teatralnej wydz. Aktorski we Wrocławiu, Performance Studies Sydney University w Australii. Uczestniczka warsztatów mistrzowskich Khalida Tjabj w Śri Ram Centre, Delhi, Indie, Tor Arne i uczniów Jerzego Grotowskiego w Grenland FriTeatre w Porsgrunn, Norwegia, Alehandro Ronceria ‘Native Indian Dance’ w Toronto w Kanadzie, Międzynarodowej Szkoły Antropologii Teatru ISTA Eugenio Barby, Odine Teatre w Holstebro. W 1997 r. w Sydney w Australii założyła profesjonalny autorski Teatr Kropka Theatre. W duecie z nowozelandzkim reżyserem Anatolym Frusin doprowadziła do premier zarówno klasyki światowej jak i spektakli dokumentalnych nagradzanych i zapraszanych międzynarodowo m.in. przez prof. Richarda de Marco na Międzynarodowy Festiwal Sztuki w Edynburgu. Od 2007 r.rozwija Teatr Kropka Theatre z bazą w Polsce. Funkcjonując w duchu teatru ubogiego realizuje w nieustającym ciągu międzynarodowych zaproszeń. Prezentowała w Australii, Albanii, Armenii, Belgii, Brazylii, Bułgarii, Francji, Finlandii, Górnym Karabachu, Iranie, Izraelu, Kazachstanie, Kosowie, Luksemburgu, Macedonii, Malcie, Niemczech, Osetii, Polsce, Rumunii, Rosji, Słowacji, Szkocji, Szwecji, Ukrainie, Uzbekistanie, Wielkiej Brytanii, Zjednoczonych Emiratach. Do wielu krajów powracała z nowym spektaklem, reżyserią lub warsztatami. Uczestniczy w panelach konkursowych i seminaryjnych, prowadzi warsztaty aktorskie oraz reżyseruje zespoły spoza Teatru Kropka Theatre. Stypendystka Ministrów Kultury (dwukrotnie), Marszałka Woj. Pomorskiego i Prezydent m.st Warszawy (dwukrotnie). Laureatka Australian Cultural Trust, międzynarodowych Grand Prix i wyróżnień aktorskich oraz nagród kapituły dziennikarzy za promowanie kultury polskiej na świecie. W 2022 obchodziła 25 lat Teatru Kropka Theatre. W ramach wsparcia MKiDN zrealizowała program wydarzeń, ukazała się publikacja monograficzna oraz szereg analiz i wypowiedzi naukowych ukazujących metodę pracy Jolanty Juszkiewicz za nietuzinkową wartość dla polskiej kultury. W 2023 polsko australijska Fundacja Pol-Cul nagrodziła twórczynię za “łączenie ludzi na świecie poprzez teatr”, wyróżniona w konkursie krajowym Polka XXI w sekcji Kultura. W ramach jubileuszu ćwierćwiecza teatru uczestniczyła z monodramem Matka S.I. Witkiewicza w Sydney Fringe Festival w Australii, gdzie przyznano jej grant Eldon and Ann Foote Trust na realizację i premierę nowego spektaklu w edycji 2024. Artystka zaznacza, że ciało jest kluczowym punktem odniesienia dla każdego rodzaju sztuki. Interesują ją poszukiwania organicznych impulsów zmysłowych i relacji ciała z obiektami partnerującymi w procesie twórczym. Duże znaczenie ma tu również ciało widza, które poruszone emocjami aktorki angażuje sferę duchową przemieszczając się wraz z historią i stając się częścią świata metafory.

Dofinansowano ze środków Muzeum Historii Polski w Warszawie w ramach programu „Patriotyzm Jutra” 2024

Małgorzata Różańska

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Pod naszym patronatem

EKSPOZEO – uniwersalny pomocnik ...

EKSPOZEO to wyposażony w wiele funkcjonalności system, który pomoże muzeom i in...

Jarmark Bożonarodzeniowy w podpoznańsk...

Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie (gmina Kom...

Całe piękno świata

Poruszająca opowieść strażnika Metropolitan Museum of Art o sztuce i ...

Mistrzynie. Eseje o polskich artystkac...

Mistrzynie to stworzony przez Dagmarę Budzbon-Szymańską zbiór esejów na te...

Dwie dusze twórcy ludowego

Otwarcie wystawy: 4 listopada 2024 (wernisaż) wystawa dostępna dla zwiedzającyc...